Óriási leépítés: a Tesla 14 ezer embert küld el a kínai EV-k miatt

Óriási leépítés: a Tesla 14 ezer embert küld el a kínai EV-k miatt
2024. 04. 16., 12:10

Gyakorlatilag beismerte az amerikai cég, hogy a jelenlegi tempóban nem képes tovább versenyezni a kínai EV-k nyomott árával. Az elszabadult piac, egyben a további növekedés miatt kirúgások jönnek.

Kiszivárgott a Tesla-vezér Elon Musk belső céges körlevele, amiben arról tájékoztatja a vállalatot, hogy racionalizálási okokból, valamint a cég további növekedése érdekében 14 ezer alkalmazottat küld el. Mindez a kínai rivális autógyártók által fűtött globális árháború egyik következménye – osztotta meg az electrek.

A Tesla a vállalati e-mail alapján készült jelentések szerint a globális munkaerő 10 százalékát készül elbocsátani.

Az elmúlt napokban arról szóltak a hírek, hogy a Tesla lába alatt egyre forróbb a talaj, hiszen a gyártó visszaesést szenvedett el az autóértékesítésben. Áprilisban a vállalat bejelentette, hogy az első negyedévben csökkentek a globális járműkiszállításai, ami a hírek szerint legutóbb kb. négy éve történt meg vele – azóta, a közelmúltig, stabilan vezette a világ EV-piacát és fokozta az eladásokat, de most még a nemrég alapított sanghaji gigaüzemben is vissza kellett fogni a termelést.

Hány emberre lesz ez hatással?

Az e-mailben Musk felidézi: a termelés fellendülése miatt több gyárat is nyitottak világszerte. „Ezzel a gyors növekedéssel bizonyos területeken megkettőződtek a szerepek és a munkakörök. Miközben a növekedés következő szakaszát készítjük elő, rendkívül fontos, hogy a vállalat minden aspektusát átnézzük a költségcsökkentés és a termelékenység növelése érdekében – áll az e-mailben. Ennek az erőfeszítésnek a részeként alaposan átvizsgáltuk a szervezetet, és meghoztuk azt a nehéz döntést, hogy világszerte több mint 10 százalékkal csökkentjük a létszámot.”

Becslések szerint a Tesla világszerte mintegy 140 ezer embert foglalkoztat, így a belengetett létszámcsökkentés azt jelenti, hogy kb. 14 ezer alkalmazott veszíti el az állását. Az elbocsátások bejelentése alig egy héttel előzi meg az április 23-án esedékes negyedéves üzleti beszámolót, amit így nem túl jó előjelekkel várhatnak a részvényesek. Ennek első nyoma a Tesla értékpapírjainak egyelőre kevésbé jelentős, egyszázalékos esése, ami a kínai konkurencia erősödése miatt nem különösebben tér el a hónapok óta csökkenő tendenciától.

Az amerikai EV-piac elbizonytalanodott

Az elbocsátások híre Sherrod Brown ohiói demokrata szenátor és szenátusi bankbizottsági elnök javaslatát is leköveti. Az Interesting Engineering emlékeztet: a politikus arra kérte az amerikai kormányt, hogy vezessen be teljes tilalmat a Kínában gyártott elektromos járművek amerikai értékesítésére. A Tesla is gyárt autókat az ázsiai országban, ráadásul nem keveset, bár ezeket elsősorban a helyi piacon értékesíti – mégis, egy ilyen döntés valahol Musk cégét ugyanúgy szíven ütné. Érdemes hozzátenni: Brown valamennyire elbeszél a többi törvényhozó mellett, akik a teljes tiltást nem, inkább a vámok megemelését támogatják.

A kínai székhelyű EV-gyártók újabb és olcsóbb modellek bevezetésével egyre magasabbra teszik a lécet. A szegedi gyárlétesítésre készülő BYD már előzi az amerikai Teslát, így a világ legnagyobb EV-gyártójává lépett elő, miután csökkentette legújabb ferdehátú modell, a Seagull árát. Ez az elektromos autó 15-18 millió forinttal is alulmúlhatja egy Tesla Model 3 árát, így igazán vonzó vásárlási lehetőséget kínál, főleg a nyugati ügyfeleknek, akiknek a 3,5-4 milliós vételár szinte aprópénz egy autóért. Brown arra figyelmeztetett, hogy ezeket az EV-gyártókat a kínai kommunista párt tartja mozgásban, nagy összegű támogatásokkal. Ez a tény és az olcsó munkaerő aláássa a hazai gyártást az USÁ-ban és más országokban is, hiszen irreálisan nyomott végfelhasználói árat eredményez.

Bár a versenyben egyelőre nem áll jól, a Tesla nemrég elkezdte népszerűsíteni új, még fejlettebb Full Self-Driving (FSD) 12.3.1-es verziójú önvezető rendszerét, és cáfolja a Reuters azon értesülését, hogy letett volna egy megfizethető tömegautó létrehozásáról.

Gábor János

Főoldali kép: Steve Jurvetson – Flickr: Tesla Autobots

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 07., 13:25
Az amerikai fogyasztók hamarosan többet fizethetnek a Kínából érkező termékekért, miután az Egyesült Államok 2025. február 1-től 10 százalékos vámot vetett ki a kínai importcikkekre, és megszüntette az eddigi adókedvezményt a 800 dollár alatti csomagokra. Az intézkedés különösen az olyan népszerű online piactereket érinti, mint a Temu és a Shein, amelyeket eddig alacsony árú termékeik és gyors kiszállításuk miatt kedveltek a vásárlók. De mi vezetett ehhez a döntéshez, és milyen hatása lesz az amerikai piacra? Tímár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértőjének írása.
2025. 02. 06., 15:25
Előregisztráció formájában már több mint 3200 cég jelezte érdeklődését a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja!” fantázianevű program iránt, amelyre a jelentkezés február 3-tól nyílt meg – tájékoztatott Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára.

  Rovathírek: HIPA

A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.