A Mercedes bevezeti a fenntartható karbon kompozitokat – Először a versenypályán

A Mercedes bevezeti a fenntartható karbon kompozitokat – Először a versenypályán
ESGHírek  |  2025. 03. 12., 11:25

Az autógyártó újabb öles lépést tesz a fenntartható működés felé, amivel komoly céljai is vannak. Az új karbon kompozitok „a világ leggyorsabb tesztlaboratóriumába” kerülnek.

A Mercedes 2025-ben fenntartható karbon kompozitokat épít be az új Forma-1-es autójába, a W16-ba, ezzel is támogatva a vállalat célját, hogy 2040-re karbonsemlegessé váljon. A versenyautók anyagának jelenleg 75 százaléka karbon kompozit, amely rendkívüli szilárdsága és kis tömege miatt nélkülözhetetlen az autósportban. A Mercedes célja, hogy 2025-től minősített, fenntartható karbon kompozitokat alkalmazzon a versenyautóin – persze anélkül, hogy ez kompromisszumot jelentene a teljesítményben. És ez messze nem csak a versenypályán válik fontossá a jövőben.

Új technológia a fenntartható autózásért

A karbon kompozitok két fő összetevőből állnak: szénszálakból és gyantából. Az új fenntartható anyagok kifejlesztéséhez a Mercedes két külön projekten dolgozik, amelyek egyike a szénszálakra, a másik a gyantarendszerre koncentrál. A fejlesztést az INEOS Nitriles, a Toray, a Syensqo és a Sigmatex vállalatokkal együttműködve hajtják végre.

Egy-egy karbon kompozit alkatrész akár nyolc beszállító közreműködésével készül el, és szigorú tesztelési folyamaton megy keresztül, mielőtt beépítenék a versenyautókba. A Mercedes az FIA-val is együttműködik, hogy biztosítsa: az új anyagok teljesítménye megfelel a száguldó cirkusz követelményeinek.

„A Forma-1 a világ leggyorsabb tesztlaboratóriuma, és ezek az innovációk kulcsfontosságú lépést jelentenek a sport fenntarthatóbbá tételében. Az innováció hajtja a teljesítményt, és ezek a fejlesztések a jövő iparágainak alakítását is segíthetik, legyen szó a repülésről, az űriparról vagy technikai teljesítményekről” – áll a partnercégek közleményében.

A Mercedes tesztelési folyamata

A fenntartható karbon kompozitokat laboratóriumi körülmények között tesztelik, mielőtt beépítenék az autókba. Az átmenet a laborból a versenypályára további teszteket és validációt igényel, hogy az új anyagok viselkedése tökéletesen megfeleljen az elvárásoknak.

A fenntartható anyagok fejlesztésében az ellátási lánc kulcsszereplői is aktívan részt vesznek, hiszen a karbon kompozitok gyártása összetett folyamat, így több cég közreműködésére van szükség.

„Ha ötvözzük a teljesítményt és az innovációt, előrehaladást érhetünk el. Büszke vagyok arra, hogy egy olyan csapatot vezethetek, amely elkötelezett a fenntartható változások előmozdítása mellett” – fogalmazott Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke és vezérigazgatója.

„A vezető szerephez innovációra van szükség, és csapatunk erőfeszítései újabb példát mutatnak arra, hogy globálisan is a legfenntarthatóbb sportcsapatok egyikévé szeretnénk válni. Alig várjuk, hogy idén felfedezzük a fenntartható anyagok alkalmazási lehetőségeit” – fűzte hozzá Alice Ashpitel, a Mercedes fenntarthatósági vezetője.

Autósporton túlmutató új anyagok

A Mercedes projektjének egyik partnere, az INEOS nemcsak az F1-ben, hanem különböző iparágakban is hasznosítja a fenntartható anyagokkal kapcsolatos fejlesztéseit. Az eredményei az autósport mellett olyan ágazatokban hozhatnak komoly változást a közeljövőben, mint a repülés és az űripar, amelyekben a karbon kompozitok mind nagyobb szerepet kapnak.

Címlapkép: INEOS/Mercedes-Benz

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 25., 11:15
A hazai ingatlanpiaci drágulás a nyaralókra is hatott, egy év alatt 11,5 százalékkal emelkedtek az átlagos hirdetési négyzetméterárak. A Balaton népszerű települései a budapesti árakkal versenyeznek – derül ki a zenga.hu ingatlankeresési és hirdetési oldal adataiból. De ilyen árak mellett nem éri meg jobban tengerparti nyaralót venni?
2025-03-25 17:10:00
A Közös Agrárpolitika keretében, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a feldolgozó üzemek fejlesztését segítő pályázati felhívás keretében 94 beruházási projekt összesen 5,1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült; ezekkel a döntésekkel a megítélt támogatások összege 12,2 milliárd forint – tájékoztatott az Agrárminisztérium.
2025-03-25 12:10:00
A kapcsolt vállalkozások transzferárainak vizsgálata évek óta kiemelt terület, azonban a NAV az idei évtől kezdve minden eddiginél több erőforrást mozgósít ennek ellenőrzésére. Márciustól új szakértői szervezeti egységek jöttek létre a terület ellenőrzésére, sőt ezek az osztályok fogják végezni a globális minimumadóval összefüggő vizsgálatokat is, amely új elemként jelenik meg a NAV idei ellenőrzési tervében – hívta fel a figyelmet Kiss Tamás, a SALDO Zrt. Tanácsadó üzletágának vezetője.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS