Gyakorlatilag beismerte az amerikai cég, hogy a jelenlegi tempóban nem képes tovább versenyezni a kínai EV-k nyomott árával. Az elszabadult piac, egyben a további növekedés miatt kirúgások jönnek.
Kiszivárgott a Tesla-vezér Elon Musk belső céges körlevele, amiben arról tájékoztatja a vállalatot, hogy racionalizálási okokból, valamint a cég további növekedése érdekében 14 ezer alkalmazottat küld el. Mindez a kínai rivális autógyártók által fűtött globális árháború egyik következménye – osztotta meg az electrek.
A Tesla a vállalati e-mail alapján készült jelentések szerint a globális munkaerő 10 százalékát készül elbocsátani.
Az elmúlt napokban arról szóltak a hírek, hogy a Tesla lába alatt egyre forróbb a talaj, hiszen a gyártó visszaesést szenvedett el az autóértékesítésben. Áprilisban a vállalat bejelentette, hogy az első negyedévben csökkentek a globális járműkiszállításai, ami a hírek szerint legutóbb kb. négy éve történt meg vele – azóta, a közelmúltig, stabilan vezette a világ EV-piacát és fokozta az eladásokat, de most még a nemrég alapított sanghaji gigaüzemben is vissza kellett fogni a termelést.
Az e-mailben Musk felidézi: a termelés fellendülése miatt több gyárat is nyitottak világszerte. „Ezzel a gyors növekedéssel bizonyos területeken megkettőződtek a szerepek és a munkakörök. Miközben a növekedés következő szakaszát készítjük elő, rendkívül fontos, hogy a vállalat minden aspektusát átnézzük a költségcsökkentés és a termelékenység növelése érdekében – áll az e-mailben. Ennek az erőfeszítésnek a részeként alaposan átvizsgáltuk a szervezetet, és meghoztuk azt a nehéz döntést, hogy világszerte több mint 10 százalékkal csökkentjük a létszámot.”
Becslések szerint a Tesla világszerte mintegy 140 ezer embert foglalkoztat, így a belengetett létszámcsökkentés azt jelenti, hogy kb. 14 ezer alkalmazott veszíti el az állását. Az elbocsátások bejelentése alig egy héttel előzi meg az április 23-án esedékes negyedéves üzleti beszámolót, amit így nem túl jó előjelekkel várhatnak a részvényesek. Ennek első nyoma a Tesla értékpapírjainak egyelőre kevésbé jelentős, egyszázalékos esése, ami a kínai konkurencia erősödése miatt nem különösebben tér el a hónapok óta csökkenő tendenciától.
Az elbocsátások híre Sherrod Brown ohiói demokrata szenátor és szenátusi bankbizottsági elnök javaslatát is leköveti. Az Interesting Engineering emlékeztet: a politikus arra kérte az amerikai kormányt, hogy vezessen be teljes tilalmat a Kínában gyártott elektromos járművek amerikai értékesítésére. A Tesla is gyárt autókat az ázsiai országban, ráadásul nem keveset, bár ezeket elsősorban a helyi piacon értékesíti – mégis, egy ilyen döntés valahol Musk cégét ugyanúgy szíven ütné. Érdemes hozzátenni: Brown valamennyire elbeszél a többi törvényhozó mellett, akik a teljes tiltást nem, inkább a vámok megemelését támogatják.
A kínai székhelyű EV-gyártók újabb és olcsóbb modellek bevezetésével egyre magasabbra teszik a lécet. A szegedi gyárlétesítésre készülő BYD már előzi az amerikai Teslát, így a világ legnagyobb EV-gyártójává lépett elő, miután csökkentette legújabb ferdehátú modell, a Seagull árát. Ez az elektromos autó 15-18 millió forinttal is alulmúlhatja egy Tesla Model 3 árát, így igazán vonzó vásárlási lehetőséget kínál, főleg a nyugati ügyfeleknek, akiknek a 3,5-4 milliós vételár szinte aprópénz egy autóért. Brown arra figyelmeztetett, hogy ezeket az EV-gyártókat a kínai kommunista párt tartja mozgásban, nagy összegű támogatásokkal. Ez a tény és az olcsó munkaerő aláássa a hazai gyártást az USÁ-ban és más országokban is, hiszen irreálisan nyomott végfelhasználói árat eredményez.
Bár a versenyben egyelőre nem áll jól, a Tesla nemrég elkezdte népszerűsíteni új, még fejlettebb Full Self-Driving (FSD) 12.3.1-es verziójú önvezető rendszerét, és cáfolja a Reuters azon értesülését, hogy letett volna egy megfizethető tömegautó létrehozásáról.
Gábor János
Főoldali kép: Steve Jurvetson – Flickr: Tesla Autobots
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.