Itt találod az összes cikket a „akkumulátor” témában!
A használt olaj átalakítása rendkívül hatékony energiatárolóvá, egyben elektromos autók alkatrészévé, olyan fenntartható megoldás, amire régóta várt a világ. Az egyik legnehezebben kezelhető hulladék kulcsfontosságú nyersanyaggá válhat az e-mobilitásra átálló autóipar számára.
Az elektromos teherfuvarozás új korszakát nyithatja meg a magyarországi gyárral is rendelkező CATL. A kínai akkumulátorgyártó újdonsága nem csak nagy hatótávval, hanem hosszú élettartammal is rendelkezik.
Kína elektromos jármű ipara idén minden eddiginél nagyobb figyelmet kapott: a „China EV” keresések új csúcsot értek el a Google Trendsen, miközben az ország éves EV-gyártása átlépte a 10 milliós határt.
A Honda újabb fontos lépést tett az elektromos járművek (EV) technológiájának fejlesztése terén: bemutatta első szilárdtest-akkumulátor gyártására alkalmas, egyelőre demonstrációs célú gyártósorát.
A geotermikus forrásokban található sós vizekből 97,5 százalékos tisztaságú lítium nyerhető ki – ennek teljesítésére fejlesztettek ki egy elektrokémiai reaktort, ami nagyon ígéretes a megújuló energia tárolása és az elektromos járművek akkumulátorainak alapanyag-ellátása terén.
Egy európai fejlesztésű rendszer segítségével a ma ismert, otthoni napelemes-akkumulátoros energiatermelés és -tárolás költségei 55 százalékkal csökkenthetők, ráadásul villanyszerelőre sincs szükség a bekötéséhez.
Egy nemzetközi kutatócsoport által kifejlesztett króm-szelenid katód komoly előrelépést jelenthet az olcsóbb és fenntarthatóbb akkumulátorok felé, amelyek a napjaink iparát uraló lítium-ion akkumulátorok valós alternatívái lehetnek.
Egy friss jelentés szerint az amerikai vállalat jelentős előrelépéseket tett több újgenerációs akkumulátor fejlesztésében, hogy javítsa a járművei teljesítményét, csökkentse a velük járó költségeket és lehetővé tegye a széles körű bevezetést.
A németországi vasúti közlekedés hamarosan forradalmi változáson megy keresztül: a Siemens Mobility által gyártott hét új generációs Mireo Plus H hidrogénvonatot a Saft fejlesztette lítium-titanát-oxid (LTO) akkumulátorok fogják hajtani.
Az élettartam sokkal hosszabb lehet, mint azt korábban feltételezték – mutat rá egy friss tanulmány, amely szerint hosszú távon jelentős költségmegtakarítást is eredményez az e-autózás.
Emberi jogi visszaélések tömegét tárta fel egy friss kutatás, amely szerint az akkumulátorgyártás ellátási láncának 75 százalékában elterjedt a kényszermunka és a gyerekmunka.
Nagy-Britanniában először indult útnak akkumulátor üzemű intercity, ami fékezésből nyer vissza töltést és hatékonyan csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást.
A vadonatúj megoldás, ami az IoT korszak egyik legfontosabb vívmánya lehet, 140-szer nagyobb teljesítménysűrűséget mutat, mint a hagyományos nanogenerátorok, és bármilyen mechanikai mozgás felhasználásával képes villamosenergia előállítására.
A tisztán elektromos pickupok extra hatótávot is nyerhetnek a jármű összecsukható platófedelébe ágyazott napelem révén, de az igazi előnye a magunkkal hordható, bárhol felhasználható energia lesz.
Az új, lágy, nyújtható akkumulátor természetből vett minta alapján, az elektromos angolna különleges zsákmányszerző tulajdonságának lemásolásával született meg.
A sajátos „energiabetakarító” módszer egyszer és mindenkorra átírhatja azt, ahogyan az elektromos eszközök töltését és működtetését ismerjük: rádiófrekvenciás jeleket képes hasznosítható egyenárammá alakítani.
Ahogy a humanoid robotok egyre jobban elterjednek a piacon, számos kérdés merül fel a technológia kapcsán. A „kerekek vs. lábak” vita mellett a költségek is előtérbe kerültek – íme az első számok.
Nem csak találmány, hanem már konkrét szolgáltatás szintjén létezik a veterán autók átalakítása, amivel az idős konstrukciókba is lehet elektromos meghajtást integrálni – egyébként jó drágán. Így működik.
Az úttörő elektromos autó akkumulátor nem csak döbbenetesen tartós, hanem ellenálló is: egészen extrém hőmérsékleti tartományon belül üzemképes.
Az Apple egyik kulcsfontosságú beszállítója, a TDK Corporation olyan új szilárdtest-akkumulátor anyagot fejlesztett ki, ami a hagyományos technológiákhoz képest százszor nagyobb energiasűrűséget kínál.
