Nagy változást hozhat a Toyota 10 perc alatt feltölthető járműakkumulátora

Nagy változást hozhat a Toyota 10 perc alatt feltölthető járműakkumulátora
2023. 09. 18., 16:18

A japán autógyártó a következő években több olyan akkumulátortípust is szeretne piacra dobni, amelyek a forradalmi technológia révén egy gyors kávészünet, vagy egy hagyományos tankolás időtartama alatt teljesen feltöltődnek. A Toyota felforgathatja az e-mobilitás ma ismert képét.

Hatalmas változások vannak küszöbön ebben az évtizedben a villanyautózásban, és a világ egyik legnagyobb gyártójaként a Toyota e területen is szeretne az élbolyban maradni. A japán cég pár napja közölte: három olyan folyadékelektrolitos akkumulátora is van, ami több energiát, nagyobb hatótávot, gyorsabb töltési időt és alacsonyabb költségeket ígér. Ezeknél is nagyobb áttörést jelenthet egy két éven belül tömeggyártásba kerülő bipoláris lítium-vas-foszfát akkumulátor, ami 20 perces, illetve négy év múlva egy olyan szilárdtest-akkumulátor, ami már 10 perces teljes feltöltést ígér.

„Az akkumulátorok esetében különböző lehetőségekre lesz szükségünk – ahogyan a motoroknak is vannak más-más változatai. Fontos, hogy az eltérő modellek a vásárlói igényekkel kompatibilis akkumulátor-megoldásokat kínáljanak” – hangsúlyozta a Toyota BEV-gyárának elnöke. Takero Kato jelezte: a következő generációs BEV-eik (battery electric vehicles, vagyis akkumulátor-elektromos járművek) először 2026-ban kerülnek piacra. A Toyota 2030-ig 3,5 milliót tervez értékesíteni belőlük, és ebből 1,7 millió már az új generációból fog kikerülni.

Ezek az új Toyota akkumulátorok jönnek

A gyártó tervei között az évtized hátralévő részére három fő technológia fejlesztése szerepel, a folyékony elektrolit akkumulátorok esetében: a „Performance”, a „Popularised” és a „High Performance”.

  • A 2026-ban bevezetésre kerülő Performance cellák több mint 800 kilométerre növelik a BEV-ek hatótávolságát, és húsz százalékkal lesznek olcsóbbak, mint egy mai, hasonló képességű modell.
  • A Popularised cellák a Toyota által úttörőként kifejlesztett és a NiMh hibrid elektromos járművek akkumulátorai esetében megerősített bipoláris technológiával készülnek. Ezek 30 perces töltést, 40 százalékkal alacsonyabb árat és 20 százalékkal megnövelt hatótávolságot tesznek majd lehetővé.
  • A High Performance akkumulátor a bipoláris szerkezetet lítium-ion kémiával és magas nikkel-katóddal kombinálja, hogy tovább növelje a hatótávolságot – akár ezer kilométer fölé (ha az adott jármű a fejlett akkumulátor mellé jobb aerodinamikai tulajdonságokat is kap). Ez 2027-ben kerülhet tömeggyártásba és várhatóan 10 százalékkal lesz olcsóbb a versenytársainál.

A Toyota szilárdtest-technológiában is újít

A gyártó új szilárdtest-akkumulátorokkal szintén számol. Ezeket eredetileg a hibrid járművekhez szánták, hisz’ kezdetben ebben a járműtípusban tudtak magasabb élettartamot ígérni hozzá. A kihívást azonban saját állításuk szerint leküzdötték, így most már arra összpontosítanak, hogy a 2027-28-ra tömeggyártásba hozzák, és teljesen elektromos autókba építsék be. A Toyota első szilárdtest-akkumulátora a fentebb részletezett Performance hatótávjánál is 20 százalékkal többet, akár ezer kilométeres teljesítményt ígér, miközben a teljes feltöltéshez nem lesz szüksége többre 10 percnél.

Ez még nem minden: a gyártó bejelentette, hogy dolgozik egy további lítium-ion akkumulátor fejlesztésén, amivel a 50 százalékkal nagyobb hatótávolságot céloznak meg, mint a Performance esetében.

Közben azt is szeretnék elérni, hogy az akkumulátorok általános vastagsága is csökkenjen. Ez azért lenne fontos, hogy a jövő elektromos autói még aerodinamikusabbak legyenek, és a kisebb légellenállás még hosszabb hatótávot tegyen elérhetővé. Konkrét példát is említettek: a 2021-ben debütált SUV-ban, a bZ4X-ben az akkumulátorcsomag a burkolattal együtt kb. 150 milliméter vastag. Már ez sem túl nagy, viszont a Toyota azt tervezi, hogy további 30 milliméteres karcsúsítással 120 milliméteresre préseli össze, hogy a nagy teljesítményű, de alacsony hasmagasságú sportos járművekbe is beépíthető legyen.

Gábor János

Főoldali kép: Toyota

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS