Szenzációs áron vezet be új plug-in hibridet a Szegeden gyárlétesítésre készülő BYD. A kínai autógyártó széles körben megfizethető Glory Editionje egyértelműen a legnagyobb márkák hasonló kategóriájú benzines modelljeit veszi célba.
A BYD, a világ vezető elektromosjármű-gyártója bemutatta legújabb plug-in hibrid modelljének frissített változatát, a Qin Plus DM-i-t. Ezzel a lépéssel – és főleg az autóra tapasztott árcédulával – kitette a stukkert az asztalra a Volkswagennel és a Toyotával szemben, hisz’ egyértelműen az ő vevőkörükre pályázik. A riválisoknak tényleg főhet a feje, mivel a Glory Edition névre keresztelt kocsi nem elég, hogy képességeiben vetekszik a kategóriájában szereplő VW Lavidával (ami nagyjából a kínai Bora) és a Corollával, még jelentősen olcsóbb is. A modell induló ára 11 ezer dollár lesz, ami jelenlegi árfolyamon nincs négymillió forint.
A BYD a Weibon tett közzé nyilatkozatot az új kocsiról – vette észre a South China Morning Post a Weibon. A mikroblogon a gyártó kijelentette: „az árba beleremegnek majd a benzines autók gyártói”, majd a Glory Editiont a kompakt autók szegmensének új etalonjaként pozícionálta. A vállalat stratégiai lépése összhangban van a BYD eddig is ismert elkötelezettségével arra, hogy felgyorsítsa a fosszilis üzemanyaggal működő járművekről az elektromos meghajtásra való átállást – és közben lehetőleg képen törölje az önhittsége miatt egyre nagyobb szorításba kerülő európai és amerikai autóipart.
A Glory Edition 20 százalékkal olcsóbb a saját elődjénél, 15 százalékkal a konkurens Volkswagen Lavidánál, 40 százalékkal a Toyota Corollánál és 50 százalékkal a nagy hibrid kedvenc Toyota Priusnál – persze minden esetben az induló árat figyelembe véve. Ha a BYD valóban tartani tudja a négymillió forint körüli alapárat és a kocsi képességei legalább megközelítik a vetélytársak modelljeiét, akkor a benzines kocsiról hibridre váltó vevők keresve sem találnak majd ideálisabb jelöltet a Qin Plus Glory Editionnél. Az autó rásegítő akkumulátora önmagában 55 kilométeres hatótávra elég, ami a plug-in hibridek között kimagaslónak számít, de a döntő tényező nyilván a megfizethetőség lesz, főleg Kínában, ahol az utakon kerülő minden öt új autóból kettő már rendelkezik akkumulátoros meghajtással. Egy ilyen piacra belépni, ennyire pénztárcabarát kocsival, alighanem biztos siker, ráadásul széles társadalmi réteget céloz: a fiatalokat, akiknek még nem elég magas a bére prémium kategóriájú járművek vásárlásához.
A BYD stratégiai megközelítése az árképzés terén nem új: 2023 áprilisában mutatták be a 3,7 millió forintos, belépő szintű ferdehátú Seagull-t, ami nem hibrid, hanem már teljesen elektromos, 305 kilométeres hatótávval. Ez a modell is a Toyotára lő, hiszen a Yaris EV-alternatívája akar lenni, csak éppen bő 600 ezer forinttal alacsonyabb induló áron.
A BYD kezdetben csak a Tesla életét nehezítette meg, hisz’ 30 százalékkal olcsóbban kínált prémium kategóriájú EV-ket, de immáron egyértelmű, hogy jóval szélesebb vevőkörre vágyik. Az esélyeit jelentősen növelik az innovatív lítium-vas-foszfát akkumulátorai, amelyek nagyobb energiasűrűséggel és a túlmelegedéssel szembeni fokozottabb ellenállással váltak versenyképessé. A márka térhódításának irama egyébként eddig is elképesztő volt: 2023-ban 3,02 millió tisztán elektromos és plug-in hibrid járművet szállítottak le világszerte, ami 62,3 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Gábor János
Főoldali kép: BYD
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.