1000 km/h-val közlekedő vonat építésébe fognak: ilyen lesz a leggyorsabb maglev

1000 km/h-val közlekedő vonat építésébe fognak: ilyen lesz a leggyorsabb maglev
Gábor János  |  2024. 12. 03., 06:03

5G-s adatkapcsolattal rendelkező vonat lesz, amelynek a kabinjaiban még akkor is netezhetnek az utasok, amikor a maglev a jelenleg leggyorsabb szerelvények sebességének 2-3-szorosával száguld.

Kína ismét nagyot lép előre a közlekedés technológiai fejlesztésében: a kutatók olyan mágnesvasút (maglev) kifejlesztésén dolgoznak, ami akár az 1000 km/h-s sebességet is elérheti. Az új vonat nemcsak a sebesség, hanem az adatkapcsolat terén is forradalmi újításokat ígér, mivel 5G technológiával biztosítana stabil kapcsolatot a száguldás közben.

Kína jelenlegi nagysebességű vasútjai 350 km/h sebességgel közlekednek, és már most támogatják az 5G adatkapcsolatot, még hosszú alagutakban is. Az új, vákuumcsöves maglev vonat ugyanakkor ennél háromszor gyorsabb lenne, elérve a kereskedelmi repülőgépek utazósebességét. A vákuumcsövek és a mágneses lebegés kombinációja minimálisra csökkenti a légellenállást és a súrlódást, lehetővé téve a rendkívüli sebességeket, amelyek mellett viszont az adatkapcsolat fenntartása komoly műszaki kihívást jelent – írja a South China Morning Post.

A vonat sebessége miatt a jel frekvenciája eltolódik, ami zavarokat okozhat az adatátvitelben. Emellett a vákuumcsövekben a bázisállomások telepítése is kockázatos: ha egy antenna a vibráció miatt elmozdulna, önmagában is súlyos balesetet okozhatna.

A Kelet-Kínai Egyetem kutatói Song Tiecheng professzor vezetésével dolgoztak ki innovatív megoldást a problémára. Javaslatuk szerint két párhuzamos kábelt helyeznének el a vákuumcső belső falán, és ezek elektromágneses jeleket bocsátanak ki, lehetővé téve, hogy a mobiltelefonok és a hálózat közötti kapcsolat folyamatos, illetve stabil maradjon extrém sebesség mellett. A számítógépes szimulációk már igazolták, hogy az új rendszer az 5G szabvány szerint működő adatátvitelt is támogatja.

A világ legnagyobb maglev kutatóbázisa már teszteli a megoldást

A technológia fejlesztésében részt vesz a Kínai Űrtechnológiai Tudományos és Ipari Vállalat, ami a világ legnagyobb vákuumcsöves maglev kutatóbázisán, a Sanhszi tartománybeli Datongban kezdte meg a teljes méretű prototípusok hajtóműtesztjeit.

Számos kínai város kérte Peking jóváhagyását az első kereskedelmi vákuumcsöves maglev vonal megépítésére. Ez az új közlekedési forma, amelyet korábban Elon Musk „hyperloop” néven vázolt fel, mára Kína exkluzív projektjévé vált, miután a világ leggazdagabb embere tavaly felhagyott a tervekkel, különböző technológiai és pénzügyi akadályok miatt. Úgy tűnik, a kínaiaknak mindez nem gond: az ország a hyperloop technológia fejlesztését a már meglévő nagysebességű vasúti tapasztalataira alapozza, amelyekbe az elmúlt másfél évtizedben jelentős forrásokat fektetett.

Az első hyperloop vonalak várhatóan 2035-re készülhetnek el, de addig még számos kérdést rendezni kell, a biztonságtól a szabályozáson át a környező infrastruktúráig.

Az egyik lehetséges útvonal Peking és Sicsiacsuang között létesülhet, tehermentesítve a főváros körüli zsúfolt közlekedési hálózatot. Emellett a Kanton és Sencsen közötti szakasz is szóba került, ami két jelentős gazdasági központot kötne össze, és lehetőséget biztosítana a globális kapcsolódásra. Kína új technológiája nemcsak az ország, hanem a világ közlekedését is alapvetően átalakíthatja, új szintre emelve a sebességet, a hatékonyságot és a kapcsolódási lehetőségeket.

A címlapkép AI-val generált illusztráció. Forrás: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 02., 14:30
A Z generáció tudatosan, de rendkívül élménycentrikusan költ – derül ki egy generációról készült átfogó kutatásból. A riport készítésében közreműködött a Diverzum, hazánk legnagyobb diákkedvezményeket kínáló platformja is, amelynek a partnerségi vezetőjével, Takács Péterrel beszélgettünk a Cégkassza Podcast legújabb adásában. A szakértő megosztotta gondolatait a Diverzum indulásáról, valamint a fiatalok fogyasztási szokásairól és digitális életmódjáról is.
2025. 06. 12., 11:05
Májusban országos szinten 0,8 százalékkal nőttek a lakbérek áprilishoz képest, ugyanakkor a fővárosban enyhe csökkenés történt: Budapesten 0,2 százalékkal estek vissza az albérletárak. Éves összevetésben továbbra is drágulás látható: országosan 7,9 százalékkal, Budapesten pedig 7 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak az elmúlt egy év során – derül ki a KSH-ingatlan.com májusi lakbérindexéből.
2025-06-11 14:05:00
„Az orosz-ukrán háború alapjaiban változtatta meg az európai biztonsági rendszert, felszínre hozva a katonai felkészültség súlyos hiányosságait, valamint a védelmi szektor hosszú éveken át tartó alulfinanszírozásának következményeit.”
2025-06-11 08:40:00
Az előző hónaphoz képest átlagosan 0,2 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak 2025 májusában, az éves infláció az áprilisi 4,2 százalékról 4,4 százalékra emelkedett – tájékoztatott a statisztikai hivatal. Összehasonlításképpen: az eurózónában az átlagos ráta már 2 százalék alatt jár.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Paksi Atomerőmű középtávú karbantartási tervének megfelelően június 6-tól megkezdődik, a 4. blokk 2025. évi karbantartása, amely a fűtőelemek üzemszerű cseréjével összekötött tervszerű karbantartási tevékenységeket foglalja magában – tájékoztatott az Országos Atomenergia Hivatal (OAH).