Egy új, a járművek élettartamáról szóló, független, nemzetközi kutatás arra jutott, hogy az elektromos autók hajtásláncainak tartóssága már simán felveszi a versenyt a benzines és dízel kocsikkal.
Egy nemzetközi kutatócsoport kielemezte csaknem 300 millió műszaki vizsga eredményét, amit 2005 és 2022 között rögzítettek. Az adatbázis minden Nagy-Britanniában közlekedő jármű „egészségi állapotáról” árulkodott. A szakértők arra voltak kíváncsiak, hogy a különböző hajtásláncok milyen élettartammal rendelkeznek, és meglepő következtetésekre jutottak.
A Nature Energyben publikált tanulmány szerint az első generációs akkumulátoros elektromos autók (BEV-ek) kevésbé bizonyultak megbízhatónak, mint a belső égésű motorral működő társaik, ám az elektromos járművek technológiája olyan gyors fejlődésen ment keresztül, hogy a modern BEV-ek élettartama napjainkban már vetekszik a hagyományos benzines vagy dízelautókéval.
A tudósok kimutatták, hogy a BEV-ek megbízhatósága évről évre 12 százalékkal javul – szemben a benzines autók 6,7 százalékos és a dízelautók mindössze 1,9 százalékos fejlődésével. A kutatás rávilágított továbbá, hogy a mai elektromos autók átlagosan 18,4 évig képesek üzemelni, és ez idő alatt akár 200 ezer kilométert is megtehetnek – így már a benzines autók futásteljesítményét is beérhetik.
A különböző hajtásláncokat vizsgálva kiderült, hogy más-más márka az éllovas, ha tisztán elektromos, benzines vagy dízel hajtásról van szó. A kutatók eszerint is vizsgálódtak és megállapították, hogy az elektromos autók között a Tesla bizonyult a legmegbízhatóbbnak, míg a benzineseknél az Audi, a dízelek esetében pedig a Skoda.
Dr. Viet Nguyen-Tien, a Londoni Közgazdasági Egyetem (LSE) munkatársa szerint az eredmények bizonyítják, hogy az elektromos autók már nem csupán alternatívák. „A BEV-ek fenntartható és életképes megoldást jelentenek a hagyományos járművekkel szemben, ami fontos lépés a karbonsemleges jövő eléréséhez.”
Robert Elliott, a Birminghami Egyetem közgazdász professzora hozzátette: „Az elektromos autók jelentős környezeti előnyöket nyújtanak, különösen Európa megújuló energiára való átállásával. Bár az akkumulátorok gyártása magasabb kezdeti szén-dioxid-kibocsátással jár, a hosszú élettartamú elektromos járművek gyorsan ellensúlyozzák a kezdeti ökológiai lábnyomukat, és jelentősen hozzájárulnak a klímaváltozás elleni harchoz.”
A kutatók hangsúlyozták, hogy az eredmények segíthetnek a fogyasztóknak megalapozott döntéseket hozni a járművásárlás során, miközben a szabályozó hatóságok számára is értékes adatokkal szolgálnak a fenntartható és tartós járművek népszerűsítéséhez szükséges ösztönzők megalkotásához.
A kutatás egy korábbi, a SLAC-Stanford Akkumulátor Központ által végzett tanulmányra épül. Az azt mutatta ki, hogy a valós körülmények között – forgalomban, autópályákon vagy parkolás közben – használt elektromos autók akkumulátorai akár egyharmaddal tovább bírják, mint azt korábban gondolták.
Címlapkép: Tesla
A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.