Nagy változást hozhat a Toyota 10 perc alatt feltölthető járműakkumulátora

Nagy változást hozhat a Toyota 10 perc alatt feltölthető járműakkumulátora
2023. 09. 18., 16:18

A japán autógyártó a következő években több olyan akkumulátortípust is szeretne piacra dobni, amelyek a forradalmi technológia révén egy gyors kávészünet, vagy egy hagyományos tankolás időtartama alatt teljesen feltöltődnek. A Toyota felforgathatja az e-mobilitás ma ismert képét.

Hatalmas változások vannak küszöbön ebben az évtizedben a villanyautózásban, és a világ egyik legnagyobb gyártójaként a Toyota e területen is szeretne az élbolyban maradni. A japán cég pár napja közölte: három olyan folyadékelektrolitos akkumulátora is van, ami több energiát, nagyobb hatótávot, gyorsabb töltési időt és alacsonyabb költségeket ígér. Ezeknél is nagyobb áttörést jelenthet egy két éven belül tömeggyártásba kerülő bipoláris lítium-vas-foszfát akkumulátor, ami 20 perces, illetve négy év múlva egy olyan szilárdtest-akkumulátor, ami már 10 perces teljes feltöltést ígér.

„Az akkumulátorok esetében különböző lehetőségekre lesz szükségünk – ahogyan a motoroknak is vannak más-más változatai. Fontos, hogy az eltérő modellek a vásárlói igényekkel kompatibilis akkumulátor-megoldásokat kínáljanak” – hangsúlyozta a Toyota BEV-gyárának elnöke. Takero Kato jelezte: a következő generációs BEV-eik (battery electric vehicles, vagyis akkumulátor-elektromos járművek) először 2026-ban kerülnek piacra. A Toyota 2030-ig 3,5 milliót tervez értékesíteni belőlük, és ebből 1,7 millió már az új generációból fog kikerülni.

Ezek az új Toyota akkumulátorok jönnek

A gyártó tervei között az évtized hátralévő részére három fő technológia fejlesztése szerepel, a folyékony elektrolit akkumulátorok esetében: a „Performance”, a „Popularised” és a „High Performance”.

  • A 2026-ban bevezetésre kerülő Performance cellák több mint 800 kilométerre növelik a BEV-ek hatótávolságát, és húsz százalékkal lesznek olcsóbbak, mint egy mai, hasonló képességű modell.
  • A Popularised cellák a Toyota által úttörőként kifejlesztett és a NiMh hibrid elektromos járművek akkumulátorai esetében megerősített bipoláris technológiával készülnek. Ezek 30 perces töltést, 40 százalékkal alacsonyabb árat és 20 százalékkal megnövelt hatótávolságot tesznek majd lehetővé.
  • A High Performance akkumulátor a bipoláris szerkezetet lítium-ion kémiával és magas nikkel-katóddal kombinálja, hogy tovább növelje a hatótávolságot – akár ezer kilométer fölé (ha az adott jármű a fejlett akkumulátor mellé jobb aerodinamikai tulajdonságokat is kap). Ez 2027-ben kerülhet tömeggyártásba és várhatóan 10 százalékkal lesz olcsóbb a versenytársainál.

A Toyota szilárdtest-technológiában is újít

A gyártó új szilárdtest-akkumulátorokkal szintén számol. Ezeket eredetileg a hibrid járművekhez szánták, hisz’ kezdetben ebben a járműtípusban tudtak magasabb élettartamot ígérni hozzá. A kihívást azonban saját állításuk szerint leküzdötték, így most már arra összpontosítanak, hogy a 2027-28-ra tömeggyártásba hozzák, és teljesen elektromos autókba építsék be. A Toyota első szilárdtest-akkumulátora a fentebb részletezett Performance hatótávjánál is 20 százalékkal többet, akár ezer kilométeres teljesítményt ígér, miközben a teljes feltöltéshez nem lesz szüksége többre 10 percnél.

Ez még nem minden: a gyártó bejelentette, hogy dolgozik egy további lítium-ion akkumulátor fejlesztésén, amivel a 50 százalékkal nagyobb hatótávolságot céloznak meg, mint a Performance esetében.

Közben azt is szeretnék elérni, hogy az akkumulátorok általános vastagsága is csökkenjen. Ez azért lenne fontos, hogy a jövő elektromos autói még aerodinamikusabbak legyenek, és a kisebb légellenállás még hosszabb hatótávot tegyen elérhetővé. Konkrét példát is említettek: a 2021-ben debütált SUV-ban, a bZ4X-ben az akkumulátorcsomag a burkolattal együtt kb. 150 milliméter vastag. Már ez sem túl nagy, viszont a Toyota azt tervezi, hogy további 30 milliméteres karcsúsítással 120 milliméteresre préseli össze, hogy a nagy teljesítményű, de alacsony hasmagasságú sportos járművekbe is beépíthető legyen.

Gábor János

Főoldali kép: Toyota

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-03-01 15:10:00
2024. március 3-án (vasárnap) 9 órától 21 óráig a NAV háttérrendszerének karbantartása miatt a NAV webes felületei és a NAV-Mobil applikáció egyes szolgáltatásai nem lesznek elérhetők.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS