Európa a Marson: így száll le az ESA szondája a vörös bolygón

Európa a Marson: így száll le az ESA szondája a vörös bolygón
Gábor János  |  2025. 03. 31., 11:05

Az Európai Űrügynökség (ESA) és a Mars program fővállalkozója megszavazta az űrjármű létfontosságú rendszerének kivitelezőjét. A munkát a világ egyik legnagyobb repülőgépgyártója kapta.

Az ESA és az ExoMars program fővállalkozója, a Thales Alenia Space (TAS) a repülőgépgyártó Airbus vállalatot bízta meg a küldetés kulcsfontosságú rendszereinek megépítésével. A projekt célja, hogy a - szintén az Airbus által épített - Rosalind Franklin marsjáró biztonságosan elérje a Mars felszínét – osztotta meg közleményben az Airbus.

A leszállási folyamat során a marsjáró áthalad majd a vörös bolygó légkörén, majd ejtőernyők lassítják le a sebességét. Az Airbustól berendelt leszállóplatform a végső lefékezést és az űrjármű felszíni stabilizálását végzi el, hogy az ESA marsjárója kigurulhasson a vörös bolygó talajára.

Az Airbus Defence and Space UK ügyvezető igazgatója szerint a Rosalind Franklin marsjáró eljuttatása a Mars felszínére „hatalmas nemzetközi kihívás, ami mint 20 év munkájának eredménye”. Kata Escott hozzátette: az angliai Stevenage-ben található csúcstechnológiás létesítményükben építették meg a marsjárót, és nagy erőkkel dolgoznak rajta, hogy biztonságosan eljuttassák a bolygóra.

„A Rosalind Franklin lesz az első marsjáró, amely akár két méter mélyről is képes mintákat elemezni, hogy egykor vagy jelenlegi élet nyomai után kutasson.”

Peter Kyle brit technológiai miniszter szerint a küldetés „egy lépéssel közelebb visz minket ahhoz, hogy választ kapjunk a Marsi élet lehetőségével kapcsolatos régóta fennálló kérdésekre”. Hangsúlyozta, hogy az Airbus szerepvállalásával „Nagy-Britannia nemcsak történelmet ír, hanem az európai űrkutatás élére áll, miközben több száz magasan képzett munkahelyet teremt és befektetéseket vonz”.

Az ESA a Mars program egyik legfontosabb feladatát bízta az Airbusra

A stevenage-i csapat a TAS megbízásából tervezi meg a leszállóplatform mechanikai, hő- és hajtóműrendszereit, hogy a landolás legkésőbb 2030-ban biztonságosan megtörténjen. A projekt részeként kifejlesztik a leszállószerkezetet, a végső fékezést biztosító nagyméretű hajtóműrendszert, valamint a stabil landolást támogató leszállótalpakat. A platform két lehajtható rámpát kap, amelyek lehetővé teszik a marsjáró számára, hogy a legbiztonságosabb útvonalon érje el a felszínt.

Az Airbus mérnökei nagy rutinnal rendelkeznek: eddig több mint 90 űreszköz számára építettek legalább 120 hajtóműrendszert. A Rosalind Franklin marsjárót ugyancsak a stevenage-i üzemben alkották és 2019-ben adták át, arra számítva, hogy a küldetés 2022-ben elindul. A rajtot az orosz-ukrán háború kitörése miatt kellett bizonytalan időre elhalasztani.

Az ExoMars leszállóegységének a bolygó légkörében történő ejtőernyős ereszkedés után 162 km/órás sebességről kell lelassítania a járművet, hogy a sebessége a landolás előtt 10 km/órára csökkenjen.

Az Airbus jelenleg a TAS-szal, az ESA-val és a NASA-val is együtt dolgozik a marsjáró rendszereinek karbantartásán és fejlesztésén, hogy felkészítsék a 2028-as indításra. A NASA egy hordozórakétával és olyan radioizotópos fűtőegységekkel járul hozzá a küldetéshez, amelyek biztosítják, hogy a marsjáró megfelelő hőmérsékleten maradjon a bolygó felszínén. Ugyancsak az amerikai űrügynökség felel egy új szoftveres üzemmód kidolgozásáért, amely gyorsabb önálló működésre váltást tesz lehetővé a landolás után.

A Rosalind Franklin várhatóan 2030-ban éri el a Mars felszínét, úgy időzítve a landolást, hogy elkerülje a bolygó globális porviharainak időszakát.

A címlapkép a marsjáró kigurulásának pillanatát illusztrálja. Forrás: Airbus

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.