A forradalmi eszközből egész flotta megépítését tervezi a Maersk, egy ambiciózus terv részeként, ami 2040-ig komoly károsanyag-kibocsátás csökkentést szeretne elérni a tengeri teherszállításban. A hajó üzemanyagának alapja a metán, amit újrahasznosítás útján állítanak elő.
Szeméttelepeken összegyűjtött élelmiszerhulladékból származó metánból gyártják azt a zöld metanolt, amivel a Maersk egyik teherhajója közlekedik. A konténerszállító óriás csak az első a sorban, hiszen a nemzetközi logisztika egyik világvezető cége egész flottát szeretne birtokolni belőle. A Fast Company jelentése szerint a Maersk kötelezettséget is vállalt arra, hogy csak olyan új hajókat vásárol, amelyek képesek zöld üzemanyagot használni.
A metanol üzemű hajót két évvel ezelőtt rendelte meg a vállalat, de további 25-re adott le megrendelést, de szándékukban áll más, régebbi hajókat is átépíteni, hogy ugyanezt az üzemanyagot használhassák. Az évtized végére a Maersk tengerjáróinak legalább negyede már zöld üzemanyagot fog használni – áll a tudósításban, ami megjegyzi, hogy az elsőt üzembe is helyezték, és a hét elején indult útnak Dél-Koreából, Dánia felé.
A zöld metanol 65-70 százalékkal csökkentheti a hajók karbonkibocsátását. Ez globálisan jelentős mennyiség, figyelembe véve, hogy az ágazat nagyjából ugyanannyi emisszióért felelős, mint a légiközlekedés, vagyis évente kb. egymilliárd tonna szén-dioxiddal terheli meg a légkört.
Van azonban egy bökkenő: a zöld metanol nem szünteti meg az összes kibocsátást. Sürgős cselekvésre van tehát szükség, ha el akarjuk érni a párizsi klímacélokat. A Maersk éppen ezért döntött a zöld metanol alternatív üzemanyagként való bevezetése mellett, és eddigi állás szerint a stratégia kellően hatékonynak ígérkezik.
„Persze van bennünk egy a félelem, hogy rossz lóra teszünk, vagy valamit rosszul csinálunk. Egy ideális világban egy évtizedet töltenénk azzal, hogy kitaláljuk az összes pro és kontra érvet, hogy mi a legjobb megoldás, de most kell foglalkoznunk a [klímavédelmi] problémával” - magyarázta Morten Bo Christiansen, a Maersk szén-dioxid-mentesítésért felelős vezetője a TED Countdown csúcstalálkozó közönségének.
A Maersk 2040-re szeretné elérni a nettó zéró emissziót, és ennek érdekében az új, zöld metanollal üzemelő hajóflotta mellett utólagos átalakításokat is tervez.
„Ambiciózus kibocsátási célt tűztünk ki 2040-re, a teljes üzletágra vonatkozóan, és vezető szerepet vállalunk a logisztika szén-dioxid-mentesítésében. A motorok átalakítása metanol üzemre a stratégiánk egyik fontos sarokköve – osztotta meg sajtóközleményben Leonardo Sonzio, a Maersk flottakezelési és technológiai vezetője. Ezzel a kezdeményezéssel szeretnénk előkészíteni az utat az iparág jövőbeni, skálázható átalakítási programjai számára, és felgyorsítani a fosszilis üzemanyagokról történő átállást, zöld üzemanyagokra. Végső soron be akarjuk bizonyítani, hogy a metanol életképes, új alternatívát jelenthet [a tengeri teherszállításban is].”
Más társaságok szintén követik a Maersk példáját, hiszen tudni lehet, hogy öt nagy fuvarozó cég vásárolt hasonló, új metanolos hajókat. Ma már összesen 120 ilyen van készülőfélben, míg alig három évvel ezelőtt egyetlen egyre sem adtak le megrendelést.
Gábor János
Főoldali kép: Maersk
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.