Az autógyártó egy partneri megállapodás keretében oldotta meg, hogy a kedvelt személygépkocsijában lévő akkumulátor újrahasznosításával vadonatúj cellákat állítson elő.
A hagyományos lítium-ion akkumulátorok meggyőző alternatívájának ígérkezik egy anyag, amiről kiderült, hogy forradalmasíthatja az energiatárolást, hiszen másodpercek alatt feltölt eszközöket.
Felkerült a világhálóra az egyik első olyan tesztút videója, amit városi környezetben, bonyolult építési területen hajtottak végre a Tesla teljesen önvezető rendszerének legújabb verziójával. Ingyenes próbaidőszak után alapfelszereltséggé válik az egyébként borsos árú szoftver.
Az egyelőre koncepcióautóként létező SAV (sportos életmódhoz idumoló jármű) egyértelműen kijelöli a BMW útját a teljesen elektromos architektúra felé, sőt, ennél is többet jelent: „újradefiniálja a márkát” – mondja maga a gyártó.
A tudósoknak a szerves elektrolitok helyett víz alkalmazásával sikerült kiküszöbölni a tűz- és robbanásveszélyt. A lítium-ionos változatokkal ellentétben a vizes akkumulátor használata nagyobb biztonságot nyújt miközben továbbra is lehetővé teszi az elektromos áram forgalmát a pozitív és negatív pólusok között.
2024 januárjára érte el teljes kapacitását, így megkezdheti a termelést a világ jelenlegi legnagyobb naperőműve és energiatároló telepe, ami 238 ezer háztartást képes ellátni villamosenergiával és évente 320 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
Felfedeztek egy olyan szilárd anyagot, ami nem mérgező, bőségesen előforduló földi elemekből készült és figyelemre méltó lítiumion-vezetőképességet ígér, így készen áll arra, hogy felváltsa a folyékony elektrolitokat a lítium-ion akkumulátorok belsejében.
Olyan összetételű EV-akkumulátort sikerült építeni, ami a napjainkban forgalomban lévő cellákhoz képest egy csapásra akár másfél-kétszeresére növelheti a hatótávot. Gyártásra kész megoldást tettek le az asztalra a tudósok.
Több kínai (Hunan, Sun-Yat-sen, Central South) és egy amerikai (Clemson) egyetem kutatói kereskedelmi forgalomban kapható, lángok elfojtására használt hűtőfolyadékokat módosítottak úgy, hogy azok elektrolitként is működjenek. A megoldás végleg eloszlathatja az EV-akkumulátor elleni legkomolyabb érvet, azt, hogy gyúlékony.
A vezető ipari vállalatok frissen kötött megállapodásával nagy teljesítményű félvezetők és fejlett vezetéstámogató rendszerek kerülnek a Honda új, teljesen elektromos modelljeibe. A partnerek céljai összetettek: nem csak a modern megoldások integrálását, hanem az ellátási láncok folyamatosságát is szavatolni akarják.
Világelső összehasonlító elemzés jelent meg arról, hogy mennyivel fenntarthatóbb egy elektromos, mint egy fosszilis üzemanyaggal működő repülőgép. Az eredmény annak ellenére sem volt borítékolható, hogy egy e-repülő az üzemeltetése közben nem szennyez. Az életciklusára vetítve ugyanis árnyaltabb a kép.
Megvalósították a világ első energia-visszanyerő közútját. Az évek alatt kifejlesztett, hidraulikus rendszer az út felületébe ágyazva termel energiát, amit a rajta áthaladó járművek nyomásából nyer ki.
Nem kellett sokat várni az idei év talán legérdekesebb együttműködésére, ami a Tesla energiagyűjtő és -tároló megoldásait fűzi össze a Samsung okosotthon-technológiájával. A megállapodás részleteiről a CES 2024-en beszéltek először.
Az akkumulátorgyártás számára kritikus fontosságú fémek 2030-ig szükséges mennyiségének csak kevesebb mint ötöde felett rendelkezik az európai autóipar. Vannak persze proaktív vállalatok, de jelen állás szerint nem fognak összejönni az e-mobilitási céljaik.
A máris „a lítium Szaúd-Arábiája” néven emlegetett régióban annyi akkumulátor nyersanyag van, amennyi önmagában képes átírni a világpiaci szabályokat. Pár hónapon belül ez a második, hasonló jelentőségű, újonnan felfedezett lelőhely.
Kínai kutatók építettek olyan vezeték nélküli töltőt, amit biztonságosan be lehet ültetni az emberi testbe. Biológiailag lebomló, de nem ez a legnagyobb előnye, hanem az, hogy nincs szükség újabb műtétre az implantátum, például egy pacemaker cseréjéhez.
