Mérföldkő a tengeri szállításban: kész a világ leghosszabb vitorlás teherhajója

Mérföldkő a tengeri szállításban: kész a világ leghosszabb vitorlás teherhajója
Gábor János  |  2025. 02. 05., 13:10

A globális tengeri teherszállítás jelentős változás előtt áll: Törökországban, a tuzlai kikötőben nemrég vízre bocsátották a világ leghosszabb teherszállító hajóját, ami szélenergiával működik.

A Neoliner Origin a maga műfajában tényleg rekorder: 136 méteres hosszával és 5842 tonnás szállítókapacitásával új korszakot nyithat a fenntartható tengeri áruszállítás területén. A hajót a francia Neoline vállalat tervezte, az építési munkálatokat pedig a török RMK Marine hajtotta végre. A projekt 2023-ban indult a Neoline Armateurs kezdeményezésére, azzal a céllal, hogy jelentős mértékben csökkentsék a fosszilis üzemanyagok felhasználását. A kivételező ígéretei szerint a hajó akár 80 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, mint a hagyományos meghajtású teherhajók.

„A szélenergia kihasználásával és a sebesség 15-ről 11 csomóra (kb. 20 km/h) csökkentésével az ötödére szorítjuk vissza az üzemanyag-fogyasztást egy hagyományos hajóhoz képest”közölte Jean Zanuttini, a nantes-i Neoline elnöke az AFP-vel.

A Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO) adatai szerint a globális tengeri áruszállítás a világ üvegházhatású gázkibocsátásának mintegy három százalékáért felelős, így a szélenergia megoldások kulcsfontosságúak lehetnek a szektor zöldítése szempontjából – írja az Interesting Engineering.

Innovatív technológia a fedélzeten

A Neoliner Origin meghajtását két darab, egyenként 76 méteres, karbon Solidsail árboc és összesen háromezer négyzetméternyi, szükség esetén összehajtható vitorla biztosítja, de a hajó speciális kihúzható uszonyokkal is rendelkezik, amelyek segítenek csökkenteni az oldalirányú sodródást. A D-ICE Engineering által fejlesztett időjárás-előrejelző rendszer mindemellett optimalizálja az útvonalat és növeli a hatékonyságot.

A hajó raktere 1200 folyóméternyi rakodóhelyet biztosít, ami körülbelül 265 darab hatméteres konténer szállítását teszi lehetővé.

A hajó alkalmas gördülő („roro”, vagyis roll on-roll off) rakomány, konténerek és túlméretes szállítmányok fuvarozására. A legénység mellett a hajó fedélzetén 12 utas számára is helyet biztosítanak, hat darab kétszemélyes kabinban. A hajótestet 3500 tonnányi acélból, 75 különálló blokkból állították össze.

Következő lépések: felszerelés és első út

A vízre bocsátás után a hajó a következő hat hónapban további szerelési munkálatokon esik át az RMK Marine kikötőjében. A Neoliner Origin első hivatalos útjára 2025 nyarán kerül sor: először Törökországból a franciaországi Saint-Nazaire-be hajózik, majd innen folytatja útját Észak-Amerika felé. A tervek szerint ezekben a kikötőkben áll majd meg: Saint-Pierre-et-Miquelon (Franciaország), Baltimore (Egyesült Államok), Halifax (Kanada).

A leghosszabb szélenergiával hajtott teherhajó megépítését a francia állami befektetési bank (BPI) és a CMA-CGM hajózási vállalat finanszírozta. A Neoline elnöke abejelentette, hogy a cég hamarosan egy második ugyanilyen teherszállító építésébe is belefog.

A szélenergia visszatérése a modern tengeri áruszállításba fontos lépés lehet a hajózási iparág dekarbonizációja felé. Ha az Origin sikeres lesz, az akár egy új trend kezdetét is jelentheti a fenntartható tengeri hajózásban.

A címlapkép illusztráció. Forrás: RMK Marine

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-21 19:10:00
Az Agroinform.hu legfrissebb felmérése szerint a legtöbben továbbra is elsősorban rekreációs tevékenységként tekintenek a kiskert gondozására, azonban a zöldség- és gyümölcsárak újbóli emelkedése miatt a hobbikertészek 70 százaléka számára anyagilag is fontos szerepe van a saját célra történő termelésnek.
2025-03-21 17:10:00
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején végzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025-03-21 14:15:00
Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus célja egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtése, ami támogatja a vállalatok növekedését, innovációját és a munkahelyteremtést. Hatálybalépését követően a javaslatcsomag intézkedései jelentősen növelhetik az uniós cégek versenyképességét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS