Egy európai üzem akkora kapacitással kezdi meg az e-metanol gyártását, hogy azzal már a nem elektrifikálható ágazatokat is képes ellátni. A fenntartható üzemanyag a hajózás és a légiközlekedés mellett a vegyiparban is zöld áttörést hozhat.
Az European Energy legújabb fejlesztése mérföldkőhöz érkezett: a vállalat idén beindított gyárában e-metanol készül, és sikeresen elő is állították belőle az első néhány tonnát. A dániai Kassø-ban kialakított Power-to-X létesítmény egyedülálló módon a Tønder biogázüzemből származó biogén szén-dioxid felhasználásával gyárt a hajózás vagy a repülés területén is hasznosítható üzemanyagot.
A termelést fokozatosan növelik, és az üzem teljes kapacitása évi 42 ezer tonna e-metanol lesz. Ehhez három, a Siemens Energy által gyártott elektrolizáló és egy, az European Energy által tervezett és épített metanolciklus-rendszer biztosítja az alapot - részletezi a cég közleménye. Az elektrolizálók együttes teljesítménye 52,5 megawatt, és főként a közeli Kassø napelempark látja el őket energiával, amit szintén az European Energy fejlesztett és üzemeltet.
„Izgatottan jelentjük be, hogy előállítottuk az első e-metanolt a Kassø létesítményben. Ez egy meghatározó pillanat egy négy évvel ezelőtt indult úton. A tapasztalatok segítenek finomítani a folyamatot, javítani a hatékonyságot és csökkenteni a költségeket a jövőbeni projektek során” - lelkendezett a vállalat Power-to-X üzletágának ügyvezető alelnöke. Emil Vikjær-Andresen szerint ezzel nagyon jelentős lépést értek el, mindössze négy évvel a projekt indulása után.
Az első öt tonna e-metanol alig néhány hónappal azt követően készült el, hogy az üzem 2025 januárjában megkezdte a zöld hidrogén gyártását. A hidrogén és a biogén szén-dioxid kombinálásával elkészült a metanol üzemanyag, amivel végleg sikerült bebizonyítani, hogy a metanolgyártó rendszer kifogástalan és működőképes.
A Kassø létesítmény megújuló energiát, vizet és szén-dioxidot alakít át zöld üzemanyaggá és más vegyi anyagokká. Ez a technológia egyedülálló lehetőséget biztosít azoknak az iparágaknak, amelyek közvetlenül nem tudnak villamosenergiát használni, így csökkenthetik szén-dioxid-kibocsátásukat, és hozzájárulhatnak Európa klímacéljainak eléréséhez.
A kassø-i üzem az European Energy szerint a világ első és legnagyobb kereskedelmi célú e-metanol gyártó létesítménye, amely fosszilis üzemanyag-alternatívát kereső iparágak számára kínál megoldást. A vállalat kiemelte, hogy a következő években a hajózásnak, a légiközlekedésnek és a vegyiparnak jelentősen csökkentenie kell a fosszilis szén-dioxid-kibocsátását, így elsősorban őket célozzák meg az új termékkel. Ezekben a szektorokban a közvetlen elektrifikáció nem reális megoldás, vagyis a dániai gyárban készülő e-metanolhoz hasonló zöld alternatívák elengedhetetlenné váltak számukra.
A cégnek meggyőződése, hogy a Power-to-X technológia jelentős mértékben csökkentheti a fosszilis üzemanyagok felhasználását a fentebb sorolt az ágazatokban. A megújuló energiából előállított fenntartható üzemanyagok kiválóan biztosíthatják a fosszilis energiától mentes energiahordozókat és alapanyagokat, szóval a gyárnak határozottan van keresnivalója. Nem csoda, hogy az European Energy sürgeti a gyártás fokozását: a teljes kapacitást várhatóan 2025 második negyedévére érik el.
Címlapkép: European Energy
Az ivóvízkincset kímélő és alacsony energiafelhasználású üzemmel bővül Szolnok több mint hét évtizede fejlődő vegyipari ökoszisztémája az elektrolitgyártás vezetői közé tartozó KunlunChem százmillió eurót meghaladó befektetésével.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.