Megjelent a NAV 2025-ös ellenőrzési terve, amelyben az előző évhez hasonlóan kiemelt szerepet kap a differenciált, kockázati alapú megközelítés. A NAV tovább finomítja az ellenőrzésre kiválasztás folyamatát a rendelkezésére álló hatalmas adatvagyon és a mesterséges intelligencia alkalmazásával, és ezek alapján az adózók jogkövetési hajlandósága szerint választja ki az ellenőrzés típusát, amely lehet az újdonságként megjelenő adategyeztetési eljárás, illetve a korábbi években is már előszeretettel alkalmazott támogató eljárás, jogkövetési vizsgálat, illetve adó- vagy vámellenőrzés. A NAV továbbra is támogatja az adókötelezettségek teljesítésére törekvő, együttműködő adózókat, ugyanakkor kíméletlenül, azonnali szigorral csap le a csalárd tevékenységet folytatókra. Az ellenőrzési tervet a Jalsovszky Ügyvédi Iroda mutatja be.
A nemzetgazdaság motorját képező adózók: transzferár és adókedvezmények
A korábbi évekhez hasonlóan idén is kiemelt jelentőségű lesz a legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzése, különösen az adókedvezmények, a társasági adóalap növelő és csökkentő tételek helyes megállapítása, a rehabilitációs hozzájárulás kötelezettség helyes teljesítése, valamint az adómentes kifizetések elszámolása kapcsán.
Nem ússzák meg az idei évet a kapcsolt vállalkozások sem az egymás közötti ügyletek során alkalmazott árak vizsgálata kapcsán.
Továbbélések és újdonságok
A 2025-ös ellenőrzési terve számos folytonossági elemet tartalmaz a korábbi évekhez képest. Így biztosan számíthatnak adóellenőrzése a több éve tagi kölcsönből működő társaságok, a levontható áfát évek óta folyamatosan görgető vállalkozások, a megalakulást követő egy éven belül kiugró forgalomnövekedést mutató vállalkozások, továbbá a (használt) gépjármű kereskedők, a vagyonvédelmi tevékenységet folytatók, a számítástechnikai és telekommunikációs termékekkel kereskedők, az internetes tartalomszolgáltatók, a zöldség-gyümölcs kereskedők, vagy éppen építőipari tevékenységet folytatók.
Újdonság ugyanakkor a korábbi évekhez képest, hogy 2025-től a NAV célkeresztjébe kerülnek a külföldi és belföldi e-kereskedelmi platformok üzemeltetői, illetve az ezen felületeken értékesítők, valamint a termékimportra irányuló tevékenységet végzők is.
Szintlépés a digitalizációban
Nem elég, hogy 2024-ben a NAV megalapította a Mesterséges Intelligencia Munkacsoportját, amely az óriási mennyiségű adatvagyonban rejlő lehetőségek kiaknázását támogatja, a munkacsoport (újabb) feladata lesz az ellenőrzésre történő kiválasztási munka fejlesztése is.
A NAV idén is folyamatosan monitorozza az online pénztárgépekből érkező adatokat és áfabevallások közötti eltéréseket, valamint vizsgálja az áruk útját az KÁER rendszerből érkező adatok alapján, illetve vizsgálja az online számlaadatok és a bevallások egyezőségét, nem beszélve a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központtól kapott adatokról.
Újdonság, avagy újabb szintlépés a digitális környezetben az azonos tevékenységi körbe tartozó, illetve azonos földrajzi elhelyezkedéssel rendelkező vállalkozások forgalmi adatainak tetszőleges időszakra vonatkozó összehasonlítása, az ún. településkontroll elvégzése, mellyel lehetőség lesz az átlagtól jelentősen elmaradó gazdálkodók ellenőrzésre történő kiválasztása. Így lassan már senki sem maradhat a NAV radarja alatt.
A kezelőszemélyzet nélküli automaták működtetésének ellenőrzése is új területként jelenik meg, amely során a NAV ellenőrzést indíthat olyan helyszíneken, amelyeknél reális esély van arra, hogy a NAV-hoz teljesített adatszolgáltatás sérülhet.
