A normál esetben konkurens Honda, Nissan és Mitsubishi kezd együttműködésbe az elektromos hajtáslánc és a mesterséges intelligencia fejlesztésében, mielőtt nagyon lemaradnak az amerikai és kínai gyártóktól.
A japán autógyártó Nissan, Honda és Mitsubishi jelentős, eddig sosem látott lépést tesz az elektromos járművek fejlesztése terén: összefognak, hogy együtt harcoljanak olyan konkurensekkel szemben, mint az amerikai Tesla és a kínai BYD. Utóbbi két cég óriásira nőtt az EV piacon, ami most már a többi nagy gyártó értékesítési adatain is nagyon meglátszik. Nem akarnak leszakadni, együttműködésre lépnek, többek között elektromos járműkomponensek, köztük akkumulátortechnológiák és az önvezető szoftverek megosztásában – írja a Bloomberg nyomán a The Japan Times.
Az együttműködés célja, hogy csökkentsék a költségeket és növeljék a versenyképességet olyan piacokon, mint Kína, ahol az eladásaik csökkenő tendenciát mutatnak. A Mitsubishi, ami már korábban is szoros kapcsolatban állt a Nissannal, most egy szélesebb körű stratégiai partnerségben vesz részt, a Nissan és a Honda mellett. A három cég ilyen módon reagál az autóipar jelentős változásaira, különösen az elektrifikálásra.
„A cégek, amelyek nem alkalmazkodnak a változásokhoz, nem maradhatnak fenn. Ha mindent egyedül próbálunk megtenni, nem tudunk felzárkózni” – magyarázta a Honda vezérigazgatója. Toshihiro Mibe újságírói kérdésre hozzátette: a közös munka egyeztetése során a befektetett tőke elosztásáról egyelőre nem esett szó, de „nem zárják ki a lehetőséget”.
A partnerség célja a költségek megosztása a közös fejlesztés révén, és a hármas együttműködés szembeállítása a Toyotával, ami konzorciumot hozott tető alá a Subaruval, a Suzukival és a Mazdával.
„Bár különböző [az ületi] kultúránk, ugyanazokkal a kihívásokkal nézünk szembe. Közös kulcsfontosságú területünk a szoftver lesz” – árulta el Makoto Uchida, a Nissan vezérigazgatója.
A japán cégeknek főleg a Kínában kiesett bevételek fájnak, amit a már-már irreálisan olcsón forgalmazott BYD modellek okoznak, és a trend különösen észrevehető a prémium autó szegmensben. Júniusban a Honda és a Nissan eladásai körülbelül 40, illetve 27 százalékkal csökkentek Kínában, és több helyi üzemük be is zárt. Azt pedig, hogy mennyire tetézheti a bajt a fentebb írt konzorcium, jól szemlélteti, hogy 2024 első felében a Toyota egyedül 5,2 millió autót értékesített, amíg a Honda, a Nissan és a Mitsubishi együttvéve lépte csak át a négymilliós eladási küszöböt.
A Honda és a Nissan szorosabb partnersége lehetővé teszi, hogy kihasználják egymás erősségeit, beleértve a különböző hajtáslánc-opciók megvalósítását. Uchida és Mibe hangsúlyozták, hogy az együttműködés gyors megvalósítása is létfontosságú kérdés. Nyíltan beismerték: a BYD nagyobb tempóban halad előre, mint ők, de biztosak benne, hogy még van idejük felzárkózni és versenyképesek tudnak maradni.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.