Bár önmagában ez a forrás nem szünteti meg a bányászott fémek iránti igényt, az egyik lehetséges fegyver a vámháború idején maga az elektromos roller.
A bérelhető elektromos kerékpárokat és rollereket kínáló Lime a lehető legjobban időzítette, hogy partner megállapodást kötött a Redwood Materialsszal. Utóbbi cég nagytételben képes akkumulátorok újrahasznosítására, ráadásul úgy, hogy azokból akár elektromos autók celláihoz vagy okostelefonok akkumulátoraihoz szükséges anyagokat is visszanyernek.
A Lime azt állítja, hogy az elektromos kerékpárjaiban és rollereiben lévő akkumulátorok átlagosan öt-hét évig működnek, vagy körülbelül 500 töltési ciklust bírnak ki.
A Redwoodot a Tesla társalapítója és Elon Musk vezérigazgató közeli bizalmasa, JB Straubel alapította, 2007-ben. A vállalat célja, hogy megoldást találjon az elektromos autók akkumulátorgyártásához szükséges alapanyagok hatalmas keresletére. A megállapodás értelmében a Lime a használhatatlanná vált akkumulátorokat a Redwood nevadai létesítményeibe küldi. Ott megvizsgálják, mennyi újrahasznosítható anyagot tartalmaznak – a kábelektől a műanyagon át a fémekig.
A Gizmodo riportja szerint a Lime azért döntött a Redwood mellett, mert lenyűgözte őket a cég magas visszanyerési aránya. A vállalat közölte: miután az akkumulátorokat szétszedik, az értékes elemeket új, „kiváló minőségű” akkumulátorok előállítására használják, amelyek autókba, telefonokba és más eszközökbe is bekerülhetnek.
A Redwood szerint ezek az új akkumulátorok annyira jó minőségűek, hogy 95–98 százalékban újrahasznosíthatók és visszajuttathatók az ellátási láncba. A cég úgy számol, hogy 130 ilyen kis akkumulátorból már elegendő újrahasznosítható anyag gyűlik össze egy elektromos autó akkumulátorához.
„2024-ben összesen 20 gigawattórányi anyagot hasznosítottunk újra, ami elegendő volt 250 000 elektromos autóhoz” – közölték a The Verge kérdésére. Hozzátették: ez a mennyiség gigagyárak gyártási hulladékából, kis fogyasztói elektronikai eszközökből, rollerekből és kerékpárokból, illetve nagy méretű EV-akkumulátorcsomagokból és állandó energiatároló egységekből érkezett.
Az elektromos autók legdrágább alkatrésze gyakran az akkumulátor. Egyes becslések szerint az EV árának akár 40 százalékát is kiteheti, és a gyártásához szükséges alapanyagokat általában Kínából szerzik be, amely a világ legnagyobb ritkaföldfém-kitermelője és fémfeldolgozója. A hétvégén viszont az ázsiai ország bejelentette, hogy korlátozza bizonyos ritkaföldfémek kivitelét. Ezzel Donald Trump azon döntésére reagálnak, amellyel az amerikai elnök Kína legtöbb exportcikkére 125 százalékos vámot vet ki.
Trump ugyan igyekszik növelni a belföldi bányászatot és Ukrajnát is nyomás alá helyezte, hogy adjon az USÁ-nak bányászati jogokat a fegyverszállítmányokért cserébe, ezek a folyamatok csak évek után hozhatnak látványos eredményt, ráadásul bizonyos kulcsfontosságú elemekből nincs is nagyobb mennyiség az Egyesült Államok területén. Az egyre jelentősebb hiányt az újrahasznosítás tudja enyhíteni, ráadásul az ilyen nyersanyagokból gyártott termékek a piacon is népszerűbbek az egyre környezettudatosabb vevők körében.
Címlapkép: Lime blog
Megjelent az egyik legfontosabb hazai gazdaságfejlesztési eszköz, az egyedi kormánydöntéssel nyújtható támogatások módosított feltételrendszere, amely ismét számos könnyítéssel segíti a vállalkozásokat, és minden korábbinál több lehetőséget biztosít a hagyományos magyar újító szellemnek és az ötletből értéket teremtő kutatás-fejlesztési tevékenység kibontakozásának – hívja fel a figyelmet a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség.
A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.