Egy frissen bejelentett eljárás nemcsak lerövidíti az újrahasznosításhoz szükséges időt, hanem csökkenti a másodlagos hulladéktömeget, a vele járó magas költségeket és a karbonkibocsátást is.
A NASA technológiát alkalmazó gyártó azt állítja, hogy az új megoldással 30 évre tolják ki az akkumulátorok élettartamát. Ez idő alatt 30 000 töltési ciklust is kibírnak, és még mindig 86 százalékos kapacitással fognak rendelkezni, vagyis tovább használhatók.
Ha elterjedne, akár feleakkora töltőinfrastruktúrára se lenne szükség a teljes e-mobilitáshoz, mint amennyit ma vízionálnak a szakértők. Rövid távú közlekedésre az is elég, hogy a napelemes autó kaszniját természetes fény éri.
Akkora kibányászható mennyiségű lítiumot azonosítottak a tudósok egy hegyvonulat alatt, ami teljesen átírhatja az akkumulátorgyártás játékszabályait, és főleg az árait. A lítium-ion alapú eszközök kritikus fontosságú nyersanyagának földi készleteiről csak azt hittük, hogy kimerülőben vannak?
Az elektromos autók akkumulátorcsomagjai gyakorlatilag alkalmatlanok az eredeti funkcióik ellátására, ha 80 százalékig esik a teljesítményük, de a leselejtezett elemek ettől még használhatók arra, hogy hordozható áramforrást gyártsanak belőlük - vallja a Nissan.
Ausztrál fejlesztésű az az újonnan bejelentett protonakkumulátor, ami forradalmasíthatja az energiatárolást, hiszen biztonságos, megfizethető, környezetbarát alternatívát kínál a lítium-ion akkumulátorokra. Az eszköz már most versenyre kel a hagyományos megoldásokkal.
A hazánkban debreceni létesítménnyel rendelkező kínai gyártó a világ legnagyobb jármű akkumulátor ellátójaként közölte: olyan új anyagokat fejlesztett ki a lítium-ion eszközökhöz, amelyek jelentősen javíthatják az elektromos járművek töltési hatékonyságát hideg időben.
A gyorstöltő megoldásokat fejlesztő cég elérte, hogy a Lotus új autója akár egy gyors kávészünet alatt teljesen feltölthető legyen. Az eredmény korszakalkotó, mert a hosszú töltési idő máig az egyik legkomolyabb érv az e-mobilitás piacképességével szemben.
A forralásra megalvó tej inspirálta azokat az amerikai tudósokat, akik a kiváló fehérje- és zsírréteg mintájára hoztak létre gélfóliát. Az új anyag szenzorok és akkumulátorok alapja lehet.
Olasz kutatók élelmiszereket használtak fel arra, hogy elfogyasztható, újratölthető akkumulátort hozzanak létre, puha robotikai és gyógyászati technológiai eszközök számára.
Hatalmas, tényleg nagy hatású felfedezést tettek amerikai kutatók, akik szerint nem csak sokszoros kapacitást, hanem nagyobb biztonságot is jelenthetnek a fémmentes, vízbázisú akkumulátorok.
A programban a tervek szerint vissza nem térítendő beruházási támogatás és bevételkompenzáció nyerhető el ipari méretű akkumulátorok telepítéséhez és legalább 10 éves üzemeltetéséhez.
A tenger alatti berendezések hullámenergiával és tenger alatti energiatárolással történő ellátását egy Skócia északi vizein telepített demonstrációs projektben próbálják megoldani.
A Tevva elektromos teherautógyártó első életciklusú akkumulátor-kezelési célból kötött partneri szerződést a lítium-ion eszközök újrahasznosításra specializálódott Ecobattal.
Hatalmas mennyiségű tőke áramlik az akkumulátorgyártásba. A gigagyárak naponta több millió akkumulátorcellát állítanak elő, és rengeteget költenek kutatás-fejlesztésére is. Vagyonokat lehet keresni és új megacégeket lehet létrehozni ezen a területen.
A Samsung nemzetközi kutatása alapján az európai emberek erősen kötődnek mobilkészülékükhöz és tartanak az akkumulátor lemerülésétől. Ilyen helyzetben a válaszadók 35 százaléka a pénznél is jobban örülne a felajánlott töltésnek.
Az elektromos autókhoz használt akkumulátorok ára 34 százalékkal esett az elmúlt két évben. Ennek ellenére az e-autók változatlanul több mint 40 százalékkal drágábbak az azonos kategóriájú hagyományos meghajtású kocsiknál – állapította meg az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég németországi adatok alapján.
Az Apple újabb mobiljaiban túl könnyű véletlenül bekapcsolni a zseblámpaként is használható vakut. Már több százan panaszkodtak.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.