Pilóta nélkül is képes lesz eljutni 4000 kilométerre lévő célállomására az a repülőgép, amit most hadrendbe állítanak. Az önvezető jármű hidrogén-üzemanyaggal működik.
A hidrogén-elektromos meghajtású repülő rendszereket gyártó ZeroAvia bejelentette, hogy az USA légierejének AFWERX programja keretében elnyert egy ún. Kisvállalati Innovációs Kutatási (SBIR) támogatást. A brit-amerikai cég ennek fejében megvalósíthatósági tanulmányt készít arról, hogy hogyan lehet a Cessna Caravan repülőgép rendszereibe hidrogénmeghajtást és fejlett automatizálási technológiát integrálni. Az AFWERX támogatásai olyan kutatásokat céloznak, amelyek az Egyesült Államok Légierejének legfontosabb kihívásaira keresnek választ.
A ZeroAvia elemzi, hogyan fejleszthet és szállíthat le egy 3600 kilogramm tömegű, autonóm, hidrogén-elektromos meghajtású repülőgépet, ami aztán katonai célokat szolgálhat. Ez a megoldás azért érdekes honvédelmi szempontból, mert jóval kisebb motorzajt és hőjelet bocsát ki, ezzel jelentősen csökken a felderíthetősége.
A hidrogén üzemanyagcellák ráadásul javítják az elektromos, pilóta nélküli légi járművek hatótávolságát, repülési idejét és fordulási idejét.
A hidrogén, mint repülőgép-üzemanyag további előnye, hogy a tankolás helyszínén előállítható - már amennyiben van elegendő víz és áram, ezzel leegyszerűsíti az üzemanyag-ellátást, ami kiemelten fontos a védelmi alkalmazások szempontjából. Tömegegységre vetítve a hidrogén rendelkezik a legnagyobb energiatartalommal az összes ismert vegyi energiaforrás közül. Ez lehetővé teszi, hogy a hidrogénüzemű autonóm repülőgépek hatótávolsága elérje akár a 4000 kilométert.
A ZeroAvia jelentő tapasztalattal rendelkezik a hidrogén-elektromos repülőgép fejlesztésében, sőt, már rendelkezik is egy kész, 600 kilowattos hajtáslánccal, ami a polgári légügyi hatóságok engedélyére vár. Nem rendelkezik ugyanakkor autonóm repülőrendszerrel is, így a katonai program keretében együttműködésre lép a kaliforniai Reliable Robotics vállalattal, amely elsősorban távolról irányítható repülőgépek területén szerzett tapasztalatokat.
Az amerikai légierő nyílt témájú SBIR programja 2018-ban indult, hogy bővítse a finanszírozott innovációk körét. A ZeroAvia ezzel párhuzamosan kezdte el olyan új repülési képességek létrehozását, amelyek kifejezetten az Egyesült Államok nemzetvédelmét erősítik. A tanulmány az autonóm rendszerek és üzemanyagcellák integrációs lehetőségeit és működési hatásait vizsgálja ebben a témakörben – osztotta meg a vállalat.
„Nagyon fontos jelzés, hogy az Egyesült Államok Légiereje vizsgálja a hidrogénnel működő üzemanyagcellák és az elektromos meghajtás alkalmazását nagy méretű, pilóta nélküli repülőgépeknél – nyilatkozta Val Miftakhov, a ZeroAvia alapítója és vezérigazgatója. Ez a megvalósíthatósági tanulmány mélyebb betekintést enged abba, hogy a hidrogén üzemanyagcella hogyan csökkentheti a repülési műveletek felderíthetőségét és költségeit, miként növelheti az autonóm légi járművek képességeit, és mennyire fogja vissza az üzemanyag-ellátási kockázatokat előretolt hadműveleti területeken.”
A címlapkép illusztráció. Fotó: ZeroAvia
Történetének egyik legnagyobb szabású fejlesztésével megduplázta kapacitását a magyar műanyagipar hagyományos szereplője, a Start Plast.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.