A Ford EV-stratégiát vált és közben nem érti a büntetővámokat

A Ford EV-stratégiát vált és közben nem érti a büntetővámokat
Gábor János  |  2025. 02. 07., 11:10

Ellentmondásos nyilatkozatok láttak napvilágot az autógyártó részéről Donald Trump importszabályozása kapcsán. Az elektromos átálláson eddig nagyot bukó Ford szerint, ha csak pár országra vetnek ki büntetővámot, más külföldiek kerülnek előnybe.

A Ford vezérigazgatója, Jim Farley nem rejtette véka alá a véleményét Donald Trump elnök vámfenyegetéseivel kapcsolatban – írja a TechCrunch. Ha Trump tényleg megemeli a Mexikóból, Kanadából és Kínából érkező import termékek vámját, akkor miért állna meg itt? – tette fel a kérdését a cégvezető, aki egy szerdai konferenciahívás során fejtette ki: „az elnök szelektív hozzáállása nem logikus”.

„Miért beszélünk erről, miközben a Hyundai-Kia évente 600 ezer járművet hoz be az Egyesült Államokba, anélkül, hogy bármilyen plusz vámot fizetne? És miért importálhat a Toyota félmillió autót vámmentesen? – kérte számon az elnököt Farley. Ha tartós vámrendszert akarunk, annak átfogónak kell lennie az egész iparágra nézve. Nem lehet csak egy-egy országot kiragadni, mert így a külföldi versenytársaink hatalmas előnybe kerülnek.”

A Ford szóvivője, Ian Thibodeau gyorsan tisztázta, hogy Farley nem több vámot követelt, csupán arra világított rá, hogy az egyoldalú intézkedések csak néhány globális autógyártót sújtanak, míg például a koreai, japán és német vállalatok zavartalanul folytathatják az exportot az USA-ba.

Milliárdos veszteségek szenvedett el a Ford az EV-piacon

Farley protekcionistább állásfoglalása nem meglepő annak fényében, hogy a felemásnak tartott import szabályok érzékeny időszakban érkeznek a Ford számára. A vállalat szerdán jelentette be, hogy 2024-ben több mint ötmilliárd dollárt veszített az elektromos járművekkel foglalkozó részlegén. Kiderült konkrétan az is, hogy a vállalat elektromos pickupja, az F-150 Lightning (képünkön) eladásai jelentősen elmaradtak a Tesla Cybertruck számaitól. Talán éppen ez a rettenetes bukta sarkallta arra a Ford vezetését, hogy egy olcsóbb elektromos platform fejlesztésébe fogjanak, de ennek piaci megjelenése még évekre van.

Ráadásul: a cég ugyan túlteljesítette a Wall Street várakozásait 2024-re, de a következő évre gyengébb eredményeket jósolnak. Ennek fényében a Ford egy hibrid stratégiával próbálja áthidalni a nehézségeket: bővíteni tervezi a „hosszabb hatótávú” hibrid hajtásláncok kínálatát, amelyek tulajdonképpen beépített benzines generátorral rendelkező elektromos járművek. Ez lehet a megoldás azok számára, akik még nem állnak készen a teljesen elektromos autózásra.

Farley szerint a Trump által javasolt 25 százalékos vámtarifák több milliárd dolláros profitot törölhetnek el az autóiparban, és súlyos károkat okozhatnak az amerikai munkahelyek számára. Az autóipari vezető szerint ez az intézkedés az autóárak emelkedését is eredményezné, ami a fogyasztók számára kedvezőtlen.

Bár Trump – talán éppen az előbbi érvek miatt – egy hónappal elhalasztotta a vámintézkedések bevezetésének határidejét, ha végül bevezetik őket, az „pusztító hatású” lehet az iparágra nézve – figyelmeztetett Farley. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy bízik az amerikai kormány elkötelezettségében az autóipar megerősítése mellett. A kérdés már csak az, hogy a politikai játszmák közepette a Ford – és vele együtt több más amerikai autóipari szereplő – ki tudja-e húzni magát a pénzügyi és stratégiai gödörből.

Címlapkép: Ford

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 06., 15:25
Előregisztráció formájában már több mint 3200 cég jelezte érdeklődését a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja!” fantázianevű program iránt, amelyre a jelentkezés február 3-tól nyílt meg – tájékoztatott Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára.
2025-02-07 13:25:00
Az amerikai fogyasztók hamarosan többet fizethetnek a Kínából érkező termékekért, miután az Egyesült Államok 2025. február 1-től 10 százalékos vámot vetett ki a kínai importcikkekre, és megszüntette az eddigi adókedvezményt a 800 dollár alatti csomagokra. Az intézkedés különösen az olyan népszerű online piactereket érinti, mint a Temu és a Shein, amelyeket eddig alacsony árú termékeik és gyors kiszállításuk miatt kedveltek a vásárlók. De mi vezetett ehhez a döntéshez, és milyen hatása lesz az amerikai piacra? Tímár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértőjének írása.

  Rovathírek: HIPA

A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.