Az „izzadó” repülőgép a hangsebesség ötszörösét is elérheti

Az „izzadó” repülőgép a hangsebesség ötszörösét is elérheti
2023. 10. 26., 16:19

Innovatív megoldás született arra, hogy egy sebesen száguldó repülőgép burkolatának és alkatrészeinek felhevülése ne okozzon gyors, akár végzetes anyagfáradást. A módszer a légköri sebességrekordok új szintjét hozhatja el.

A rendszer apró csatornák hálózatából áll, amelyek a hiperszonikus repülőgép azon elülső éleibe vannak ágyazva, amelyek a legnagyobb hőhatásnak vannak kitéve a burkolaton. Mivel sikeresnek tűnő koncepció született az „izzadás” imitálására, fontos akadály hárult el az újabb potenciális repülési sebességrekordok útjából.

Az amerikai RTX Technológiai Kutatóközpont az Egyesült Államok Honvédelmi Minisztériuma alá tartozó kutatási ügynökség, a DARPA megbízásából fejlesztett olyan hűtőrendszer-prototípust, ami az emberi test természetes hőszabályozását utánozza. Az újszerű ötlet lehetővé teheti, hogy akár a hangsebesség ötszörösénél is gyorsabban száguldva, órák alatt érjük el a világ bármely pontját. Ez a hiperszonikus repülőgép-vízió teljesen átalakíthatja a légiközlekedés jövőjét – állítja az RTX közleménye.

Egy akár Mach 5-ös sebességgel szárnyaló jármű esetében nagyon extrém hőmérsékletre, akár 2200 Celsius fokra is felhevülhet a repülőgép burkolata, amely így megolvadhat, deformálódhat, károsodhat. Az ötszörös hangsebességet követő intenzív hő kihat a jármű általános teljesítményére és hatékonyságára. Ezt próbálják megelőzni a burkolat vezetőéleibe épített apró csatornahálózattal, amelyen keresztül a rendszer hűtőfolyadékot juttat a felszínre, vagyis a repülőgép izzadni kezd. A kipárolgás hatására csökken a járműtest hőmérséklete, így meg tudja tartani az alakját és az aerodinamikáját, ami nélkülözhetetlen a stabil és hatékony repüléshez.

John Sharon, az RTX projektcsoportjának vezetője közölte: prediktív modellezéssel és fejlett mikrogépészeti módszerekkel már készítettek egy ék alakú tesztpéldányt, amit két különböző hőforrásnak tettek ki: egy konyhai zsebsárkányhoz, vagy karamellizáló pisztolyhoz hasonló égetőberendezés lángjának és egy elektromosságot generáló cellának is, ami a hiperszonikus repülés körülményeit szimulálta.

A csapat úgy találta, hogy a kísérleti tárgy mindkét tesztet jelentős károsodás nélkül túlélte, bizonyítva ezzel koncepciójuk megvalósíthatóságát. Sharon szerint a következő lépés az, hogy a prototípust felskálázzák egy valódi hiperszonikus jármű méretére, miközben a kipárolgást biztosító csatornahálózatot arányaiban összezsugorítják, hogy még jobb teljesítményt érjenek el. Hozzátette: ugyanezt a technológiát más alkalmazások, például gázturbinák építésénél is alkalmazni lehetne, hogy sokkal magasabb szintű hővédelemmel lássák el őket. Jelen állás szerint kijelenthető, hogy a módszer olyan körülmények között is képes megőrizni a szerkezetek alakját, amelyek a legtöbb ismert fémet megolvasztanák.

„Amikor a hangsebesség több mint ötszörösével repülsz, a hőmérséklet nagyon gyorsan, a másodperc törtrésze alatt megemelkedik. A csapat modellezéssel foglalkozó tagjai nagyszerű munkát végeztek, amikor megbecsülték, hogy a tesztpéldány mennyi ideig maradhat ép állapotban” – méltatta kollégáit Sharon.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Fotó: svstudioart - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS