A végleges számok alapján ezekhez a vállalatokhoz tartozik a legtöbb leszállított és EV-be épített akkumulátor. Magyarországi üzemmel is rendelkező cégek vezetnek.
A globális EV-akkumulátorpiac tavaly összességében növekvő trendet mutatott, de régiónként eltérően alakultak a számok. A kínai vállalatok a hazai dominanciájukra építve tovább erősítették nemzetközi jelenlétüket is, de az az amerikai Inflációcsökkentési Törvény és az európai helyi gyártás ösztönzésére kötött megállapodások komoly hatással voltak a piacra.
A dél-koreai SNE Research 80 országban követi nyomon az elektromos járműmodellek eladásait, hogy meghatározza az akkumulátorrendszerek szállításának alakulását. A piackutató nemrég arra jutott, hogy 2024 januárja és decembere között az elektromos járművek és a hibridek akkumulátorai összesen kb. 894,4 GWh energiát tároltak, ami 27,2 százalékos éves növekedést jelent.
A debreceni gyárral rendelkező, kínai CATL 2024-ben is megőrizte vezető helyét az elektromos járművek akkumulátorcella-piacán, de a második helyezett, Szegeden EV-gyárat létesítő BYD közben gyorsabb ütemben növekszik: 37 százalékos bővüléssel 551,1 GWh-nyi akkumulátort szállított. Bár a CATL ehhez képest produkált 31 százalékos növekedése elsőre kisebb emelkedésnek tűnik, a gyártó 1221,6 GWh-t produkált, ami több mint kétszerese a BYD által szállított energiamennyiségnek.
A BYD 2024-ben egyébként 4,14 millió saját gyártású elektromos járművet adott el, amelyek mindegyikében saját fejlesztésű Blade akkumulátor van, és 2025-re hatmillió jármű eladását tervezi.
A CATL akkumulátorait mindeközben a kínai ZEEKR, AITO és Li Auto, az amerikai Tesla, illetve az európai BMW, Mercedes-Benz és Volkswagen is használja egyes modellekben. A vállalat 2022 végén kezdte meg az első akkumulátorcellák szállítását európai gyárából, és jelenleg egy négymilliárd dolláros akkumulátorgyárat épít Spanyolországban.
A harmadik helyen álló LG Energy Solution a Tesla mellett a Volkswagen, a Chevrolet és a Ford számára is szállít akkumulátorokat. A koreai cég akkumulátoraival szerelt modellek eladásainak növekedése miatt a Tesla például 9,6 százalékkal több LG-terméket használt fel, úgy, hogy csak a ráncfelvarráson átesett Model 3-ban 47 százalékkal nőtt az akkumulátorhasználat az előző évhez képest.
Az ötödik helyen álló SK On akkumulátorrendszereit a Hyundai Motor Group, a Mercedes-Benz, a Ford és a Volkswagen elektromos járművei használják. Az IONIQ 5 és az EV6 eladásai 2024 elején visszaestek, de az új modellek piacra kerülése után fokozatosan helyreálltak. A Kia EV9 akkumulátorhasználata 235,9 százalékkal nőtt a nemzetközi eladások bővülése miatt, míg a Ford F-150 Lightning és a VW ID.7 kedvező eladásai ugyancsak hozzájárultak az SK On akkumulátorainak fokozott felhasználásához.
A hatodik helyen álló Panasonic éves szinten 18 százalékos csökkenést könyvelt el, de feltehetőleg gyorsan visszaszerzi piaci részesedését, elsősorban az észak-amerikai Tesla-modellekre összpontosítva.
A hetedik helyezett Samsung SDI akkumulátorait főként a BMW használja, de a Rivian és az Audi is alkalmazza őket. A BMW ezekkel szereli az i4, i5, i7 és iX modelleket. Emellett a Stellantisszal közös vállalkozást is működtet az Egyesült Államokban.
„Az akkumulátoripar szereplőinek túl kell lépniük a puszta gyártási kapacitásnövelésen, és versenyelőnyt kell kialakítaniuk a megkülönböztetett technológia és a fenntartható ellátási láncok kiépítése révén” – állapítja meg a jelentés.
Címlapkép: usertmk - Freepik
Az ivóvízkincset kímélő és alacsony energiafelhasználású üzemmel bővül Szolnok több mint hét évtizede fejlődő vegyipari ökoszisztémája az elektrolitgyártás vezetői közé tartozó KunlunChem százmillió eurót meghaladó befektetésével.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.