Eldőlt, mi lesz a Honda és a Nissan fúziójának sorsa, amiben eredetileg a Mitsubishi is érdekelt lett volna. A tárgyalások eredményét külön közleményekben vázolták fel.
Mégsem jön létre a Honda, a Nissan és a Mitsubishi egyesülése, pedig ezzel a világ harmadik legnagyobb autógyártója jöhetett volna létre. A tárgyalások a kiadott sajtóközlemények alapján azért szakadhattak meg, mert a Honda leányvállalatként akarta tovább működtetni a Nissant, aminek feltételeit utóbbi nem fogadta el.
A három japán vállalat kijelentette, hogy ettől függetlenül továbbra is együtt fognak dolgozni szoftveralapú járművek és az elektromos autók fejlesztésén. A Nissan közben komoly átalakítást hajt végre, hogy hatékonyabbá tegye működését.
A Honda és a Nissan hangsúlyozta, hogy a szándéknyilatkozat aláírása után a vezetők folyamatosan egyeztettek az üzleti környezetről, az egyesülés céljairól és a vállalatok jövőbeni működéséről. A tárgyalások során a Honda egy olyan megoldást javasolt, amelyben ő az anyavállalat, a Nissan pedig – részvénycserével – leányvállalattá vált volna. Végül arra jutottak, hogy az autóipar és az autópiac gyors változásai miatt nem tudnának elég gyorsan és hatékonyan dönteni, ezért inkább megszüntetik a tárgyalásokat.
A Nissan egyik fő részvényese, a Renault 35,7 százalékos tulajdonnal rendelkezik a cégben, és szintén átalakítás alatt áll. Az összeolvadás elmaradása után felmerült, hogy a szerződéses gyártásra szakosodott, de eddig főként szórakoztatóelektronikai beszállítóként ismert, Apple- és Sony-partner Foxconn tesz ajánlatot a Nissanra – a Renault részesedésének megszerzésével. Ezeknek a tárgyalásoknak a részletei egyelőre nem ismertek.
Úgy tudni, hogy a Nissan következő lépése egy átfogó szerkezetátalakítás lesz, és idén 400 milliárd jennel (több mint ezermilliárd forinttal) csökkenti a működési költségeit. A vállalat célja, hogy kevesebb gyártással is nyereséges maradjon és 2026-ra a jelenlegi ötmillió helyett csak négymillió járművet gyártson világszerte – azt viszont, a kudarcos 2024-es esztendő után végre nyereséggel. Ezt számításaik szerint úgy tudják elérni, ha 20 százalékkal csökkentik a gyártási kapacitását és jelentős létszámleépítést hajtanak végre.
Ennek megfelelőan az amerikai és thaiföldi gyárakban összesen 5300 dolgozót bocsátanak el 2025 végéig, majd 2026-ra további 1200 főt küldenek el. A leépítések tehát összesen 6500 embert érintenek, és akkor még nem került szóba a brit gyáruk, amelynek jövőjéről később döntenek.
A Nissan a létszámkurtítások mellett a gyártási megoldásokon is spórol. 2025-ben bemutatják az első olyan autójukat, amely több modellcsalád számára tervezett, közös platformra épül. Az egyszerűbb tervezéssel rögtön 60 milliárd jent (kb. 150 milliárd forintot) tudnak megtakarítani. A költségek csökkentése érdekében a vállalat mérsékli az alkatrészek bonyolultságát is, illetve optimalizálja a gyártást, visszafogja a raktározási költségeket és egyszerűbbé teszi az pótalkatrész-ellátást. Mindezen felül piacra dobnak egy újgenerációs LEAF-et, valamint nagyobb figyelmet fordítanak az intelligens műszerfalak és a vezetéstámogató rendszerek fejlesztésére. A legújabb technológiáikat 2026-ig folyamatosan vezetik be.
Címlapkép: Nissan, Honda
Közel százezer négyzetméteres szállítmányozási és raktározási központot épített a Bosch Csoport Miskolcon, a közel 150 millió eurós beruházás révén 26 országot látnak el a Bosch egy sor termékével.
Jákli Gergely, a Paks II. Zrt. elnök- vezérigazgatója Kádár Andrea Beatrix, az Országos Atomenergia Hivatal elnöke társaságában adott tájékoztatást az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága tagjainak február 12-én a Parlamentben.