Ha ez igaz, tényleg óriási üzlet a robottaxi: megduplázódott a fuvarok száma

Ha ez igaz, tényleg óriási üzlet a robottaxi: megduplázódott a fuvarok száma
Gábor János  |  2025. 02. 28., 11:20

Lenyűgöző számokat osztott meg a Google anyacége a hozzá tartozó önvezető taxi vállalat növekedéséről. Rövid idő alatt megsokszorozták a fizetős fuvarok számát.

A Waymo jelenleg Los Angelesben, San Franciscóban és Phoenixben üzemelteti robottaxi-szolgáltatását, és a sofőr nélküli utazások száma gyors ütemben növekszik. A vállalat már hetente több mint 200 ezer fizetős utat bonyolít – számolt be a leányvállalat teljesítményéről a Google-t is működtető Alphabet vezérigazgatója. Sundar Pichai az X-oldalán mutatott rá: rövid idő alatt sikerült megsokszorozni a forgalmat.

A növekedés tényleg jelentős: két évvel ezelőtt a Waymo még csak heti tízezer utat teljesített, így a fizetős fuvarok száma azóta a húszszorosára nőtt. A cég tavaly augusztusban érte el az első nagy mérföldkövet, a heti százezer utat, amit ezek szerint kevesebb mint fél év alatt megdupláztak. A vállalat önvezető rendszerének teljesítménye szintén folyamatosan emelkedik. A Waymo autói hetente több mint 1,6 millió kilométert tesznek meg, és a tervek szerint a flotta tovább bővül: 2025-ben Austinban és Atlantában is elindul a szolgáltatás - együttműködve az Uberrel, 2026 elején pedig Miamiban kezdik meg a kereskedelmi működés.

Az egyelőre szűkös piac többi szereplője nem tudott hasonló eredményeket elérni. A Cruise - leállások és balesetek okozása után - leállította a szolgáltatását, így a Waymo egyik fő riválisa a Zoox maradt, ami saját fejlesztésű járműveket tesztel San Franciscóban és Las Vegasban, de még nem indított fizetős utakat.

A robottaxi szolgáltatások világszerte egyre nagyobb teret hódítanak, számos vállalat fejleszt és indít önvezető járműveket a közlekedés forradalmasítása érdekében.

A Tesla szintén készül belépni a robottaxi piacra. Az Axios értesülései szerint Elon Musk vállalata nemrég kérelmezte a kaliforniai közüzemi bizottságnál a szállítási engedélyt, amely lehetővé tenné számukra egy Uberhez és Lyfthez hasonló szolgáltatás beindítását. Elon Musk vezérigazgató szerint a teljes önvezető rendszerük akár már az év végére felügyelet nélkül működhet Kaliforniában, bár a kezdeti üzemeltetés során valószínűleg még alkalmaznak humán sofőröket.

A Lyft 2026-ra tervezi saját robottaxi flottájának bevezetését Dallasban, az Intel Mobileye önvezető technológiáját használva - írja a The Verge. A japán Marubeni konglomerátummal együttműködve az a céljuk, hogy a jövőben további piacokra is kiterjesszék a szolgáltatást.

Közben talán Európa sem marad le: az Autómotor tavaly számolt be róla, hogy a Rimac horvát startup Project 3 Mobility nevű leányvállalata 2026-ban Zágrábban tervezi elindítani az első önvezető taxiszolgáltatását. A Kia által gyártott járművek közúti tesztelése már folyamatban van, és a tervek szerint 2027-ben az Egyesült Királyságban és Németországban is megjelennek.

A fentebb írt Zoox - ami nem mellesleg egy Amazon vállalat - szintén jelentős lépéseket tett a robottaxi szolgáltatások fejlesztésében. A cég megkapta a kaliforniai közlekedési hatóság engedélyét, hogy teljesen önvezető járműveivel, amelyekben nincs kormánykerék vagy pedál, közúton közlekedjen. A futurisztikus járművekkel egyelőre csak a Zoox és az Amazon dolgozóit szállítják, de az a terv, hogy már 2025-ben megindul a fizetős utasforgalom is.

A robottaxi szolgáltatások terjedése világszerte gyorsul, és a következő években várhatóan egyre több városban találkozhatunk majd önvezető fuvarokkal, amelyek új szintre emelik a városi közlekedést.

Címlapkép: Waymo

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 28., 16:05
2025. február 25-én, a termeléshez kötött tejhasznú tehén támogatás jogcímmel megkezdte a Magyar Államkincstár a 2024. évi Egységes Kérelem keretében beadott támogatási kérelmek végkifizetését. Első körben az érintettek közel 90 százalékának, mintegy 2900 állattartónak indult utalás, összesen mintegy 1,2 milliárd forint értékben.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS