Két gyártó közös találmányának köszönhetően olyan elektromos járműplatform született, amivel két- vagy összkerékhajtás mellett is nagyobb tér alakítható ki az utasoknak, vagy a hasznos tehernek. Évek fejlesztése után jelentették be a szabadalmat.
A taxigyártó London Electric Vehicle Company (LEVC) és a Geely Holding Group közösen fejlesztett elektromos járműplatformmal robban be az e-mobilitási piac megoldásai közé. A Space Oriented Architecture (SOA) névre keresztelt új eszköz állítólag a világ első olyan EV-platformja, amely új szabványokat teremt és kibővíti, rugalmasabban használhatóvá teszi a fedélzeti tereket – írja a The Engineer.
Az elmúlt két és fél év során kínai, svédországi, brit és németországi K+F központokban fejlesztett SOA többféle ülés- és teherszállítási konfigurációt tesz lehetővé, hogy újfajta közlekedési eszközök építését támogassa, mind a személyautók, mind pedig a haszongépjárművek osztályaiban.
„A LEVC páratlan örökségére építve - ami az ikonikus londoni fekete taxi gyártásából származik – úgy alakítjuk át a vállalkozásunkat, hogy megfeleljen a tágas, rugalmas elektromos járművek iránti gyorsan növekvő keresletnek – nyilatkozta Alex Nan vezérigazgató. – Gazdag múltunk a Geely csoport erőforrásaival kombinálva izgalmas új útra tereli márkánkat: a LEVC egy alkalmazkodó architektúrát adhat egy alkalmazkodó világnak. Az új stratégiánk és a SOA együttes ereje minden eddiginél több ügyfélhez juttatja el a fejlett, zéró kibocsátású közlekedést.”
A járműplatform középső részébe épített akkumulátorral a SOA állítólag teljesen sík padlót biztosít a gyártók számára, hogy azok új tervezésű közlekedési eszközeikben maximalizálhassák a helyet az utasok, a rakomány vagy egyszerre mindkettő számára. Ez részben az elülső szekcióba süllyesztett elektromos hajtáslánc-elemeknek köszönhető, míg a hátsó részben olyan felfüggesztést alakítottak ki, ami a fő csomagtér alatt, a hátsó tengely mögött extra szállítási kapacitást biztosít.
A LEVC hozzátette, hogy a SOA platform 4860-5995 milliméter hosszú és 1945-1998 milliméter széles járműméreteket támogat, 3000-3800 milliméter közötti tengelytávval. Ezenkívül elsőkerék-hajtású, hátsókerék-hajtású, illetve összkerék-hajtású elrendezéseknek egyaránt megfelel, míg az akkumulátorteljesítmény 73-tól 120 kWh-ig konfigurálható, úgy, hogy
mindeközben képes ultragyors töltésre, valamint akár 695 kilométeres hatótávolság elérésére.
A SOA magában foglalja az ún. L-OS-t, egy olyan elektronikus architektúrát, ami komplex megoldást jelent, a chipektől a felhőig, így lényegében a jövő e-mobilitására készítették fel, és alkalmassá tették arra, hogy akár 2-4. szintű önvezető képességű járművek alapjává váljon. A SOA tulajdonképpen univerzális megoldást kínál, így nem csak a LEVC és a Geely Holding Group, hanem külső partnerek új járművei számára is elérhető járműplatform.
„A SOA optimalizálja a többféle konfigurációt és végtelen lehetőségeket kínáló fedélzeti teret biztosít, egy új, fejlett EV-platformot, amely támogatja a LEVC új stratégiáját, hogy vezető szén-dioxid-kibocsátásmentes mobilitási szolgáltatóvá váljon – magyarázta Alex Nan. – Az úttörő L-OS digitális architektúránkkal kombinálva életre kelt az új küldetésünk, ami intelligens, zöld, biztonságos és mindenki számára elérhető mobilitást garantál, lehetővé téve számunkra, hogy átalakuljunk, mint csúcskategóriás taxigyártó, és olyan új ágazatokban jelenjünk meg, ahol szükség van a legmodernebb, tisztán elektromos járművek kibővített választékára.”
Gábor János
Képek: Geely Holding Group
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.