Katonai szolgálatba állhat az önvezető repülőgép, ami többezer kilométert tesz meg

Katonai szolgálatba állhat az önvezető repülőgép, ami többezer kilométert tesz meg
Gábor János  |  2025. 03. 26., 13:10

Pilóta nélkül is képes lesz eljutni 4000 kilométerre lévő célállomására az a repülőgép, amit most hadrendbe állítanak. Az önvezető jármű hidrogén-üzemanyaggal működik.

A hidrogén-elektromos meghajtású repülő rendszereket gyártó ZeroAvia bejelentette, hogy az USA légierejének AFWERX programja keretében elnyert egy ún. Kisvállalati Innovációs Kutatási (SBIR) támogatást. A brit-amerikai cég ennek fejében megvalósíthatósági tanulmányt készít arról, hogy hogyan lehet a Cessna Caravan repülőgép rendszereibe hidrogénmeghajtást és fejlett automatizálási technológiát integrálni. Az AFWERX támogatásai olyan kutatásokat céloznak, amelyek az Egyesült Államok Légierejének legfontosabb kihívásaira keresnek választ.

A cél egy könnyű, de nagy hatótávolságú önvezető repülőgép

A ZeroAvia elemzi, hogyan fejleszthet és szállíthat le egy 3600 kilogramm tömegű, autonóm, hidrogén-elektromos meghajtású repülőgépet, ami aztán katonai célokat szolgálhat. Ez a megoldás azért érdekes honvédelmi szempontból, mert jóval kisebb motorzajt és hőjelet bocsát ki, ezzel jelentősen csökken a felderíthetősége.

A hidrogén üzemanyagcellák ráadásul javítják az elektromos, pilóta nélküli légi járművek hatótávolságát, repülési idejét és fordulási idejét.

A hidrogén, mint repülőgép-üzemanyag további előnye, hogy a tankolás helyszínén előállítható - már amennyiben van elegendő víz és áram, ezzel leegyszerűsíti az üzemanyag-ellátást, ami kiemelten fontos a védelmi alkalmazások szempontjából. Tömegegységre vetítve a hidrogén rendelkezik a legnagyobb energiatartalommal az összes ismert vegyi energiaforrás közül. Ez lehetővé teszi, hogy a hidrogénüzemű autonóm repülőgépek hatótávolsága elérje akár a 4000 kilométert.

A vállalat meglévő technológiájára építenek

A ZeroAvia jelentő tapasztalattal rendelkezik a hidrogén-elektromos repülőgép fejlesztésében, sőt, már rendelkezik is egy kész, 600 kilowattos hajtáslánccal, ami a polgári légügyi hatóságok engedélyére vár. Nem rendelkezik ugyanakkor autonóm repülőrendszerrel is, így a katonai program keretében együttműködésre lép a kaliforniai Reliable Robotics vállalattal, amely elsősorban távolról irányítható repülőgépek területén szerzett tapasztalatokat.

Az amerikai légierő nyílt témájú SBIR programja 2018-ban indult, hogy bővítse a finanszírozott innovációk körét. A ZeroAvia ezzel párhuzamosan kezdte el olyan új repülési képességek létrehozását, amelyek kifejezetten az Egyesült Államok nemzetvédelmét erősítik. A tanulmány az autonóm rendszerek és üzemanyagcellák integrációs lehetőségeit és működési hatásait vizsgálja ebben a témakörben – osztotta meg a vállalat.

„Nagyon fontos jelzés, hogy az Egyesült Államok Légiereje vizsgálja a hidrogénnel működő üzemanyagcellák és az elektromos meghajtás alkalmazását nagy méretű, pilóta nélküli repülőgépeknél – nyilatkozta Val Miftakhov, a ZeroAvia alapítója és vezérigazgatója. Ez a megvalósíthatósági tanulmány mélyebb betekintést enged abba, hogy a hidrogén üzemanyagcella hogyan csökkentheti a repülési műveletek felderíthetőségét és költségeit, miként növelheti az autonóm légi járművek képességeit, és mennyire fogja vissza az üzemanyag-ellátási kockázatokat előretolt hadműveleti területeken.”

A címlapkép illusztráció. Fotó: ZeroAvia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-05-16 16:25:00
Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS