Élelmiszerhulladékból nyert metanollal üzemel a Maersk teherhajója

Élelmiszerhulladékból nyert metanollal üzemel a Maersk teherhajója
2023. 07. 22., 10:14

A forradalmi eszközből egész flotta megépítését tervezi a Maersk, egy ambiciózus terv részeként, ami 2040-ig komoly károsanyag-kibocsátás csökkentést szeretne elérni a tengeri teherszállításban. A hajó üzemanyagának alapja a metán, amit újrahasznosítás útján állítanak elő.

Szeméttelepeken összegyűjtött élelmiszerhulladékból származó metánból gyártják azt a zöld metanolt, amivel a Maersk egyik teherhajója közlekedik. A konténerszállító óriás csak az első a sorban, hiszen a nemzetközi logisztika egyik világvezető cége egész flottát szeretne birtokolni belőle. A Fast Company jelentése szerint a Maersk kötelezettséget is vállalt arra, hogy csak olyan új hajókat vásárol, amelyek képesek zöld üzemanyagot használni.

A metanol üzemű hajót két évvel ezelőtt rendelte meg a vállalat, de további 25-re adott le megrendelést, de szándékukban áll más, régebbi hajókat is átépíteni, hogy ugyanezt az üzemanyagot használhassák. Az évtized végére a Maersk tengerjáróinak legalább negyede már zöld üzemanyagot fog használni – áll a tudósításban, ami megjegyzi, hogy az elsőt üzembe is helyezték, és a hét elején indult útnak Dél-Koreából, Dánia felé.

A zöld metanol 65-70 százalékkal csökkentheti a hajók karbonkibocsátását. Ez globálisan jelentős mennyiség, figyelembe véve, hogy az ágazat nagyjából ugyanannyi emisszióért felelős, mint a légiközlekedés, vagyis évente kb. egymilliárd tonna szén-dioxiddal terheli meg a légkört.

Van azonban egy bökkenő: a zöld metanol nem szünteti meg az összes kibocsátást. Sürgős cselekvésre van tehát szükség, ha el akarjuk érni a párizsi klímacélokat. A Maersk éppen ezért döntött a zöld metanol alternatív üzemanyagként való bevezetése mellett, és eddigi állás szerint a stratégia kellően hatékonynak ígérkezik.

„Persze van bennünk egy a félelem, hogy rossz lóra teszünk, vagy valamit rosszul csinálunk. Egy ideális világban egy évtizedet töltenénk azzal, hogy kitaláljuk az összes pro és kontra érvet, hogy mi a legjobb megoldás, de most kell foglalkoznunk a [klímavédelmi] problémával” - magyarázta Morten Bo Christiansen, a Maersk szén-dioxid-mentesítésért felelős vezetője a TED Countdown csúcstalálkozó közönségének.

A Maersk 2040-re szeretné elérni a nettó zéró emissziót, és ennek érdekében az új, zöld metanollal üzemelő hajóflotta mellett utólagos átalakításokat is tervez.

„Ambiciózus kibocsátási célt tűztünk ki 2040-re, a teljes üzletágra vonatkozóan, és vezető szerepet vállalunk a logisztika szén-dioxid-mentesítésében. A motorok átalakítása metanol üzemre a stratégiánk egyik fontos sarokköve – osztotta meg sajtóközleményben Leonardo Sonzio, a Maersk flottakezelési és technológiai vezetője. Ezzel a kezdeményezéssel szeretnénk előkészíteni az utat az iparág jövőbeni, skálázható átalakítási programjai számára, és felgyorsítani a fosszilis üzemanyagokról történő átállást, zöld üzemanyagokra. Végső soron be akarjuk bizonyítani, hogy a metanol életképes, új alternatívát jelenthet [a tengeri teherszállításban is].”

Más társaságok szintén követik a Maersk példáját, hiszen tudni lehet, hogy öt nagy fuvarozó cég vásárolt hasonló, új metanolos hajókat. Ma már összesen 120 ilyen van készülőfélben, míg alig három évvel ezelőtt egyetlen egyre sem adtak le megrendelést.

Gábor János

Főoldali kép: Maersk

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.