Új eljárás: az adatok egyeztetése a nagyobb pontosságért
A 2025-ös év egyik legjelentősebb újítása a NAV ellenőrzési gyakorlatában az ún. adategyeztetési eljárás bevezetése. Az új jogintézmény célja, hogy a NAV által észlelt adatellentmondásokat még az előtt rendezze, hogy azokból hagyományos adóellenőrzés vagy jogkövetési vizsgálat lenne.
Ezen eljárás során lényegében arról van szó, hogy ha a NAV kockázatelemző rendszerei eltérést találnak az adózó által benyújtott bevallások, adatszolgáltatások és a NAV rendelkezésére álló adatok között, akkor a NAV egy hivatalos adategyeztetési eljárást indít, amelyben értesíti az adózót az ellentmondásról, és lehetőséget ad számára, hogy ezt önként feloldja. „Nem érdemes ugyanakkor a NAV felhívását félvállról venni, mert ha az adózó nem reagál időben, úgy automatikusan 300 ezer forintos mulasztási bírsággal találja szembe magát, ráadásul még ellenőrzés megindítására is sor kerülhet” – hívja fel a figyelmet Bereznai Henrik, a Jalsovszky szakértője.
Bizalmatlanság a bizalmi vagyonkezeléssel érintettek tekintetében
Az elmúlt években gomba mód megszaporodtak a bizalmi vagyonkezelések és az ezek köré épülő struktúrát. A NAV-ot a bizalmi vagyonkezelések népszerűsége kíváncsivá tette, így vizsgálatra számíthatnak a vagyonkezeléssel érintett szereplők, egyrészt a jogszabályi rendelkezések megkerülésének vizsgálata, másrészt a vagyonrendeléssel megvalósított fedezetelvonás feltárása, megszüntetése kapcsán.
Egyszerűsített foglalkoztatás, több vizsgálat
Bevett foglalkoztatási forma az ún. egyszerűsített foglalkoztatás, de ennek megvan vagyis meglesz az ára. 2025-ben ugyanis ellenőrzésre számíthatnak azok az adózók is, akik rendszeresen foglalkoztatnak egyszerűsített foglalkoztatás keretében munkavállalókat, de azonos időszakra a járulékbevallási kötelezettségüknek nem tesznek eleget, vagy a bevallásban az egyszerűsített munkavállalókat nem szerepeltetik.
A költségvetés fokozott védelme: vagyonvédelem és vagyonvisszaszerzés
„Az ellenőrzési terv alapján még inkább azt látszik kibontakozni, hogy a NAV 2025-ben az összes rendelkezésre álló eszközt beveti az adócsalások feltárására és megszüntetésére” – véli Bereznai Henrik. Ennek keretében – akár nemzetközi adatok bevonásával – kockázatelemzési eljárást folytat le, majd ezt követő szegmentáción alapuló eljárás következik, ahol a kockázat szintje és az adózói magatartás alapján kiválasztják az ellenőrzés típusát, illetve ideiglenes biztosítási intézkedések esetén vagyonok zárolására, végső eszközként pedig végrehajtási eljárások megindítására, illetve büntetőeljárások kezdeményezésére is sor kerülhet.
Bevetésen a társhatóságok is
A költségvetési érdekek védelmében a NAV idén még szorosabban együttműködik az egyes társhatóságokkal az ellenőrzések során és igyekszik ebből az együttműködésből fakadó szinergiákat kihasználni. Így például a NAV és a Munkaügyi Felügyelet közösen tart rajtaütésszerű ellenőrzéseket építkezéseken, vendéglátóhelyeken, vizsgálva a feketefoglalkozástatást és az adókötelezettségek teljesítésének elmulasztását.
A NAV szoros együttműködésre törekszik a rendőrséggel és a Nemzeti Nyomozó Irodával a szervezett áfakijátszásra specializálódott hálózatok felszámolása ellen.
Nem jó üzlet az adóparadicsom
Szintén a költségvetési kockázatok limitálása érdekében a NAV figyelembe veszi az EU és az OECD adóelkerülés elleni irányelveit és ennek keretében adóellenőrzésre számíthatnak azok, akik adózási szempontból nem együttműködő országokkal állnak kapcsolatban, és onnan szereznek nyereséget.
Az ivóvízkincset kímélő és alacsony energiafelhasználású üzemmel bővül Szolnok több mint hét évtizede fejlődő vegyipari ökoszisztémája az elektrolitgyártás vezetői közé tartozó KunlunChem százmillió eurót meghaladó befektetésével.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.