Itt találod az összes cikket a „mobilitás” témában!
Végleg eldőlt, hogy nem lesz elektromos Apple autó, viszont az iPhone és a Mac termékek sikergyártója jó okkal hagyja ott a tervet, amibe dollármilliárdokat ölt az évek alatt. A kocsin ezrek dolgoztak - közülük sokan átmennek a cég AI-fejlesztő részlegére.
Már nem csak a Tesla vetélytársa, hanem a Ferrari, a Lamborghini vagy éppen a Koenigsegg elektromos alternatívája is lenne a BYD, ami a szuperautó kategóriában versenybe küld egy EV-t, a Yangwang U9-et. A kocsi 2,36 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t.
Egy amerikai és egy ázsiai vállalat együttműködésében jön létre a LUFT – PINOY eVTOL, amit a partnerek az együttműködésük csúcspontjának, egyben a közlekedés jövőjének neveznek. Akadnak olyan területek a világon, ahol megváltást jelent majd.
Szenzációs áron vezet be új plug-in hibridet a Szegeden gyárlétesítésre készülő BYD. A kínai autógyártó széles körben megfizethető Glory Editionje egyértelműen a legnagyobb márkák hasonló kategóriájú benzines modelljeit veszi célba.
Olyan összetételű EV-akkumulátort sikerült építeni, ami a napjainkban forgalomban lévő cellákhoz képest egy csapásra akár másfél-kétszeresére növelheti a hatótávot. Gyártásra kész megoldást tettek le az asztalra a tudósok.
A vezető ipari vállalatok frissen kötött megállapodásával nagy teljesítményű félvezetők és fejlett vezetéstámogató rendszerek kerülnek a Honda új, teljesen elektromos modelljeibe. A partnerek céljai összetettek: nem csak a modern megoldások integrálását, hanem az ellátási láncok folyamatosságát is szavatolni akarják.
Már ilyen is van, pedig ez a megoldás ebben a járműkategóriában ritka, mint a fehér holló. Az egyetlen gramm szén-dioxid kibocsátása nélkül üzemeltethető vontatóhajó minden példánya többezer tonnával csökkenti a globális karbonlábnyomot.
A német autókonszern a CES 2024-en mutatta be a mesterséges intelligencia alkalmazás, a ChatGPT integrációját. A Volkswagen célja az, hogy az AI nyelvi modell interaktív és vonzó társsá váljon, az autó hangalapú asszisztenseként.
Magyarországon 2022 elejéhez képest megduplázódott a zöld rendszámos járművek száma.
Pár nap és bárki megnézheti az X-59-est, ami teljesen átírhatja a polgári repülés szabályait – feltéve, ha a technológiája beköltözik új utasszállítók meghajtórendszereibe. A NASA és a Lockheed Martin építette jármű az első olyan hangsebességgel szálló repülőgép, ami nem idéz elő hangrobbanást.
A vezeték nélküli, indukciós otthoni töltő EV-k számára még pár éve is álomképnek tűnt, de a technológia a legnagyobb amerikai gyártónál célegyenesbe fordult. Ha piacra dobják, a megoldás tovább növelheti az elektromos autók értékesítését, de már inkább az önvezetés felé mutat.
A skót Julie és Chris Ramsey szinte az egész évet abban az EV-ben töltötte, amivel megtették a történelmi utat, szó szerint a Föld egyik végéről a másikra. Ugyanez eddig valószínűleg semmilyen autóval nem sikerült, nem hogy egy EV-vel.
Miközben az utóbbi pár hétben az amerikai piacra fókuszált Cybertruck lopta el a címlapokat, a Tesla a pickup technológiáit is felhasználva hamarosan gyártósorra küldi az első 10 millió forintnál olcsóbb EV-jét, a Model 2-t.
Az akkumulátorgyártás számára kritikus fontosságú fémek 2030-ig szükséges mennyiségének csak kevesebb mint ötöde felett rendelkezik az európai autóipar. Vannak persze proaktív vállalatok, de jelen állás szerint nem fognak összejönni az e-mobilitási céljaik.
A máris „a lítium Szaúd-Arábiája” néven emlegetett régióban annyi akkumulátor nyersanyag van, amennyi önmagában képes átírni a világpiaci szabályokat. Pár hónapon belül ez a második, hasonló jelentőségű, újonnan felfedezett lelőhely.
A GAC Motor rendkívül sokoldalú, hidrogén üzemű koncepcióautót mutatott be a nemrég rendezett Kantoni Nemzetközi Autókiállításon. A modell karosszériája óceánból visszagyűjtött műanyagból, tengeri moszatból és más bioalapú anyagokból készült.
A gyártó az Android rendszerű okostelefonjaival vált ismertté, de most olyan EV-sorozattal jelentkezik, amivel a Tesla babérjaira tör. A Xiaomi szuperautója 265 km/h-s végsebességgel jelenik meg.
A gyártó 100 százalékban fenntartható üzemanyag (SAF) előállításával áll a repülőgépipar és a légiközlekedés emissziócsökkentésének szolgálatába. A napokban sikeresen be is fejezte a speciális hajtómű földi tesztelését.
Az innovatív, fenntartható üzemű repülőgép vészhelyzetekben, például bozót- és erdőtüzek esetén teheti a legnagyobb szolgálatot, de polgári utazásra is kiváló. A jármű megvalósítása célegyenesbe fordult, miután a tervező házaspár többmillió dolláros támogatást zsebelt be hozzá.
Az amerikai vállalat Midnight névre keresztelt járműve egy teljesen elektromos, függőleges le- és felszállásra képes (eVTOL) légitaxi, ami négy év masszív tesztelés után ért fontos mérföldkőhöz. Láthatáron a légügyi hatóság engedélye.
Innovatív megoldás született arra, hogy egy sebesen száguldó repülőgép burkolatának és alkatrészeinek felhevülése ne okozzon gyors, akár végzetes anyagfáradást. A módszer a légköri sebességrekordok új szintjét hozhatja el.
Góliátok fogtak össze olyan mesterséges intelligencia üzemek létesítésére, amelyekben önvezető autózást támogató alkalmazásokat, még generatívabb AI-eszközöket és újgenerációs robotrendszereket fognak fejleszteni.
A brit vállalat 50 százalékkal képes egyszerűsíteni az összeszerelési folyamatot a hagyományos eljárásokhoz képest, hiszen a kisteherautó karosszériáját még csak hegeszteni sem kell. Egyszerűen összepattintható, különböző elemekből, és szó szerint bárhol gyártható.
A brit fejlesztésű, akár zöld hidrogénnel is repülni képes teherdrónok az egész világon megváltoztathatják a légi áruszállítás ma ismert képét. A fuvarozás költségeinél már csak a karbonkibocsátás mértéke lenne kisebb, ha globálisan is elterjednének.
A puskagolyó vonatnak is becézett Whoosh járatai kb. 40 percre rövidítik a Jakarta és Bandung között húzódó 142 kilométeres pályaszakasz menetidejét. Ez az első szupergyorsvonat Délkelet-Ázsiában.
Csupán napenergia és hidrogén felhasználásával kerüli meg a Földet a fenntartható repülés új, ikonikus léghajója, a Solar Airship One. A tervezett táv pont annyi, mint a bolygó kerülete (kb. 40 ezer kilométer), viszont az út során nem lesz szükség egyetlen gramm karbonkibocsátásra sem.
Ha elterjedne, akár feleakkora töltőinfrastruktúrára se lenne szükség a teljes e-mobilitáshoz, mint amennyit ma vízionálnak a szakértők. Rövid távú közlekedésre az is elég, hogy a napelemes autó kaszniját természetes fény éri.
A digitális ikrek segítségével gyártást optimalizáló és konfiguráló Nvidia Omniverse rendszer a Mercedes-Benz németországi, kínai és magyar üzemeiben egyaránt bevezetésre kerül.
A japán autógyártó felforgathatja az e-mobilitás ma ismert képét.
Két vállalat többéves együttműködésében megvalósult, ami eddig a lehetetlennel vetekedett: középtávú árufuvarozásba fognak, önvezető tehergépkocsikkal. Pazar megoldás a sofőrhiányra, ráadásul a robot járművek többet dolgoznak az embernél.
Egy új technológia lehetővé teszi, hogy a hidrogén közvetlenül a hengerekbe fecskendezve fejtsen ki, az eddig ismertnél nagyobb hatást. Az áttörés rámutat, hogy a hétköznapi meghajtásokkal rokon megoldás kombinálható tiszta energiaforrással, ami így nagy teljesítményre képes és tömegcikké válhat.
Az újgenerációs CLA osztály elektromos autóiban várhatóan olyan akkumulátorcsomag lesz, ami 15 perces töltéssel közel 400 kilométerre repíti a járművet. De ez nem a teljes feltöltéssel elérhető futásteljesítmény. Azzal sokkal messzebbre lehet jutni – ígérte a gyártó az IAA Mobility Motor Show-n.
Önvezető technológiák fejlesztésében jelent mérföldkövet a svájci tudósok legújabb eredménye. Olyan mesterséges intelligenciát alkottak, ami 25-ből 15-ször legyőzte az emberi pilótákat, sőt, új körrekordot állított fel. A modell később közúti járművek és repülőgépek fedélzetén bizonyíthat.
A hagyományos levél- és csomagkézbesítések alkonyát jelzik előre olyan, máris működő szolgáltatások, mint a britek drónpostája. Az eszközök nyolc kilométeres távolságra kézbesítenek, akár hat kilogrammos küldeményeket.
Sűrű ködben vagy füstben és koromsötét éjszakában is tűpontos autóvezetést biztosíthat egy amerikai kutatók által frissen kidolgozott technológia. A mesterséges intelligencia alapú, hőképpel támogatott észlelés és távolságmérés, azaz HADAR rendszer teljesen új kamerás képalkotó megoldás, járművekhez és robotokhoz.
Távolsági járatokat teljesítene vadonatúj repülő-konstrukciójával a Venus Stargazer, amibe befektetett az Airbus Ventures is. A sugár- és rakétahajtóművek kombinációjával tervezett hiperszonikus gép az űr megközelítésével juthat el egy óra alatt a világ egyik végéről a másikra.
A hazánkban debreceni létesítménnyel rendelkező kínai gyártó a világ legnagyobb jármű akkumulátor ellátójaként közölte: olyan új anyagokat fejlesztett ki a lítium-ion eszközökhöz, amelyek jelentősen javíthatják az elektromos járművek töltési hatékonyságát hideg időben.
A NASA X-59-ese, vagy ahogy egyre többen emlegetik: a „Concorde fia” megkezdi a felkészülést az első tesztrepülésre, amit még az idén végrehajthat. Várhatóan új korszakot nyit a szuperszonikus polgári repülésben.
Új világcsúcsot állított fel egy vízgőzzel hajtott motorkerékpár az Egyesült Királyságban. Álló helyzetből indulva 3,878 másodperc alatt tett meg egy 200 méteres szakaszt, aminek a kilépési pontján 262 km/h-val ment. De ez még nem a vége.
Hamarosan a világon elsőként szállíthatnak fizető utasokat, miután megkapták a járműre az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) különleges légialkalmassági bizonyítványát. Az engedély birtokában egyrészt megnyílt a lehetőség az éles tesztelésre, amivel tervezhetővé válik a piacra lépés is.
Feleannyiból telepítenek országos közlekedést kiszolgáló elektromos vonatokat Olaszországban, mint amennyibe a Budapest-Belgrád vasútvonal kerül a magyar adófizetőknek. Akkumulátorok eddig is üzemeltek vonatokon, de a Hitachié az első olyan, amelyen ez az elsődleges energiaforrás.
Forradalmi hajtóműveinek köszönhetően közel került a megvalósításhoz a szuperszonikus Overture, amivel a gyártó a Concorde-ok kivezetése óta tátongó piaci űrt szeretné kitölteni. Nem csak gyors, környezetbarát is lesz, ha elkészül.
A gyorstöltő megoldásokat fejlesztő cég elérte, hogy a Lotus új autója akár egy gyors kávészünet alatt teljesen feltölthető legyen. Az eredmény korszakalkotó, mert a hosszú töltési idő máig az egyik legkomolyabb érv az e-mobilitás piacképességével szemben.
Készül egy várhatóan a teljes világpiacra hatást kifejtő törvénytervezet arra, hogy megteremtsék a legális kereteket az elektromos függőleges fel- és leszálló repülőgépek (eVTOL-ok) használatára. Kulcskérdés a pilóták vezetői engedélye, amit külön képzés előz meg.
Az autonóm áruszállító járműveket fejlesztő, tőzsdén jegyzett cég mostantól rendszeres próbaüzemet végez egy japán gyorsforgalmi úton. A helyszín megjelölésével el is dőlt, hogy inkább az ázsiai piacokra koncentrálnak az USA helyett.
Amíg hazánkban csak fájdalmasan rövid karriert futott (törvénnyel ellehetetlenítették), addig az Uber a világ nagy részén még mindig olcsó és népszerű fuvarozó szolgáltatás. Mostantól regionálisan már Waymo robottaxik is rendelhetők vele.
A Bramble Energy egyesítette erőit az Equipmake és az Aeristech vállalatokkal, valamint a Bath Egyetemmel, hogy új hidrogén üzemű emeletes buszt fejlesszenek, nyomtatott áramköri lapra épülő üzemanyagcella (PCBFC) technológia alkalmazásával. Ezzel nem csak jobb, de olcsóbb megoldást is találtak.
Két gyártó közös találmányának köszönhetően olyan elektromos járműplatform született, amivel két- vagy összkerékhajtás mellett is nagyobb tér alakítható ki az utasoknak, vagy a hasznos tehernek. Évek fejlesztése után jelentették be a szabadalmat.
Egyedülálló járműkerék technológiát épített a Hyundai egy Ioniq 5-ös modellbe: az e-Corner névre keresztelt rendszer oldalaz, helyben körbefordítja vagy kifordítja a kocsit, sőt, a sávváltást is megreformálja.
Két gyártóüzeme között már biztos, hogy teljesen karbonmentes teherfuvarozást valósít meg a PepsiCo: a Walkers márka tulajdonosaként a Einride elektromos teherautóival fogja szállítani a snack termékeket, és ezzel sokezer tonna emissziótól szabadítja meg a légkört.
A leggyakoribb zavarforrásokat az NMHH szakértői veszik sorra.
Amszterdam, Milánó, Róma, Párizs és Athén után Münchenben is üzemet hoz létre a világ legkisebb elektromos autóját gyártó Estrima. Az olasz cég Birò nevű járműve átformálja a mikromobilitás fogalmát.
Többszáz megrendelést kapott egy svéd repülőgépgyártó olyan elektromos és hibrid üzemre képes légi járművekre, amelyekkel többszáz kilométeres járatokat lehet indítani. Sok férőhely nem lesz rajta, de az ingázó közlekedést így is forradalmasíthatja.
Sokkal. És erre végre tudományos magyarázat, előrejelzés, pontos számításokon nyugvó bizonyíték is van. A legjobb eredményt persze nagyvárosi környezetben, teljes hálózatkiépítés mellett lehet elérni.
A tech milliárdos drasztikus árcsökkentése hatásosnak tűnik: úttörő elektromos autómárkája elsősorban Amerikában adja fel a leckét a konkurenciának, de szenvedni kezdtek tőle a kínai EV-gyártók is.
Az újgenerációs, fejlett fedélzeti számítógéppel rendelkező autókat egyre indokoltabb „guruló okostelefonnak” hívni, főleg akkor, ha Audi, Porsche vagy Volkswagen. Nemsokára applikáció bolt is lesz hozzájuk.
Ideiglenes megtorpanásról van szó, mert a hatóságok egyelőre úgy ítélik meg, hogy az új gyártmányú kocsikba épített teljes önvezetés ütközésveszélyes körülményeket teremt. Többszázezer autót hívhatnak vissza, de nem kell szervízbe menni.
A Mercedes-Benz az évtized közepéig járműveinek „széles skálájába” építi be a Luminar önvezetés-támogató érzékelőit – jelentette be a vállalat szerdán, egy kaliforniai befektetői rendezvényen.
A célzottan épített autonóm járművekkel foglalkozó Zoox megkezdte az önvezető fuvarok teljesítését. Bár egyelőre csak a cég alkalmazottai vehetik igénybe a szolgáltatást, a tesztprogram így is elég ígéretes.
A reakcióidő réme legyőzhető – állítják kutatók, akik azon dolgoznak, hogy az autonóm járművek gyorsabb és biztonságosabb döntéseket hozzanak, valós időben. A megoldás az ún. „megosztott észlelés” lesz.
A zéró emissziós gépek a Rotterdam és Hága közelében található nemzetközi repülőtérről indulnak útnak európai célpontok felé, akár már jövőre.
Elon Musk vállalatának egyre nagyobb a konkurenciája a világ legdinamikusabban fejlődő ipari országában, ahol főleg az elektromos SUV-ok népszerűek.
Hogy segítsünk elkerülni a csalódást, vegyük végig az alapfogásokat.
Az Országos Atomenergia Hivatal öt évre szóló együttműködési megállapodást írt alá a brit nukleáris hatósággal a nukleáris biztonsággal kapcsolatos hatósági együttműködés erősítése érdekében.