Ez eldőlt: ennyivel fenntarthatóbb az elektromos repülő

Ez eldőlt: ennyivel fenntarthatóbb az elektromos repülő
2024. 01. 25., 14:10

Világelső összehasonlító elemzés jelent meg arról, hogy mennyivel fenntarthatóbb egy elektromos, mint egy fosszilis üzemanyaggal működő repülőgép. Az eredmény annak ellenére sem volt borítékolható, hogy egy e-repülő az üzemeltetése közben nem szennyez. Az életciklusára vetítve ugyanis árnyaltabb a kép.

Sosem jelent még meg ennyire egyértelmű összehasonlító elemzés arról, hogy mégis mennyivel járna jobban a klímánk, ha a gépkocsik mintájára a fosszilis üzemű repülők helyett is elektromos gépeket használnánk. Ez azért fontos kérdés, mert tisztában kell lennünk a környezetbarátnak nevezett eszközeink teljes életciklusára vetített hatással - enélkül ugyanis nem lehetünk biztosak benne, hogy a kiválasztott EV vagy a légi utazáshoz igénybe vett repülőgép tényleg alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár-e, mint a fosszilis üzemű társa.

Ezért kell életciklusra vetítve számolni

A svéd Chalmers Műszaki Egyetem kutatói számára egyértelmű volt, hogy a teljes képhez egy repülőgép egész életciklusára (a gyártástól a leselejtezésig) vetített karbonlábnyommal kell számolni. A korrekt hozzáállás valóban ez, hiszen egy elektromos autó esetében sem feltétlenül egyértelmű, hogy alacsonyabb emisszióval jár. Ez gyakran csak ott igaz rá, ahol használják, nem pedig ott, ahol az alkatrészeit (például az akkumulátorát) előállítják.

A világ első ilyen életciklus-ellenőrzéséhez a tudósok 1-1 azonos kategóriájú, kétüléses repülőgépet vettek alapul, azzal a különbséggel, hogy az egyik tisztán elektromos, a másik pedig fosszilis üzemanyaggal működik.

A International Journal of Life Cycle Assessment folyóiratban közölt tanulmányból kiderül, hogy az elektromos repülőgépek jelentős éghajlati előnyökkel járhatnak, de csakis akkor, ha zöld árammal (vagyis például szél-, vagy naperőműben termelt villamosenergiával) töltik őket. A kutatás egy kétüléses, tisztán elektromos meghajtású repülőgépre, a Pipistrel Alpha Electrora összpontosított - ezt hasonlították össze közvetlenül egy vele egyenértékű, fosszilis üzemanyaggal működő modellel.

Ennyivel jobb az elektromos repülő

A kutatócsoport megállapította, hogy az elektromos repülőgép várható élettartamának mindössze egynegyedét követően jelentősen kisebb az éghajlatra gyakorolt hatása, mint a fosszilis üzemanyaggal működő repülőgépé - de még egyszer: ez kizárólag akkor igaz rá, ha megújuló energiával, nem pedig karbonkibocsátó erőműből származó árammal működik. Ez jelentős eredmény, figyelembe véve, hogy a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy két százalékáért és az összes klímaváltozásra gyakorolt hatás négy százalékáért felelős.

A tanulmány vezető szerzője, Rickard Arvidsson hangsúlyozta: a kis elektromos repülőgépek akár 60 százalékkal kisebb éghajlati és egyéb környezeti hatással járhatnak, mint a velük egyenértékű, fosszilis üzemanyaggal működő repülőgépek. Az ásványi erőforrások szűkössége tekintetében viszont kompromisszumra kényszerülünk, hiszen az elektromos repülőgépek gyártásához szükséges nyersanyagok kb. 50 százalékkal nehezebben hozzáférhetők, leginkább az akkumulátorokban lévő ritka fémek miatt.

A kutatás során kiderült, hogy az elektromos autókhoz hasonlóan az elektromos repülőgépek klímára gyakorolt hatása is nagyobb, amikor a repülőgép vadonatúj (éppen ezért számoltak a várható életciklusa első negyedével), mivel az akkumulátorok gyártása jelentős mennyiségű energiát és erőforrást igényel. Idővel azonban, ahogy az elektromos repülőgép használatba kerül, a relatív hatás csökken és kézzelfoghatóvá válnak a kibocsátásmentes elektromos meghajtásból származó előnyei.

Az elektromos gépek kb. 1000 repülési óra után előzik meg a fosszilis üzemanyaggal működő repülőgépek klímakárosító hatását, így lényegesen környezetkímélőbbek fosszilis társaiknál, tekintve, hogy a vizsgált a Pipistrel Alpha Electro becsült élettartama legalább 4000 óra, így négyszeres a megtérülési ideje.

A kutatók a pozitív eredménytől függetlenül kiemelték, hogy az akkumulátorok továbbfejlesztése rendkívül fontos, ha tovább akarjuk csökkenteni az egy életciklusra eső karbonlábnyomot. Ezen a ponton külön kitértek a lítium-ion akkumulátorokra, amelyek fejlesztése nagyban javíthatja az elektromos repülőgépek környezeti teljesítményét, és még előnyösebbé tehetik azokat a fosszilis üzemanyaggal működő repülőgépeknél. Az új akkumulátor-technológiákat, köztük a lítium-kén akkumulátort szintén megemlítették, mint lehetséges alternatíva.

Gábor János

Főoldali kép: Laurence Butcher, Pipistrel

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS