Fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztésébe fog a Boeing

Fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztésébe fog a Boeing
Gábor János  |  2025. 01. 23., 11:20

A repülőgépgyártó a Norsk e-Fuellel közösen vág bele a projektbe, a fenntarthatóbb légiközlekedés megteremtéséért, aminek kulcsa a szintetikus üzemanyagok új generációja. A cél érdekében a norvég vállalat egyik legfontosabb befektetőjévé lépett elő.

Az amerikai Boeing stratégiai befektetéssel erősíti pozícióját a fenntartható légiközlekedés területén: a szintetikus repülőgép-üzemanyagokat fejlesztő, norvég Norsk e-Fuel kulcsfontosságú projektfejlesztési partnere lett. Az együttműködés Európa egyik első, ipari léptékű „Power-to-Liquids” üzemének létrehozását támogatja, hogy segítse kielégíteni a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) iránt növekvő keresletet – írja a cégek közös közleménye.

A 2019-ben, Oslóban alapított Norsk e-Fuel úttörő szerepet játszik az elektroszintézisen alapuló üzemanyaggyártásban. Az általuk fejlesztett e-SAF szintetikus üzemanyag vízből és biológiai eredetű, újrahasznosított szén-dioxidból készül – fosszilis energia felhasználása nélkül. A vállalat technológiája a zöld hidrogén előállításán, valamint a biogén forrásból származó szén-dioxid hasznosításán alapul.

A Norsk e-Fuel szerint a megoldás akár 90 százalékkal is csökkentheti a légiközlekedés életciklusra vetített üvegházhatású gázkibocsátását a hagyományos kerozinhoz képest.

Lars Bjørn Larsen, a Norsk e-Fuel kereskedelmi igazgatója szerint a cél az, hogy az e-SAF versenyképes alternatívát jelentsen a fosszilis üzemanyagokkal szemben. „A fenntartható repülőgép-üzemanyagnak széles körben elérhetővé és megfizethetővé kell válnia ahhoz, hogy a légiközlekedés dekarbonizációja felgyorsuljon. A Boeing befektetése felgyorsítja projektjeink megvalósítását, és hozzájárul ahhoz, hogy az egész iparág közelebb kerüljön a nettó zéró kibocsátás eléréséhez.”

A SAF előtt álló kihívások és a Boeing szerepe

A repülési ágazat kibocsátásának jelentős részét az üzemanyagok adják. Bár a fenntartható repülőgép-üzemanyagok kulcsfontosságú eszközzé váltak az iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében, a jelenleg elérhető SAF-ok túlnyomórészt növényi alapú forrásokból készülnek. Ez ellátási problémákat vethet fel, és negatív környezeti hatásokkal, például erdőirtással, valamint a mezőgazdasági területek más célú hasznosításával is járhat.

A SAF-ok terjedését tovább nehezíti a piac szegényes kínálata és a hagyományos kerozinnál jelentősen magasabb ár. Ezek egyenes következménye, hogy a mai globális kereskedelmi repülési üzemanyag-felhasználásnak csupán 0,53 százalékát fedezik valamilyen SAF-fal.

A Boeing és a Norsk e-Fuel együttműködésének hátterében olyan szabályozási kezdeményezések állnak, mint az Európai Unió „RefuelEU” rendelete, ami kötelezővé teszi a fenntartható üzemanyagok használatának fokozását, arra törekedve, hogy 2030-ra hat, 2050-re pedig 70 százalékig emelkedjen a globális részesedésük.

A Boeing célja, hogy a befektetésével (amelynek pontos összegét nem árulták el) felgyorsítsa a SAF gyártását és elérhetőségét, nemcsak a skandináv régióban, hanem világszerte. A vállalat arra törekszik, hogy támogassa a kereskedelmi légi közlekedést a 2050-re megcélzott nettó zéró kibocsátási cél elérésében.

„A Norsk e-Fuellel való partnerségünk aláhúzza a fosszilis energia nélküli technológiák fontosságát a SAF-termelés felgyorsításában, ami kulcsszerepet játszik a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében – hangsúlyozta Steve Gillard, a Boeing fenntarthatósági igazgatója. Együttműködésünk elősegíti az e-üzemanyagok kereskedelmi méretű elterjedését a skandináv térségben és világszerte, növelve elérhetőségüket az ügyfeleink számára, miközben hozzájárulunk a fenntartható üzemanyag-ökoszisztéma kiépítéséhez.”

A Boeing és a Norsk e-Fuel közötti partnerség egy új korszakot nyithat a légi közlekedésben. Az iparág előtt álló kihívások ugyan jelentősek, de az ilyen típusú innovációk és együttműködések reményt adnak arra, hogy a fenntartható repülés egyre inkább valósággá válik.

Címlapkép: Norsk e-Fuel

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.