A globális tengeri teherszállítás jelentős változás előtt áll: Törökországban, a tuzlai kikötőben nemrég vízre bocsátották a világ leghosszabb teherszállító hajóját, ami szélenergiával működik.
A Neoliner Origin a maga műfajában tényleg rekorder: 136 méteres hosszával és 5842 tonnás szállítókapacitásával új korszakot nyithat a fenntartható tengeri áruszállítás területén. A hajót a francia Neoline vállalat tervezte, az építési munkálatokat pedig a török RMK Marine hajtotta végre. A projekt 2023-ban indult a Neoline Armateurs kezdeményezésére, azzal a céllal, hogy jelentős mértékben csökkentsék a fosszilis üzemanyagok felhasználását. A kivételező ígéretei szerint a hajó akár 80 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, mint a hagyományos meghajtású teherhajók.
„A szélenergia kihasználásával és a sebesség 15-ről 11 csomóra (kb. 20 km/h) csökkentésével az ötödére szorítjuk vissza az üzemanyag-fogyasztást egy hagyományos hajóhoz képest” – közölte Jean Zanuttini, a nantes-i Neoline elnöke az AFP-vel.
A Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO) adatai szerint a globális tengeri áruszállítás a világ üvegházhatású gázkibocsátásának mintegy három százalékáért felelős, így a szélenergia megoldások kulcsfontosságúak lehetnek a szektor zöldítése szempontjából – írja az Interesting Engineering.
A Neoliner Origin meghajtását két darab, egyenként 76 méteres, karbon Solidsail árboc és összesen háromezer négyzetméternyi, szükség esetén összehajtható vitorla biztosítja, de a hajó speciális kihúzható uszonyokkal is rendelkezik, amelyek segítenek csökkenteni az oldalirányú sodródást. A D-ICE Engineering által fejlesztett időjárás-előrejelző rendszer mindemellett optimalizálja az útvonalat és növeli a hatékonyságot.
A hajó raktere 1200 folyóméternyi rakodóhelyet biztosít, ami körülbelül 265 darab hatméteres konténer szállítását teszi lehetővé.
A hajó alkalmas gördülő („roro”, vagyis roll on-roll off) rakomány, konténerek és túlméretes szállítmányok fuvarozására. A legénység mellett a hajó fedélzetén 12 utas számára is helyet biztosítanak, hat darab kétszemélyes kabinban. A hajótestet 3500 tonnányi acélból, 75 különálló blokkból állították össze.
A vízre bocsátás után a hajó a következő hat hónapban további szerelési munkálatokon esik át az RMK Marine kikötőjében. A Neoliner Origin első hivatalos útjára 2025 nyarán kerül sor: először Törökországból a franciaországi Saint-Nazaire-be hajózik, majd innen folytatja útját Észak-Amerika felé. A tervek szerint ezekben a kikötőkben áll majd meg: Saint-Pierre-et-Miquelon (Franciaország), Baltimore (Egyesült Államok), Halifax (Kanada).
A leghosszabb szélenergiával hajtott teherhajó megépítését a francia állami befektetési bank (BPI) és a CMA-CGM hajózási vállalat finanszírozta. A Neoline elnöke abejelentette, hogy a cég hamarosan egy második ugyanilyen teherszállító építésébe is belefog.
A szélenergia visszatérése a modern tengeri áruszállításba fontos lépés lehet a hajózási iparág dekarbonizációja felé. Ha az Origin sikeres lesz, az akár egy új trend kezdetét is jelentheti a fenntartható tengeri hajózásban.
A címlapkép illusztráció. Forrás: RMK Marine
A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.