Az autógyártó újabb öles lépést tesz a fenntartható működés felé, amivel komoly céljai is vannak. Az új karbon kompozitok „a világ leggyorsabb tesztlaboratóriumába” kerülnek.
A Mercedes 2025-ben fenntartható karbon kompozitokat épít be az új Forma-1-es autójába, a W16-ba, ezzel is támogatva a vállalat célját, hogy 2040-re karbonsemlegessé váljon. A versenyautók anyagának jelenleg 75 százaléka karbon kompozit, amely rendkívüli szilárdsága és kis tömege miatt nélkülözhetetlen az autósportban. A Mercedes célja, hogy 2025-től minősített, fenntartható karbon kompozitokat alkalmazzon a versenyautóin – persze anélkül, hogy ez kompromisszumot jelentene a teljesítményben. És ez messze nem csak a versenypályán válik fontossá a jövőben.
A karbon kompozitok két fő összetevőből állnak: szénszálakból és gyantából. Az új fenntartható anyagok kifejlesztéséhez a Mercedes két külön projekten dolgozik, amelyek egyike a szénszálakra, a másik a gyantarendszerre koncentrál. A fejlesztést az INEOS Nitriles, a Toray, a Syensqo és a Sigmatex vállalatokkal együttműködve hajtják végre.
Egy-egy karbon kompozit alkatrész akár nyolc beszállító közreműködésével készül el, és szigorú tesztelési folyamaton megy keresztül, mielőtt beépítenék a versenyautókba. A Mercedes az FIA-val is együttműködik, hogy biztosítsa: az új anyagok teljesítménye megfelel a száguldó cirkusz követelményeinek.
„A Forma-1 a világ leggyorsabb tesztlaboratóriuma, és ezek az innovációk kulcsfontosságú lépést jelentenek a sport fenntarthatóbbá tételében. Az innováció hajtja a teljesítményt, és ezek a fejlesztések a jövő iparágainak alakítását is segíthetik, legyen szó a repülésről, az űriparról vagy technikai teljesítményekről” – áll a partnercégek közleményében.
A fenntartható karbon kompozitokat laboratóriumi körülmények között tesztelik, mielőtt beépítenék az autókba. Az átmenet a laborból a versenypályára további teszteket és validációt igényel, hogy az új anyagok viselkedése tökéletesen megfeleljen az elvárásoknak.
A fenntartható anyagok fejlesztésében az ellátási lánc kulcsszereplői is aktívan részt vesznek, hiszen a karbon kompozitok gyártása összetett folyamat, így több cég közreműködésére van szükség.
„Ha ötvözzük a teljesítményt és az innovációt, előrehaladást érhetünk el. Büszke vagyok arra, hogy egy olyan csapatot vezethetek, amely elkötelezett a fenntartható változások előmozdítása mellett” – fogalmazott Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke és vezérigazgatója.
„A vezető szerephez innovációra van szükség, és csapatunk erőfeszítései újabb példát mutatnak arra, hogy globálisan is a legfenntarthatóbb sportcsapatok egyikévé szeretnénk válni. Alig várjuk, hogy idén felfedezzük a fenntartható anyagok alkalmazási lehetőségeit” – fűzte hozzá Alice Ashpitel, a Mercedes fenntarthatósági vezetője.
A Mercedes projektjének egyik partnere, az INEOS nemcsak az F1-ben, hanem különböző iparágakban is hasznosítja a fenntartható anyagokkal kapcsolatos fejlesztéseit. Az eredményei az autósport mellett olyan ágazatokban hozhatnak komoly változást a közeljövőben, mint a repülés és az űripar, amelyekben a karbon kompozitok mind nagyobb szerepet kapnak.
Címlapkép: INEOS/Mercedes-Benz
Az ivóvízkincset kímélő és alacsony energiafelhasználású üzemmel bővül Szolnok több mint hét évtizede fejlődő vegyipari ökoszisztémája az elektrolitgyártás vezetői közé tartozó KunlunChem százmillió eurót meghaladó befektetésével.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.