Homályos kezdés, világosabb folytatás: az ESG előnyei lassan körvonalazódnak

2024. 11. 07., 09:07

Növekszik a januárban hatályba lépett új ESG szabályozás után érdeklődők száma a kötelezetti körön túl, a kis- és középvállalkozások között is, de az ismeretek elmélyítése és megfelelő gyakorlati alkalmazása még időt igényel – derül ki a Billingo által, saját felhasználói körében végzett friss kutatásából, amelynek középpontjában az ESG-szempontok ismertsége, alkalmazása áll.

A kutatás biztató eredményeket mutat, hiszen akik már foglalkoztak az ESG témával sikeresen fordították vállalkozásuk előnyére a szemlélet beépítését működésükbe. Ugyanakkor kiderült, hogy az ESG-törvényről és a fenntarthatósági szempontokról további széleskörű tájékoztatásra van szüksége a vállalkozásoknak.

Az ESG (Environmental, Social, Governance – Környezeti, Társadalmi és Vállalatirányítási) elvei egyre nagyobb hangsúlyt kapnak világszerte, így Magyarországon is. Hazánkban az Európai Unió szabályozásai irányadók és bár az alkalmazást tekintve élen járunk az EU országok között, a legfrissebb hazai szabályozás jogi viszonylatban még jócskán fejlődőben van. Az ESG megközelítés célja, hogy a vállalatok működésük során a pénzügyi eredményesség mellett figyelembe vegyék és beépítsék a fenntarthatóságot, valamint a társadalmi felelősségvállalást hétköznapjaikba. 2023. december 12-én fogadták el a magyarországi ESG-törvényt, aminek értelmében a tőzsdei nagyvállalatoknak már a 2024-es évre vonatkozóan is fenntarthatósági célú átvilágítási és jelentési kötelezettségei vannak. A nagyvállalatoknak, majd a kis- és középvállalkozásoknak a következő évektől kell fokozatosan beépülő kötelezettségekre számítaniuk, fenntarthatósági beszámolók, valamint a nagyvállalati vevőktől érkező beszállítói kérdőívek formájában. A Billingo, az egyik vezető online számlázó 1200 felhasználója körében végzett kiterjedt kutatása az ő felkészültségüket, ismereteiket és hozzáállásukat vizsgálta a témában.

Az ESG a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat jelenti. Az Európai Unió által bevezetett ESG szabályozások célja, hogy a vállalatok működését fenntarthatóbbá, átláthatóbbá és felelősebbé tegyék.
Az ESG keretrendszert azért hozták létre, hogy a vállalatok működésük során figyelembe vegyék a környezeti hatásokat, társadalmi felelősségeiket és a felelős irányítást. A jogalkotók szerint, ha a cégek ezeket a szempontokat beépítik működésükbe, hosszú távon csökken a környezeti terhelés, javulnak a munkavállalói körülmények, és erősödik a vállalatok iránti bizalom.
Az ESG előírások segítenek abban, hogy a vállalatok fenntarthatóbban működjenek, ami nemcsak a környezetre, hanem a társadalomra nézve is előnyös. Az átláthatóbb jelentési rendszer megbízhatóbb információkat nyújt a befektetőknek, ezáltal támogatva a hosszú távú, felelős befektetési döntéseket. Az új szabályozás így fontos lépés a zöld gazdaság és a társadalmilag felelős üzleti modell irányába.

Mérsékelt ismertség, pozitív jövőkép

A vállalkozások jelentős része – különösen a kisebb vállalkozások – még tájékozódik és információt gyűjt az ESG követelményekkel kapcsolatban, míg a közepes méretű vállalkozások 67 százaléka már megismerkedett az új ESG-rendelet tartalmának legalább körvonalaival. A mikrovállalkozások 61 százaléka, valamint az egyéni vállalkozók 64 százaléka még nincs tisztában a rendelet részleteivel, ám mivel a szabályozás rájuk egyelőre nincs hatással, 39 százalék és 36 százalékos tájékozottságuk remek arány, tudatosságra vall.

A kutatási eredmények kapcsán Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója hozzátette: „Nagyon fontos, hogy a vállalkozások nyomon kövessék az ESG szabályozással kapcsolatos változásokat, kötelezettségeket. Bár a szabályozás egyelőre nem érint mindenkit, a fenntarthatósági elvek mindannyiónk közös érdekét képezik. Ez a Billingónál is szívügyünk, így az erre vonatkozó ESG irányokat támogatjuk, de látszik, hogy ezek betartásában eszközökkel és információval is segíteni kell majd a vállalkozásokat annak érdekében, hogy ne adminisztrációs terhet lássanak a folyamatban, hanem lehetőséget. Ezt elérni pedig nem lesz kis kihívás. A kisvállalkozásoknak még bőven van ideje felkészülni, ám ezt jobb mielőbb elkezdeni annak érdekében, hogy a jövőbeni megfelelés biztosan könnyed folyamat legyen.”

A cégek 68 százaléka, akik nem tájékozódtak még az ESG szabályozás kapcsán, de ismerték a rendelet hátterét, fókuszát, ők pozitívan nyilatkoztak az ESG célokról, melyeknek jövőbeli alkalmazásától főként ügyfélelégedettséget, hírnevük javítását és jobb piaci pozíció megszerzését várják.

„A KAVOSZ Zrt., a KAVOSZ E-Green Zrt. valamint a nemrég megalakult ESG Szövetség is fontos feladatának tekinti a hazai kkv-szektor ESG ismeretinek bővítését és az ebben rejlő lehetőségek azonosítását, hiszen ma még a legtöbb vállalkozás csak egy újabb adminisztrációs teherként tekint erre"  mondja Krisán László, a KAVOSZ vezérigazgatója a Billingo kutatási kezdeményezésére reagálva. – Az elmúlt időszakban több felmérést is végeztek ezen szervezetek is, melynek eredményeképpen visszaigazolásra került, hogy továbbra is nagy az ismerethiány a hazai kkv-k körében. A KAVOSZ cégcsoport és az ESG Szövetség fontos küldetésének tekinti, hogy minden támogatást megadjon a vállalkozásoknak és biztosítsák a soft landinget."

A legnagyobb kihívás

Azon vállalkozások körében, akik foglalkoznak már az ESG alkalmazásával, a kihívásokra helyeződik a hangsúly, hiszen a kutatásból kiderült, hogy a szempontokat ismerők 39 százaléka információhiányból érkező nehézségekkel nézett szembe a bevezetés során. Ennél jobb hír, hogy a válaszadók 74 százaléka valamilyen szempontból (márkakép javulása, ügyféligényeknek való megfelelés, működési költségek csökkenése, munkavállalói elköteleződés fokozása, erősödő piaci pozíció, tőkebevonási előnyök) tapasztalt már előnyöket az ESG szemléletének alkalmazása következtében.

Aki ismeri, az látja az előnyeit

Azok a vállalkozások, akik már aktívak ESG téren, ott főként (56 százalékban) a környezeti fenntarthatóság szempontjait alkalmazzák. A kutatás rávilágít a mikrovállalkozások és a kisvállalkozások nyitottságára a téma kapcsán: „Bár a körükben még kevesen alkalmazzák az ESG szempontokat  és azt valószínűleg nem a szabályozás hatására teszik, hanem kiemelkedően tudatosak –, a mikrovállalkozások jellemzően a környezeti fenntarthatóság területén (44 százalék) találták hasznosnak a szempontokat, míg a kisvállalkozások inkább a vállalatirányításra fókuszálnak (67 százalék)” – egészítette ki Sárospataki Albert.

Tomaj Zsófi, a Vantage Point fenntarthatósági tanácsadó cég ügyvezetője megerősítette: „A vállalatoknak a jogszabályi kötelezettségen túl is érdemes figyelniük az ESG-re, mert ez egy lehetőség a fenntarthatóbb és versenyképesebb jövő építésére. Azok a vállalkozások, amelyek időben felkészülnek, jelentős üzleti előnyökre tehetnek szert a piacon. Érdemes a vállalat saját működésének és környezeti hatásainak alapos felmérésével kezdeni, mert ez alapozza meg a stratégiai tervezést és az ESG célkitűzések megfogalmazását.”

Növekvő információigény

A kutatás végkövetkeztetése szerint a magyar vállalkozások, különösen a kisebbek, további tájékoztatást igényelnek ahhoz, hogy teljesen megértsék az ESG jelentőségét és annak üzleti előnyeit. A válaszadók 55 százaléka világos, érthető és részletes tájékoztatást igényel az ESG szabályozásokkal kapcsolatban, 15 százalékuk pedig egyenesen teherként éli meg az új előírásokat.

Fehér Sándor, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) ESG csoportjának vezetője hozzátette: „Az ESG és a versenyképesség között közvetlen kapcsolat áll fenn. A nagyobb vállalatok, akik már megfogalmaztak vagy éppen kialakítanak ESG célokat, olyan beszállítókat keresnek, akik ezen céljaik mielőbbi eléréséhez hozzá tudják segíteni őket. Transzparens, saját működésüket jól ismerő, környezetüket kevéssé terhelő innovatív cégekre és vállalkozásokra van szükség, mely szempontoknak már a kkv-szektorban is meg kell jelenniük a közeljövőben.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-07 08:07:00
Az utazási kedv 2024-ben csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt példa: újra növekszik az életbiztosítások száma – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS