Két európai startup áttörést ért el az akkumulátor-újrahasznosításban: olcsóbb, fenntarthatóbb megoldást kínálnak, összhangban az EU szabályaival, amelyek szerint az autógyártóknak egyre több újrahasznosított anyagot kell használniuk.
Az elektromos autók terjedése miatt egyre nagyobb szükség van az akkumulátorok fenntartható gyártására és újrahasznosítására. Az Európai Unió nemsokára új szabályozásokat vezet be, amelyek szerint az autógyártóknak egyre nagyobb arányban kell újrahasznosított anyagokat használniuk az akkumulátorok előállításához.
Két európai startup, a brit Altilium és a német tozero, új megoldásokkal segíti az elektromos autóipar munkáját, aminek a közeljövőben a mainál sokkal szigorúbb feltételeknek kell megfelelni, és fenntarthatóbbá kell tennie az akkumulátorgyártást. Az Altilium olyan újrahasznosított katódanyagokat fejlesztett, amelyek teljesítménye közel azonos az új nyersanyagokból készült változatok teljesítményével, ami azért elképesztően fontos eredmény, mert a katód az elektromos járművek akkumulátorainak egyik legfontosabb alkotóeleme. A gyártása nagy mennyiségben zajlik és olyan értékes, de nagy környezetterheléssel bányászható fémeket tartalmaz, mint a lítium, a kobalt, a nikkel és a mangán.
Az Altilium technológiája egyszerre csökkenti az akkumulátorgyártás költségeit és ökológiai lábnyomát. Az újrahasznosított anyagok alkalmazásával az akkumulátorgyártás szén-dioxid-kibocsátása 70 százalékkal csökken, a költségek pedig 20 százalékkal mérséklődnek. „Ez valódi műszaki áttörés, amely jelentősen csökkenti az autógyártók számára az újrahasznosított anyagokkal kapcsolatos kockázatokat” – nyugtázta Christian Marston, az Altilium operatív igazgatója.
A tozero a lítium-ion akkumulátorok egyik legnagyobb szénlábnyommal rendelkező összetevőjére, a grafitra koncentrál, ami az akkumulátor teljes szén-dioxid-kibocsátásának 40 százalékáért felelős. A vállalat ún. hidrometallurgiai eljárást alkalmaz. Ez fémek különböző ércekből vízzel történő előállítását jelenti, ami, ha megújuló energiával hajtják végre, akár teljesen szén-dioxid-semlegessé is válhat. A cég következő célja egy kísérleti üzem megépítése, amelynek kapacitása 2027-re elérheti az évi 2000 tonnát. Ez a tömeg már körülbelül 50.000 elektromos autó akkumulátorához elegendő grafitot biztosít majd.
A Reuters emlékeztet: az EU 2030-tól előírja, hogy az új elektromos autók akkumulátorainak legalább hat százalékban újrahasznosított lítiumot és nikkelt, valamint 16 százalékban újrahasznosított kobaltot kell tartalmazniuk. Az Altilium és a tozero új technológiái nagyban segíthetnek a gyártóknak, hogy eleget tegyenek az új követelményeknek.
Az Altilium több nagyvállalattal működik együtt: a chilei lítiumgyártó Sociedad Quimica y Minera és a japán Marubeni is partnerük, de úgy tudni, együtt dolgoznak a Jaguar Land Roverrel is: régi I-Pace modellekből kinyert anyagokkal fejlesztenek új akkumulátorcellákat. A tozero eddig 17 millió eurós (6,9 milliárd forintos) befektetést kapott, többek között a Hondától, és folyamatos tárgyalásokat folytat autógyártókkal, hogy újrahasznosított grafitot szállítson számukra.
A címlapkép illusztráció, egy korábbi Nissan Leaf modell akkumulátorcsomagját demonstrálja, autóipari kiállításon. Fotó: Tennen-Gas - Wikipedia
Az erős külföldi működőtőke-beáramlást támogató, jelentős ipari és logisztikai ingatlanfejlesztések bemutatására fókuszál Magyarország a világ elsőszámú ingatlanfejlesztési kiállításán, a MIPIM-en Cannes-ban március 11–14. között. A Magyarország-standon a bővülő ipari és logisztikai ingatlanpiac, valamint a lakóingatlan-, hotel- és irodaportfóliók kerülnek bemutatásra.
„Egy nukleáris létesítmény megtámadása abszolút elfogadhatatlan, ilyesminek nem szabad megtörténnie.”