A teherautó hidrogén-üzemanyag segítségével állította fel a világcsúcsot, ráadásul a funkciója is nemes: katasztrófa sújtotta területekre szállít mobil energia- és ivóvíztermelő egységet.
Egy amerikai projektben épített, hidrogénüzemű teherautó prototípusa 2906 kilométert tett meg egyetlen tankolással, és ezzel új Guinness-rekordot ért el. A H2Rescue névre keresztelt kamion nem csak azért figyelemreméltó, mert nagyon sokat megy egyetlen feltöltéssel, hanem azért is mert emissziómentesen teszi és a rakterében katasztrófavédelmi célokra tervezett mobil erőforrás bújik meg.
A leghosszabb tankolás nélküli távolság világcsúcsát felállító H2Rescue teherautó az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának (DOE) megbízásából, szövetségi ügynökségek és technológiai partnerek együttműködésével készült, az amerikai hadsereg mérnöki és fejlesztési központjában (ERDC) – összegzi a helyi honvédelmi minisztérium.
A rekordot 33 tonnás össztömeggel, 175 kilogramm hidrogén felhasználásával sikerült elérnie.
Az Egyesült Államokban az egyre gyakrabban előforduló természeti katasztrófák tették szükségessé olyan speciális mentőjárművek kifejlesztését, amelyek áramot, hőt, vizet és egyéb alapvető erőforrásokat biztosítanak a válsághelyzetekben. Az H2Rescue-t is ilyen célokra tervezték, azzal az igénnyel, hogy emissziómentes technológiával működjön.
A jármű elektromos hajtásláncát hidrogén-üzemanyagcellák, hidrogéntároló rendszerek és nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátorok kombinációja alkotja. A Cummins Accelera üzemanyagcella-motorral és egy 250 kW-os vontatómotorral felszerelt H2Rescue mindebből fakadóan csendes és csupán hőt, illetve vizet bocsát ki.
Az energiatermelő képessége szintén elképesztő: akár 25 kW energiát is biztosíthat, amely elegendő kb. 20 háztartás vagy menedékhely ellátására. A kamion mindemellett mobil parancsnoki központként vagy klímavezérelt menedékhelyként is használható, sőt, a víztermelő képességének köszönhetően krízishelyzetekben ivóvizet is biztosíthat.
A hidrogénhajtású teherautó nem csupán nagy hatótávot, hanem időtálló technológiai fejlődést is demonstrált: 2023-ban már két 290 kilométeres tesztutat is teljesített, miközben 72 órán át folyamatosan biztosított 25 kW energiát.
A nemrég végrehajtott rekordkísérlet során Kaliforniában, Oakland és West Sacramento között közlekedett, betartva a Guinness Világrekordok szigorú szabályait. A jármű tartályát előzetesen lezárták, és a teljes út során figyelemmel kísérték a hidrogénfogyasztást. A teherautó óránkénti 80-89 km-es sebességgel haladt, komoly forgalmi és időjárási kihívások mellett.
A DOE számításai szerint a H2Rescue típusú teherautók évente körülbelül 6900 liter benzint takaríthatnak meg, és akár 2,5 tonnával csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását.
„Ez a projekt öt éve még csak papíron létezett, mára viszont világcsúcsot állított fel” – nyilatkozta az ERDC egyik mérnöke, a H2Rescue csapatvezetője. Nick Josefik szerint a hidrogénhajtású mentőjárművek nemcsak a fenntartható közlekedést segítik elő, hanem a katasztrófaelhárítás technológiai jövőjét is átformálják. A rekorddal sikerült bebizonyítani, hogy a hidrogén-alapú energia megoldás lehet az egyre növekvő természeti kihívásokra.
Címlapkép: ERDC
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.