Nagy változást hozhat a Toyota 10 perc alatt feltölthető járműakkumulátora

Nagy változást hozhat a Toyota 10 perc alatt feltölthető járműakkumulátora
2023. 09. 18., 16:18

A japán autógyártó a következő években több olyan akkumulátortípust is szeretne piacra dobni, amelyek a forradalmi technológia révén egy gyors kávészünet, vagy egy hagyományos tankolás időtartama alatt teljesen feltöltődnek. A Toyota felforgathatja az e-mobilitás ma ismert képét.

Hatalmas változások vannak küszöbön ebben az évtizedben a villanyautózásban, és a világ egyik legnagyobb gyártójaként a Toyota e területen is szeretne az élbolyban maradni. A japán cég pár napja közölte: három olyan folyadékelektrolitos akkumulátora is van, ami több energiát, nagyobb hatótávot, gyorsabb töltési időt és alacsonyabb költségeket ígér. Ezeknél is nagyobb áttörést jelenthet egy két éven belül tömeggyártásba kerülő bipoláris lítium-vas-foszfát akkumulátor, ami 20 perces, illetve négy év múlva egy olyan szilárdtest-akkumulátor, ami már 10 perces teljes feltöltést ígér.

„Az akkumulátorok esetében különböző lehetőségekre lesz szükségünk – ahogyan a motoroknak is vannak más-más változatai. Fontos, hogy az eltérő modellek a vásárlói igényekkel kompatibilis akkumulátor-megoldásokat kínáljanak” – hangsúlyozta a Toyota BEV-gyárának elnöke. Takero Kato jelezte: a következő generációs BEV-eik (battery electric vehicles, vagyis akkumulátor-elektromos járművek) először 2026-ban kerülnek piacra. A Toyota 2030-ig 3,5 milliót tervez értékesíteni belőlük, és ebből 1,7 millió már az új generációból fog kikerülni.

Ezek az új Toyota akkumulátorok jönnek

A gyártó tervei között az évtized hátralévő részére három fő technológia fejlesztése szerepel, a folyékony elektrolit akkumulátorok esetében: a „Performance”, a „Popularised” és a „High Performance”.

  • A 2026-ban bevezetésre kerülő Performance cellák több mint 800 kilométerre növelik a BEV-ek hatótávolságát, és húsz százalékkal lesznek olcsóbbak, mint egy mai, hasonló képességű modell.
  • A Popularised cellák a Toyota által úttörőként kifejlesztett és a NiMh hibrid elektromos járművek akkumulátorai esetében megerősített bipoláris technológiával készülnek. Ezek 30 perces töltést, 40 százalékkal alacsonyabb árat és 20 százalékkal megnövelt hatótávolságot tesznek majd lehetővé.
  • A High Performance akkumulátor a bipoláris szerkezetet lítium-ion kémiával és magas nikkel-katóddal kombinálja, hogy tovább növelje a hatótávolságot – akár ezer kilométer fölé (ha az adott jármű a fejlett akkumulátor mellé jobb aerodinamikai tulajdonságokat is kap). Ez 2027-ben kerülhet tömeggyártásba és várhatóan 10 százalékkal lesz olcsóbb a versenytársainál.

A Toyota szilárdtest-technológiában is újít

A gyártó új szilárdtest-akkumulátorokkal szintén számol. Ezeket eredetileg a hibrid járművekhez szánták, hisz’ kezdetben ebben a járműtípusban tudtak magasabb élettartamot ígérni hozzá. A kihívást azonban saját állításuk szerint leküzdötték, így most már arra összpontosítanak, hogy a 2027-28-ra tömeggyártásba hozzák, és teljesen elektromos autókba építsék be. A Toyota első szilárdtest-akkumulátora a fentebb részletezett Performance hatótávjánál is 20 százalékkal többet, akár ezer kilométeres teljesítményt ígér, miközben a teljes feltöltéshez nem lesz szüksége többre 10 percnél.

Ez még nem minden: a gyártó bejelentette, hogy dolgozik egy további lítium-ion akkumulátor fejlesztésén, amivel a 50 százalékkal nagyobb hatótávolságot céloznak meg, mint a Performance esetében.

Közben azt is szeretnék elérni, hogy az akkumulátorok általános vastagsága is csökkenjen. Ez azért lenne fontos, hogy a jövő elektromos autói még aerodinamikusabbak legyenek, és a kisebb légellenállás még hosszabb hatótávot tegyen elérhetővé. Konkrét példát is említettek: a 2021-ben debütált SUV-ban, a bZ4X-ben az akkumulátorcsomag a burkolattal együtt kb. 150 milliméter vastag. Már ez sem túl nagy, viszont a Toyota azt tervezi, hogy további 30 milliméteres karcsúsítással 120 milliméteresre préseli össze, hogy a nagy teljesítményű, de alacsony hasmagasságú sportos járművekbe is beépíthető legyen.

Gábor János

Főoldali kép: Toyota

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS