Fellendül végre az EV-gyártás 2025-ben? Egy új felmérés megmutatja a trendeket

Fellendül végre az EV-gyártás 2025-ben? Egy új felmérés megmutatja a trendeket
Gábor János  |  2025. 03. 05., 15:10

A gyártók alapvetően optimisták az EV-termelés növekedésével kapcsolatban, de azért nem egyértelmű a kép. Bizonytalanok például abban, hogy tartani lehet-e az elektromos átállás határidejét.

Az ABB Robotics harmadik autóipari gyártási felmérése értékes betekintést nyújt abba, hogy hogyan látják az autóipari vezetők és beszállítók az elektromos járművek (EV) gyártási céljait. A felmérés szerint a gyárvezetők optimistán tekintenek az EV-termelés 2025-ös növekedésére, viszont nem feltétlenül annak a szegmensnek az erősödését várják, amire a legtöbben számítanak.

A 434 válaszadó 31 százaléka úgy véli, hogy az EV-gyártás több mint tíz százalékkal emelkedik 2025-ben. További 44 százalék szerint a növekedés legfeljebb tíz százalék lesz. Ezzel szemben a résztvevők alig több, mint ötöde (21%) gondolja azt, hogy az EV-termelés változatlan marad vagy csökkenni fog (8, illetve 13%).

Bár az iparági szakértők optimisták az EV-gyártás növekedésével kapcsolatban, egyre többen bizonytalanok abban, hogy a tervezett határidőkre teljesen átállhat-e az autóipar elektromos járművek gyártására. Arra a kérdésre, hogy elérhető-e a száz százalékos EV-gyártás a 2030 és 2040 között meghatározott régiós határidőkig, 31 százalék válaszolta, hogy lehetetlen - szemben a tavalyi 27 százalékkal és a 2022-es 18 százalékkal. Összességében a válaszadók 65 százaléka szkeptikus a teljes átállás határidőre történő megvalósulásában.

Mi lesz az EV-gyártással? A gyárakban van-e gond?

A bizalom csökkenésének fő okai elsősorban a gyárakon kívül keresendők, ugyanis a legnagyobb akadályt a fogyasztói kereslet szintje és a töltőhálózat megbízhatósága jelenti. A felmérés szerint a szakértők a hibrid hajtásláncok erőteljes növekedését várják 2025-től. A megkérdezettek 67 százaléka szerint a plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) gyártása növekedni fog, és 20 százalék úgy véli, hogy a növekedés meghaladja majd a tíz százalékot. A teljes hibrid elektromos járműveknél (HEV) is hasonlóan kedvező a várakozás: 62 százalék gondolja, hogy 2025-ben nőni fog a termelés.

A gyártócégek robotikával kapcsolatos beruházásait vizsgálva az ABB arra jutott, hogy az új autógyártók, startupok és kisebb gyártók viszik a prímet: 63 százalékuk szerint „nagyon jól” vagy „meglehetősen jól” fektettek robotikába. Ugyanezt erősítették meg a technológiai szakértők is.

A hagyományos autógyártók e szempontból a harmadik helyen állnak: 53 százalékuk jelezte, hogy „nagyon jól” vagy „meglehetősen jól” invesztált robotikai eszközökbe. Az előző évi eredményekkel összehasonlítva az új gyártók, startupok és kisebb cégek robotikai beruházásai enyhén csökkentek: 2023-ban még 66 százalék jelezte ezt, míg 2024-re ez az arány 63 százalékra esett vissza.

A humanoid robotok a sor végén kullognak

A felmérés rámutat, hogy az autonóm mobil robotok várható növekedése a legmagasabb: a megkérdezettek 25 százaléka erőteljes növekedésre, 39 százaléka enyhe növekedésre számít. A második helyen a kollaboratív robotok állnak (22 százalék erős, 35 százalék enyhe növekedést vár), míg a harmadik helyen az artikulált robotok szerepelnek: 19 százalék jelentős, 39 százalék pedig mérsékelt növekedést jósol számukra.

A humanoid robotok szintén felfértek a listára. A felmérés szerint az ázsiai válaszadók 27 százaléka erőteljes növekedésre számít ezen a területen, míg Európában csak öt, Észak-Amerikában pedig mindössze két százalék lát bennük lehetőséget. Annak ellenére is igaz ez, hogy számos humanoid robotgyártó dolgozik együtt autógyártókkal, többek között az Apptronik, a Boston Dynamics, a Figure és a UBTech.

A felmérésben részt vevők 54 százaléka szerint egyébként a magas kezdeti költségek jelentik a legnagyobb akadályt az okosgyárak megvalósítása előtt.

Címlapkép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 04., 17:05
Március 3-tól adhatók be az igénylések a Demján Sándor Tőkeprogramra. A Nemzetgazdasági Minisztérium által kezdeményezett és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett programban a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások beruházásainak ösztönzésére 100 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS