A japán autógyártó a következő években több olyan akkumulátortípust is szeretne piacra dobni, amelyek a forradalmi technológia révén egy gyors kávészünet, vagy egy hagyományos tankolás időtartama alatt teljesen feltöltődnek. A Toyota felforgathatja az e-mobilitás ma ismert képét.
Hatalmas változások vannak küszöbön ebben az évtizedben a villanyautózásban, és a világ egyik legnagyobb gyártójaként a Toyota e területen is szeretne az élbolyban maradni. A japán cég pár napja közölte: három olyan folyadékelektrolitos akkumulátora is van, ami több energiát, nagyobb hatótávot, gyorsabb töltési időt és alacsonyabb költségeket ígér. Ezeknél is nagyobb áttörést jelenthet egy két éven belül tömeggyártásba kerülő bipoláris lítium-vas-foszfát akkumulátor, ami 20 perces, illetve négy év múlva egy olyan szilárdtest-akkumulátor, ami már 10 perces teljes feltöltést ígér.
„Az akkumulátorok esetében különböző lehetőségekre lesz szükségünk – ahogyan a motoroknak is vannak más-más változatai. Fontos, hogy az eltérő modellek a vásárlói igényekkel kompatibilis akkumulátor-megoldásokat kínáljanak” – hangsúlyozta a Toyota BEV-gyárának elnöke. Takero Kato jelezte: a következő generációs BEV-eik (battery electric vehicles, vagyis akkumulátor-elektromos járművek) először 2026-ban kerülnek piacra. A Toyota 2030-ig 3,5 milliót tervez értékesíteni belőlük, és ebből 1,7 millió már az új generációból fog kikerülni.
A gyártó tervei között az évtized hátralévő részére három fő technológia fejlesztése szerepel, a folyékony elektrolit akkumulátorok esetében: a „Performance”, a „Popularised” és a „High Performance”.
A gyártó új szilárdtest-akkumulátorokkal szintén számol. Ezeket eredetileg a hibrid járművekhez szánták, hisz’ kezdetben ebben a járműtípusban tudtak magasabb élettartamot ígérni hozzá. A kihívást azonban saját állításuk szerint leküzdötték, így most már arra összpontosítanak, hogy a 2027-28-ra tömeggyártásba hozzák, és teljesen elektromos autókba építsék be. A Toyota első szilárdtest-akkumulátora a fentebb részletezett Performance hatótávjánál is 20 százalékkal többet, akár ezer kilométeres teljesítményt ígér, miközben a teljes feltöltéshez nem lesz szüksége többre 10 percnél.
Ez még nem minden: a gyártó bejelentette, hogy dolgozik egy további lítium-ion akkumulátor fejlesztésén, amivel a 50 százalékkal nagyobb hatótávolságot céloznak meg, mint a Performance esetében.
Közben azt is szeretnék elérni, hogy az akkumulátorok általános vastagsága is csökkenjen. Ez azért lenne fontos, hogy a jövő elektromos autói még aerodinamikusabbak legyenek, és a kisebb légellenállás még hosszabb hatótávot tegyen elérhetővé. Konkrét példát is említettek: a 2021-ben debütált SUV-ban, a bZ4X-ben az akkumulátorcsomag a burkolattal együtt kb. 150 milliméter vastag. Már ez sem túl nagy, viszont a Toyota azt tervezi, hogy további 30 milliméteres karcsúsítással 120 milliméteresre préseli össze, hogy a nagy teljesítményű, de alacsony hasmagasságú sportos járművekbe is beépíthető legyen.
Gábor János
Főoldali kép: Toyota
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.