Óriási leépítés: a Tesla 14 ezer embert küld el a kínai EV-k miatt

Óriási leépítés: a Tesla 14 ezer embert küld el a kínai EV-k miatt
2024. 04. 16., 12:10

Gyakorlatilag beismerte az amerikai cég, hogy a jelenlegi tempóban nem képes tovább versenyezni a kínai EV-k nyomott árával. Az elszabadult piac, egyben a további növekedés miatt kirúgások jönnek.

Kiszivárgott a Tesla-vezér Elon Musk belső céges körlevele, amiben arról tájékoztatja a vállalatot, hogy racionalizálási okokból, valamint a cég további növekedése érdekében 14 ezer alkalmazottat küld el. Mindez a kínai rivális autógyártók által fűtött globális árháború egyik következménye – osztotta meg az electrek.

A Tesla a vállalati e-mail alapján készült jelentések szerint a globális munkaerő 10 százalékát készül elbocsátani.

Az elmúlt napokban arról szóltak a hírek, hogy a Tesla lába alatt egyre forróbb a talaj, hiszen a gyártó visszaesést szenvedett el az autóértékesítésben. Áprilisban a vállalat bejelentette, hogy az első negyedévben csökkentek a globális járműkiszállításai, ami a hírek szerint legutóbb kb. négy éve történt meg vele – azóta, a közelmúltig, stabilan vezette a világ EV-piacát és fokozta az eladásokat, de most még a nemrég alapított sanghaji gigaüzemben is vissza kellett fogni a termelést.

Hány emberre lesz ez hatással?

Az e-mailben Musk felidézi: a termelés fellendülése miatt több gyárat is nyitottak világszerte. „Ezzel a gyors növekedéssel bizonyos területeken megkettőződtek a szerepek és a munkakörök. Miközben a növekedés következő szakaszát készítjük elő, rendkívül fontos, hogy a vállalat minden aspektusát átnézzük a költségcsökkentés és a termelékenység növelése érdekében – áll az e-mailben. Ennek az erőfeszítésnek a részeként alaposan átvizsgáltuk a szervezetet, és meghoztuk azt a nehéz döntést, hogy világszerte több mint 10 százalékkal csökkentjük a létszámot.”

Becslések szerint a Tesla világszerte mintegy 140 ezer embert foglalkoztat, így a belengetett létszámcsökkentés azt jelenti, hogy kb. 14 ezer alkalmazott veszíti el az állását. Az elbocsátások bejelentése alig egy héttel előzi meg az április 23-án esedékes negyedéves üzleti beszámolót, amit így nem túl jó előjelekkel várhatnak a részvényesek. Ennek első nyoma a Tesla értékpapírjainak egyelőre kevésbé jelentős, egyszázalékos esése, ami a kínai konkurencia erősödése miatt nem különösebben tér el a hónapok óta csökkenő tendenciától.

Az amerikai EV-piac elbizonytalanodott

Az elbocsátások híre Sherrod Brown ohiói demokrata szenátor és szenátusi bankbizottsági elnök javaslatát is leköveti. Az Interesting Engineering emlékeztet: a politikus arra kérte az amerikai kormányt, hogy vezessen be teljes tilalmat a Kínában gyártott elektromos járművek amerikai értékesítésére. A Tesla is gyárt autókat az ázsiai országban, ráadásul nem keveset, bár ezeket elsősorban a helyi piacon értékesíti – mégis, egy ilyen döntés valahol Musk cégét ugyanúgy szíven ütné. Érdemes hozzátenni: Brown valamennyire elbeszél a többi törvényhozó mellett, akik a teljes tiltást nem, inkább a vámok megemelését támogatják.

A kínai székhelyű EV-gyártók újabb és olcsóbb modellek bevezetésével egyre magasabbra teszik a lécet. A szegedi gyárlétesítésre készülő BYD már előzi az amerikai Teslát, így a világ legnagyobb EV-gyártójává lépett elő, miután csökkentette legújabb ferdehátú modell, a Seagull árát. Ez az elektromos autó 15-18 millió forinttal is alulmúlhatja egy Tesla Model 3 árát, így igazán vonzó vásárlási lehetőséget kínál, főleg a nyugati ügyfeleknek, akiknek a 3,5-4 milliós vételár szinte aprópénz egy autóért. Brown arra figyelmeztetett, hogy ezeket az EV-gyártókat a kínai kommunista párt tartja mozgásban, nagy összegű támogatásokkal. Ez a tény és az olcsó munkaerő aláássa a hazai gyártást az USÁ-ban és más országokban is, hiszen irreálisan nyomott végfelhasználói árat eredményez.

Bár a versenyben egyelőre nem áll jól, a Tesla nemrég elkezdte népszerűsíteni új, még fejlettebb Full Self-Driving (FSD) 12.3.1-es verziójú önvezető rendszerét, és cáfolja a Reuters azon értesülését, hogy letett volna egy megfizethető tömegautó létrehozásáról.

Gábor János

Főoldali kép: Steve Jurvetson – Flickr: Tesla Autobots

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 09:00:27
Nehéz elvonatkoztatnom a csehszlovák múltamtól – még bőven szocializmus volt, mikor először kóstoltam Komáromban mogorva nagyapám mellett álldogálva a majonézes halsalátát, vagyis a treskát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS