A legtöbben számításba sem vesszük ebben az ipari szegmensben, de tény, hogy a világ legnagyobb gumiabroncsgyártó cége a LEGO. Őrületes darabszámban készítik ezt a terméket, így fontos fenntarthatóvá tenni a gyártást.
Bár a méretekből és a felhasználási területekből adódó különbségek miatt nyilván nem versenyez olyan nagy gyártókkal, mint a Michelin, a Bridgestone vagy a Goodyear, a LEGO akkor is a világ legnagyobb gumigyártója. A cég építőkockás játékaihoz elképesztő mennyiségű gumiabroncs készül, és történik ez egyre fenntarthatóbb módon.
A Guinness Rekordok Könyve szerint a LEGO gyáraiban 2006 óta évente körülbelül 306 millió gumiabroncs keletkezik. A csúcsot 2010-ben érték el, összesen 381 millió darabbal, ami jóval több volt, mint a Michelin által 2024-ben gyártott közel 200 millió abroncs.
A LEGO, akárcsak minden jelentős gumigyártó, próbál minél jobban odafigyelni a fenntarthatóságra. A dán cég ennek jegyében bejelentette, hogy újrahasznosított anyagokat fog használni a gumik gyártásához. Az új, rSEBS névre keresztelt alapanyag leselejtezett kötelekből és halászhálókból készül, amelyeket újrahasznosított motorolajjal kombinálnak.
„Izgalmas lépést teszünk a célunk felé, hogy a LEGO termékeket fenntarthatóbbá tegyük, és csökkentsük a kőolaj-alapú nyersanyagoktól való függőségünket. Az elmúlt öt évben rengeteg időt fordítottunk arra, hogy kifejlesszük és alaposan teszteljük ezt az új, újrahasznosított anyagot, és megbizonyosodjunk róla, hogy megfelel a minőségi, biztonsági és tartóssági elvárásainknak” – mondta Annette Stube, a LEGO Csoport fenntarthatóságért felelős vezetője. „A gumik csak egyetlen példát jelentenek azon megoldások közül, amelyeken dolgozunk, hogy fenntarthatóbbá tegyük a termékeinket, és nagyon biztató látni, hogy egy ilyen innováció helyet kap a készleteinkben.”
A vállalat közölte, hogy a rSEBS először hétféle gumielemben jelenik meg, és mindegyik legalább 30 százalékban tartalmazza majd az újrahasznosított anyagot. Az ilyen gumik már most megtalálhatók egyes termékekben, de a LEGO azt szeretné, ha 2025 végéig már körülbelül 120 különböző készletben jelen lenne.
A cég közleménye szerint „a fenntarthatóság kihívásaira nincs egyetlen megoldás”, ezért a LEGO Csoport nem elégszik meg a rSEBS alkalmazásával és többféle lehetőséget vizsgál, hogy csökkentse a környezeti terhelést, illetve egyre inkább megújuló, újrahasznosított anyagokból készítse a termékeit. A vállalat eddig több mint 600 különböző anyagot tesztelt építőkockák és egyéb elemek gyártásához. E kísérleteknek köszönhetően három további megoldást dolgoztak ki a fenntartható gyártásra:
Bio-polietilén (bio-PE): 2018 óta a vállalat bio-PE-t használ bizonyos LEGO elemeknél, például minifigurák kiegészítőinél és növénymotívumoknál. Ez a puha, tartós és rugalmas műanyag brazil cukornádból készül. Jelenleg több mint 200 ilyen elem készül bio-PE-ből, és a LEGO készletek több mint fele tartalmaz legalább egy ilyen fenntartható alkotóelemet.
Újrahasznosított mesterséges márvány (arMABS): 2024-től az átlátszó LEGO elemek – például fénykardok, szélvédők és ablakok – 20 százalékban újrahasznosított anyagot tartalmaznak, amit konyhai munkalapokhoz használt mesterséges márványból nyernek ki. A LEGO Csoport több mint 900 különféle arMABS-elemet gyárt, és ha teljesen átállnak erre az anyagra, ezek az elemek a készletek több mint 85 százalékban megjelennek.
E-metanol és ePOM: A LEGO Csoport ipari partnerekkel dolgozik együtt e-metanol beszerzésén, amelyet megújuló energia és biohulladékból származó szén-dioxid felhasználásával állítanak elő. Ebből készül majd az ePOM nevű anyag, amelyet a közeljövőben bizonyos LEGO elemeknél, például tengelyeknél fognak alkalmazni.
Címlapkép: LEGO
Megtartotta első budapesti beszállítói fórumát a GE Vernova a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség szervezésében. A rendezvényen több mint negyven vállalat vett részt, amelyek az amerikai óriáscéggel együttműködve bekapcsolódhatnak az energetikai átmenettel elindult „beruházási szuperciklusba”.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.