Harc a magas vámok ellen: újrahasznosítással készülnek az autóakkumulátorok

Harc a magas vámok ellen: újrahasznosítással készülnek az autóakkumulátorok
Gábor János  |  2025. 04. 16., 12:25

Bár önmagában ez a forrás nem szünteti meg a bányászott fémek iránti igényt, az egyik lehetséges fegyver a vámháború idején maga az elektromos roller.

A bérelhető elektromos kerékpárokat és rollereket kínáló Lime a lehető legjobban időzítette, hogy partner megállapodást kötött a Redwood Materialsszal. Utóbbi cég nagytételben képes akkumulátorok újrahasznosítására, ráadásul úgy, hogy azokból akár elektromos autók celláihoz vagy okostelefonok akkumulátoraihoz szükséges anyagokat is visszanyernek.

A Lime azt állítja, hogy az elektromos kerékpárjaiban és rollereiben lévő akkumulátorok átlagosan öt-hét évig működnek, vagy körülbelül 500 töltési ciklust bírnak ki.

A Redwoodot a Tesla társalapítója és Elon Musk vezérigazgató közeli bizalmasa, JB Straubel alapította, 2007-ben. A vállalat célja, hogy megoldást találjon az elektromos autók akkumulátorgyártásához szükséges alapanyagok hatalmas keresletére. A megállapodás értelmében a Lime a használhatatlanná vált akkumulátorokat a Redwood nevadai létesítményeibe küldi. Ott megvizsgálják, mennyi újrahasznosítható anyagot tartalmaznak – a kábelektől a műanyagon át a fémekig.

Ezzel a módszerrel nagy mennyiségben készülhetnek új akkumulátorok

A Gizmodo riportja szerint a Lime azért döntött a Redwood mellett, mert lenyűgözte őket a cég magas visszanyerési aránya. A vállalat közölte: miután az akkumulátorokat szétszedik, az értékes elemeket új, „kiváló minőségű” akkumulátorok előállítására használják, amelyek autókba, telefonokba és más eszközökbe is bekerülhetnek.

A Redwood szerint ezek az új akkumulátorok annyira jó minőségűek, hogy 95–98 százalékban újrahasznosíthatók és visszajuttathatók az ellátási láncba. A cég úgy számol, hogy 130 ilyen kis akkumulátorból már elegendő újrahasznosítható anyag gyűlik össze egy elektromos autó akkumulátorához.

„2024-ben összesen 20 gigawattórányi anyagot hasznosítottunk újra, ami elegendő volt 250 000 elektromos autóhoz” – közölték a The Verge kérdésére. Hozzátették: ez a mennyiség gigagyárak gyártási hulladékából, kis fogyasztói elektronikai eszközökből, rollerekből és kerékpárokból, illetve nagy méretű EV-akkumulátorcsomagokból és állandó energiatároló egységekből érkezett.

Egy a magas vámok elleni megoldások sorában

Az elektromos autók legdrágább alkatrésze gyakran az akkumulátor. Egyes becslések szerint az EV árának akár 40 százalékát is kiteheti, és a gyártásához szükséges alapanyagokat általában Kínából szerzik be, amely a világ legnagyobb ritkaföldfém-kitermelője és fémfeldolgozója. A hétvégén viszont az ázsiai ország bejelentette, hogy korlátozza bizonyos ritkaföldfémek kivitelét. Ezzel Donald Trump azon döntésére reagálnak, amellyel az amerikai elnök Kína legtöbb exportcikkére 125 százalékos vámot vet ki.

Trump ugyan igyekszik növelni a belföldi bányászatot és Ukrajnát is nyomás alá helyezte, hogy adjon az USÁ-nak bányászati jogokat a fegyverszállítmányokért cserébe, ezek a folyamatok csak évek után hozhatnak látványos eredményt, ráadásul bizonyos kulcsfontosságú elemekből nincs is nagyobb mennyiség az Egyesült Államok területén. Az egyre jelentősebb hiányt az újrahasznosítás tudja enyhíteni, ráadásul az ilyen nyersanyagokból gyártott termékek a piacon is népszerűbbek az egyre környezettudatosabb vevők körében.

Címlapkép: Lime blog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-05-16 16:25:00
Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS