Ha ez igaz, tényleg óriási üzlet a robottaxi: megduplázódott a fuvarok száma

Ha ez igaz, tényleg óriási üzlet a robottaxi: megduplázódott a fuvarok száma
Gábor János  |  2025. 02. 28., 11:20

Lenyűgöző számokat osztott meg a Google anyacége a hozzá tartozó önvezető taxi vállalat növekedéséről. Rövid idő alatt megsokszorozták a fizetős fuvarok számát.

A Waymo jelenleg Los Angelesben, San Franciscóban és Phoenixben üzemelteti robottaxi-szolgáltatását, és a sofőr nélküli utazások száma gyors ütemben növekszik. A vállalat már hetente több mint 200 ezer fizetős utat bonyolít – számolt be a leányvállalat teljesítményéről a Google-t is működtető Alphabet vezérigazgatója. Sundar Pichai az X-oldalán mutatott rá: rövid idő alatt sikerült megsokszorozni a forgalmat.

A növekedés tényleg jelentős: két évvel ezelőtt a Waymo még csak heti tízezer utat teljesített, így a fizetős fuvarok száma azóta a húszszorosára nőtt. A cég tavaly augusztusban érte el az első nagy mérföldkövet, a heti százezer utat, amit ezek szerint kevesebb mint fél év alatt megdupláztak. A vállalat önvezető rendszerének teljesítménye szintén folyamatosan emelkedik. A Waymo autói hetente több mint 1,6 millió kilométert tesznek meg, és a tervek szerint a flotta tovább bővül: 2025-ben Austinban és Atlantában is elindul a szolgáltatás - együttműködve az Uberrel, 2026 elején pedig Miamiban kezdik meg a kereskedelmi működés.

Az egyelőre szűkös piac többi szereplője nem tudott hasonló eredményeket elérni. A Cruise - leállások és balesetek okozása után - leállította a szolgáltatását, így a Waymo egyik fő riválisa a Zoox maradt, ami saját fejlesztésű járműveket tesztel San Franciscóban és Las Vegasban, de még nem indított fizetős utakat.

A robottaxi szolgáltatások világszerte egyre nagyobb teret hódítanak, számos vállalat fejleszt és indít önvezető járműveket a közlekedés forradalmasítása érdekében.

A Tesla szintén készül belépni a robottaxi piacra. Az Axios értesülései szerint Elon Musk vállalata nemrég kérelmezte a kaliforniai közüzemi bizottságnál a szállítási engedélyt, amely lehetővé tenné számukra egy Uberhez és Lyfthez hasonló szolgáltatás beindítását. Elon Musk vezérigazgató szerint a teljes önvezető rendszerük akár már az év végére felügyelet nélkül működhet Kaliforniában, bár a kezdeti üzemeltetés során valószínűleg még alkalmaznak humán sofőröket.

A Lyft 2026-ra tervezi saját robottaxi flottájának bevezetését Dallasban, az Intel Mobileye önvezető technológiáját használva - írja a The Verge. A japán Marubeni konglomerátummal együttműködve az a céljuk, hogy a jövőben további piacokra is kiterjesszék a szolgáltatást.

Közben talán Európa sem marad le: az Autómotor tavaly számolt be róla, hogy a Rimac horvát startup Project 3 Mobility nevű leányvállalata 2026-ban Zágrábban tervezi elindítani az első önvezető taxiszolgáltatását. A Kia által gyártott járművek közúti tesztelése már folyamatban van, és a tervek szerint 2027-ben az Egyesült Királyságban és Németországban is megjelennek.

A fentebb írt Zoox - ami nem mellesleg egy Amazon vállalat - szintén jelentős lépéseket tett a robottaxi szolgáltatások fejlesztésében. A cég megkapta a kaliforniai közlekedési hatóság engedélyét, hogy teljesen önvezető járműveivel, amelyekben nincs kormánykerék vagy pedál, közúton közlekedjen. A futurisztikus járművekkel egyelőre csak a Zoox és az Amazon dolgozóit szállítják, de az a terv, hogy már 2025-ben megindul a fizetős utasforgalom is.

A robottaxi szolgáltatások terjedése világszerte gyorsul, és a következő években várhatóan egyre több városban találkozhatunk majd önvezető fuvarokkal, amelyek új szintre emelik a városi közlekedést.

Címlapkép: Waymo

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.