Az „izzadó” repülőgép a hangsebesség ötszörösét is elérheti

Az „izzadó” repülőgép a hangsebesség ötszörösét is elérheti
2023. 10. 26., 16:19

Innovatív megoldás született arra, hogy egy sebesen száguldó repülőgép burkolatának és alkatrészeinek felhevülése ne okozzon gyors, akár végzetes anyagfáradást. A módszer a légköri sebességrekordok új szintjét hozhatja el.

A rendszer apró csatornák hálózatából áll, amelyek a hiperszonikus repülőgép azon elülső éleibe vannak ágyazva, amelyek a legnagyobb hőhatásnak vannak kitéve a burkolaton. Mivel sikeresnek tűnő koncepció született az „izzadás” imitálására, fontos akadály hárult el az újabb potenciális repülési sebességrekordok útjából.

Az amerikai RTX Technológiai Kutatóközpont az Egyesült Államok Honvédelmi Minisztériuma alá tartozó kutatási ügynökség, a DARPA megbízásából fejlesztett olyan hűtőrendszer-prototípust, ami az emberi test természetes hőszabályozását utánozza. Az újszerű ötlet lehetővé teheti, hogy akár a hangsebesség ötszörösénél is gyorsabban száguldva, órák alatt érjük el a világ bármely pontját. Ez a hiperszonikus repülőgép-vízió teljesen átalakíthatja a légiközlekedés jövőjét – állítja az RTX közleménye.

Egy akár Mach 5-ös sebességgel szárnyaló jármű esetében nagyon extrém hőmérsékletre, akár 2200 Celsius fokra is felhevülhet a repülőgép burkolata, amely így megolvadhat, deformálódhat, károsodhat. Az ötszörös hangsebességet követő intenzív hő kihat a jármű általános teljesítményére és hatékonyságára. Ezt próbálják megelőzni a burkolat vezetőéleibe épített apró csatornahálózattal, amelyen keresztül a rendszer hűtőfolyadékot juttat a felszínre, vagyis a repülőgép izzadni kezd. A kipárolgás hatására csökken a járműtest hőmérséklete, így meg tudja tartani az alakját és az aerodinamikáját, ami nélkülözhetetlen a stabil és hatékony repüléshez.

John Sharon, az RTX projektcsoportjának vezetője közölte: prediktív modellezéssel és fejlett mikrogépészeti módszerekkel már készítettek egy ék alakú tesztpéldányt, amit két különböző hőforrásnak tettek ki: egy konyhai zsebsárkányhoz, vagy karamellizáló pisztolyhoz hasonló égetőberendezés lángjának és egy elektromosságot generáló cellának is, ami a hiperszonikus repülés körülményeit szimulálta.

A csapat úgy találta, hogy a kísérleti tárgy mindkét tesztet jelentős károsodás nélkül túlélte, bizonyítva ezzel koncepciójuk megvalósíthatóságát. Sharon szerint a következő lépés az, hogy a prototípust felskálázzák egy valódi hiperszonikus jármű méretére, miközben a kipárolgást biztosító csatornahálózatot arányaiban összezsugorítják, hogy még jobb teljesítményt érjenek el. Hozzátette: ugyanezt a technológiát más alkalmazások, például gázturbinák építésénél is alkalmazni lehetne, hogy sokkal magasabb szintű hővédelemmel lássák el őket. Jelen állás szerint kijelenthető, hogy a módszer olyan körülmények között is képes megőrizni a szerkezetek alakját, amelyek a legtöbb ismert fémet megolvasztanák.

„Amikor a hangsebesség több mint ötszörösével repülsz, a hőmérséklet nagyon gyorsan, a másodperc törtrésze alatt megemelkedik. A csapat modellezéssel foglalkozó tagjai nagyszerű munkát végeztek, amikor megbecsülték, hogy a tesztpéldány mennyi ideig maradhat ép állapotban” – méltatta kollégáit Sharon.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Fotó: svstudioart - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS