Az úttörő kút naponta akár több száz hidrogénüzemű tehergépkocsit képes kiszolgálni, ezzel minden más hasonló töltőállomás kapacitásának legalább tízszeresét tudja.
A világ első, kifejezetten kereskedelmi célú teherautóknak szánt hidrogén töltőállomását a FirstElement Fuel (FEF) nyitotta meg a napokban, Oakland kikötője mellett. A 2013-ban alapított kaliforniai vállalat rögtön óriási ugrást ért el azzal, hogy az állomás kapacitása több mint a tízszerese bármelyik korábban nyílt hidrogén töltőállomásnak. Ekkora méretekben rögtön vonzó lehetőséget kínál a régióban üzemelő Hyundai XCIENT üzemanyagcellás vontatóflottának (amelyek minden egyes járműve 68,6 kilogramm hidrogént használnak el 720 kilométeres hatótávon), sőt, a Nikola hidrogénüzemű teherautóinak is – írja az Autoweek.
A FEF nagyon jó ütemben dolgozta ki, majd valósította meg a rekord méretű és világelső teherautó kutat, hiszen a fentebb írt márkák mellett komolyan gondolja a hidrogénüzemű teherfuvarozást a Cummins, a Bosch, a Daimler, a Toyota és a Volvo is. A legnagyobb járműgyártók igényeihez igazítva a vállalat elérte, hogy az üzemanyagtöltő állomáson tíz perc alatt fel lehessen tölteni egy teherautó hidrogéntartályait, ami azt jelenti, hogy naponta mintegy 200 teherautót képesek kiszolgálni.
A FEF célja, hogy biztonságos, megbízható szolgáltatás keretében lássa el hidrogén-üzemanyaggal a fenntarthatóság jegyében született teherautókat, amelyek az üzemeltetés közben nem bocsátanak ki mást, csak vízgőzt. Ebben nagyon nagy gyakorlatot is szereztek, hiszen bár az oaklandi a legnagyobb teherautó töltőállomásuk, de messze nem a legelső, ami hidrogén hajtáslánccal rendelkező kocsikat szolgál ki. Könnyű tehergépjárművek számára 2023 végéig már 41 hasonló kutat nyitottak Kaliforniában, és mostantól szeretnék elterjeszteni a nehéz teherautókat kiszolgáló hálózatot.
A FEF stabil ügyfélkörrel vágott bele az üzletbe, hiszen 2023 decemberében 10 évre szóló megállapodást írt alá a Nikola Corporation Oakland régiójában üzemelő hidrogén-elektromos teherautóinak töltéséről. Ez az együttműködés lehetővé teszi a Nikola ügyfelei számára, hogy a FEF új, többcélú, nehéz tehergépkocsiknak szánt töltőállomásán tankoljanak – éppen a stratégiai fontosságú kikötőjének közelében.
Az állomás a világ első, nehéz tehergépjárművek számára készült H70-es gyorstöltőjével büszkélkedhet, és hasznos tevékenységét a Kaliforniai Energiaügyi Bizottság is támogatja, az ún. NorCal Zero projekt keretében.
„Ez a partnerség a közlekedési iparág átalakítása iránti elkötelezettségünket bizonyítja, és büszkék vagyunk arra, hogy szerepet játszhatunk a Nikola innovatív hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautóinak meghajtásában – ünnepelte a szerződést Joel Ewanick, a FEF alapítója és ügyvezető elnöke. Biztosak vagyunk benne, hogy a közös szaktudásunk és jövőképünk közötti szinergia hozzájárul a tiszta és fenntartható közlekedés átalakításához, a hidrogénnel hajtott jövő felé vezető úton.”
Főoldali kép: FirstElement Fuel
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.