Ennyi volt: a Honda és a Nissan közös bejelentést tett

Ennyi volt: a Honda és a Nissan közös bejelentést tett
Gábor János  |  2025. 02. 14., 12:20

Eldőlt, mi lesz a Honda és a Nissan fúziójának sorsa, amiben eredetileg a Mitsubishi is érdekelt lett volna. A tárgyalások eredményét külön közleményekben vázolták fel.

Mégsem jön létre a Honda, a Nissan és a Mitsubishi egyesülése, pedig ezzel a világ harmadik legnagyobb autógyártója jöhetett volna létre. A tárgyalások a kiadott sajtóközlemények alapján azért szakadhattak meg, mert a Honda leányvállalatként akarta tovább működtetni a Nissant, aminek feltételeit utóbbi nem fogadta el.

A három japán vállalat kijelentette, hogy ettől függetlenül továbbra is együtt fognak dolgozni szoftveralapú járművek és az elektromos autók fejlesztésén. A Nissan közben komoly átalakítást hajt végre, hogy hatékonyabbá tegye működését.

A Honda és a Nissan hangsúlyozta, hogy a szándéknyilatkozat aláírása után a vezetők folyamatosan egyeztettek az üzleti környezetről, az egyesülés céljairól és a vállalatok jövőbeni működéséről. A tárgyalások során a Honda egy olyan megoldást javasolt, amelyben ő az anyavállalat, a Nissan pedig – részvénycserével – leányvállalattá vált volna. Végül arra jutottak, hogy az autóipar és az autópiac gyors változásai miatt nem tudnának elég gyorsan és hatékonyan dönteni, ezért inkább megszüntetik a tárgyalásokat.

A Nissan egyik fő részvényese, a Renault 35,7 százalékos tulajdonnal rendelkezik a cégben, és szintén átalakítás alatt áll. Az összeolvadás elmaradása után felmerült, hogy a szerződéses gyártásra szakosodott, de eddig főként szórakoztatóelektronikai beszállítóként ismert, Apple- és Sony-partner Foxconn tesz ajánlatot a Nissanra – a Renault részesedésének megszerzésével. Ezeknek a tárgyalásoknak a részletei egyelőre nem ismertek.

Jelentős leépítés és költségcsökkentés jön a Nissan háza táján

Úgy tudni, hogy a Nissan következő lépése egy átfogó szerkezetátalakítás lesz, és idén 400 milliárd jennel (több mint ezermilliárd forinttal) csökkenti a működési költségeit. A vállalat célja, hogy kevesebb gyártással is nyereséges maradjon és 2026-ra a jelenlegi ötmillió helyett csak négymillió járművet gyártson világszerte – azt viszont, a kudarcos 2024-es esztendő után végre nyereséggel. Ezt számításaik szerint úgy tudják elérni, ha 20 százalékkal csökkentik a gyártási kapacitását és jelentős létszámleépítést hajtanak végre.

Ennek megfelelőan az amerikai és thaiföldi gyárakban összesen 5300 dolgozót bocsátanak el 2025 végéig, majd 2026-ra további 1200 főt küldenek el. A leépítések tehát összesen 6500 embert érintenek, és akkor még nem került szóba a brit gyáruk, amelynek jövőjéről később döntenek.

A Nissan a létszámkurtítások mellett a gyártási megoldásokon is spórol. 2025-ben bemutatják az első olyan autójukat, amely több modellcsalád számára tervezett, közös platformra épül. Az egyszerűbb tervezéssel rögtön 60 milliárd jent (kb. 150 milliárd forintot) tudnak megtakarítani. A költségek csökkentése érdekében a vállalat mérsékli az alkatrészek bonyolultságát is, illetve optimalizálja a gyártást, visszafogja a raktározási költségeket és egyszerűbbé teszi az pótalkatrész-ellátást. Mindezen felül piacra dobnak egy újgenerációs LEAF-et, valamint nagyobb figyelmet fordítanak az intelligens műszerfalak és a vezetéstámogató rendszerek fejlesztésére. A legújabb technológiáikat 2026-ig folyamatosan vezetik be.

Címlapkép: Nissan, Honda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 21., 14:15
Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus célja egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtése, ami támogatja a vállalatok növekedését, innovációját és a munkahelyteremtést. Hatálybalépését követően a javaslatcsomag intézkedései jelentősen növelhetik az uniós cégek versenyképességét.
2025-03-21 17:10:00
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején végzett munkaerőpiaci kutatásából.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS