Fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztésébe fog a Boeing

Fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztésébe fog a Boeing
Gábor János  |  2025. 01. 23., 11:20

A repülőgépgyártó a Norsk e-Fuellel közösen vág bele a projektbe, a fenntarthatóbb légiközlekedés megteremtéséért, aminek kulcsa a szintetikus üzemanyagok új generációja. A cél érdekében a norvég vállalat egyik legfontosabb befektetőjévé lépett elő.

Az amerikai Boeing stratégiai befektetéssel erősíti pozícióját a fenntartható légiközlekedés területén: a szintetikus repülőgép-üzemanyagokat fejlesztő, norvég Norsk e-Fuel kulcsfontosságú projektfejlesztési partnere lett. Az együttműködés Európa egyik első, ipari léptékű „Power-to-Liquids” üzemének létrehozását támogatja, hogy segítse kielégíteni a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) iránt növekvő keresletet – írja a cégek közös közleménye.

A 2019-ben, Oslóban alapított Norsk e-Fuel úttörő szerepet játszik az elektroszintézisen alapuló üzemanyaggyártásban. Az általuk fejlesztett e-SAF szintetikus üzemanyag vízből és biológiai eredetű, újrahasznosított szén-dioxidból készül – fosszilis energia felhasználása nélkül. A vállalat technológiája a zöld hidrogén előállításán, valamint a biogén forrásból származó szén-dioxid hasznosításán alapul.

A Norsk e-Fuel szerint a megoldás akár 90 százalékkal is csökkentheti a légiközlekedés életciklusra vetített üvegházhatású gázkibocsátását a hagyományos kerozinhoz képest.

Lars Bjørn Larsen, a Norsk e-Fuel kereskedelmi igazgatója szerint a cél az, hogy az e-SAF versenyképes alternatívát jelentsen a fosszilis üzemanyagokkal szemben. „A fenntartható repülőgép-üzemanyagnak széles körben elérhetővé és megfizethetővé kell válnia ahhoz, hogy a légiközlekedés dekarbonizációja felgyorsuljon. A Boeing befektetése felgyorsítja projektjeink megvalósítását, és hozzájárul ahhoz, hogy az egész iparág közelebb kerüljön a nettó zéró kibocsátás eléréséhez.”

A SAF előtt álló kihívások és a Boeing szerepe

A repülési ágazat kibocsátásának jelentős részét az üzemanyagok adják. Bár a fenntartható repülőgép-üzemanyagok kulcsfontosságú eszközzé váltak az iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében, a jelenleg elérhető SAF-ok túlnyomórészt növényi alapú forrásokból készülnek. Ez ellátási problémákat vethet fel, és negatív környezeti hatásokkal, például erdőirtással, valamint a mezőgazdasági területek más célú hasznosításával is járhat.

A SAF-ok terjedését tovább nehezíti a piac szegényes kínálata és a hagyományos kerozinnál jelentősen magasabb ár. Ezek egyenes következménye, hogy a mai globális kereskedelmi repülési üzemanyag-felhasználásnak csupán 0,53 százalékát fedezik valamilyen SAF-fal.

A Boeing és a Norsk e-Fuel együttműködésének hátterében olyan szabályozási kezdeményezések állnak, mint az Európai Unió „RefuelEU” rendelete, ami kötelezővé teszi a fenntartható üzemanyagok használatának fokozását, arra törekedve, hogy 2030-ra hat, 2050-re pedig 70 százalékig emelkedjen a globális részesedésük.

A Boeing célja, hogy a befektetésével (amelynek pontos összegét nem árulták el) felgyorsítsa a SAF gyártását és elérhetőségét, nemcsak a skandináv régióban, hanem világszerte. A vállalat arra törekszik, hogy támogassa a kereskedelmi légi közlekedést a 2050-re megcélzott nettó zéró kibocsátási cél elérésében.

„A Norsk e-Fuellel való partnerségünk aláhúzza a fosszilis energia nélküli technológiák fontosságát a SAF-termelés felgyorsításában, ami kulcsszerepet játszik a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében – hangsúlyozta Steve Gillard, a Boeing fenntarthatósági igazgatója. Együttműködésünk elősegíti az e-üzemanyagok kereskedelmi méretű elterjedését a skandináv térségben és világszerte, növelve elérhetőségüket az ügyfeleink számára, miközben hozzájárulunk a fenntartható üzemanyag-ökoszisztéma kiépítéséhez.”

A Boeing és a Norsk e-Fuel közötti partnerség egy új korszakot nyithat a légi közlekedésben. Az iparág előtt álló kihívások ugyan jelentősek, de az ilyen típusú innovációk és együttműködések reményt adnak arra, hogy a fenntartható repülés egyre inkább valósággá válik.

Címlapkép: Norsk e-Fuel

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 07., 13:25
Az amerikai fogyasztók hamarosan többet fizethetnek a Kínából érkező termékekért, miután az Egyesült Államok 2025. február 1-től 10 százalékos vámot vetett ki a kínai importcikkekre, és megszüntette az eddigi adókedvezményt a 800 dollár alatti csomagokra. Az intézkedés különösen az olyan népszerű online piactereket érinti, mint a Temu és a Shein, amelyeket eddig alacsony árú termékeik és gyors kiszállításuk miatt kedveltek a vásárlók. De mi vezetett ehhez a döntéshez, és milyen hatása lesz az amerikai piacra? Tímár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértőjének írása.
2025. 02. 06., 15:25
Előregisztráció formájában már több mint 3200 cég jelezte érdeklődését a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja!” fantázianevű program iránt, amelyre a jelentkezés február 3-tól nyílt meg – tájékoztatott Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára.

  Rovathírek: HIPA

A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.