Ellentmondásos nyilatkozatok láttak napvilágot az autógyártó részéről Donald Trump importszabályozása kapcsán. Az elektromos átálláson eddig nagyot bukó Ford szerint, ha csak pár országra vetnek ki büntetővámot, más külföldiek kerülnek előnybe.
A Ford vezérigazgatója, Jim Farley nem rejtette véka alá a véleményét Donald Trump elnök vámfenyegetéseivel kapcsolatban – írja a TechCrunch. Ha Trump tényleg megemeli a Mexikóból, Kanadából és Kínából érkező import termékek vámját, akkor miért állna meg itt? – tette fel a kérdését a cégvezető, aki egy szerdai konferenciahívás során fejtette ki: „az elnök szelektív hozzáállása nem logikus”.
„Miért beszélünk erről, miközben a Hyundai-Kia évente 600 ezer járművet hoz be az Egyesült Államokba, anélkül, hogy bármilyen plusz vámot fizetne? És miért importálhat a Toyota félmillió autót vámmentesen? – kérte számon az elnököt Farley. Ha tartós vámrendszert akarunk, annak átfogónak kell lennie az egész iparágra nézve. Nem lehet csak egy-egy országot kiragadni, mert így a külföldi versenytársaink hatalmas előnybe kerülnek.”
A Ford szóvivője, Ian Thibodeau gyorsan tisztázta, hogy Farley nem több vámot követelt, csupán arra világított rá, hogy az egyoldalú intézkedések csak néhány globális autógyártót sújtanak, míg például a koreai, japán és német vállalatok zavartalanul folytathatják az exportot az USA-ba.
Farley protekcionistább állásfoglalása nem meglepő annak fényében, hogy a felemásnak tartott import szabályok érzékeny időszakban érkeznek a Ford számára. A vállalat szerdán jelentette be, hogy 2024-ben több mint ötmilliárd dollárt veszített az elektromos járművekkel foglalkozó részlegén. Kiderült konkrétan az is, hogy a vállalat elektromos pickupja, az F-150 Lightning (képünkön) eladásai jelentősen elmaradtak a Tesla Cybertruck számaitól. Talán éppen ez a rettenetes bukta sarkallta arra a Ford vezetését, hogy egy olcsóbb elektromos platform fejlesztésébe fogjanak, de ennek piaci megjelenése még évekre van.
Ráadásul: a cég ugyan túlteljesítette a Wall Street várakozásait 2024-re, de a következő évre gyengébb eredményeket jósolnak. Ennek fényében a Ford egy hibrid stratégiával próbálja áthidalni a nehézségeket: bővíteni tervezi a „hosszabb hatótávú” hibrid hajtásláncok kínálatát, amelyek tulajdonképpen beépített benzines generátorral rendelkező elektromos járművek. Ez lehet a megoldás azok számára, akik még nem állnak készen a teljesen elektromos autózásra.
Farley szerint a Trump által javasolt 25 százalékos vámtarifák több milliárd dolláros profitot törölhetnek el az autóiparban, és súlyos károkat okozhatnak az amerikai munkahelyek számára. Az autóipari vezető szerint ez az intézkedés az autóárak emelkedését is eredményezné, ami a fogyasztók számára kedvezőtlen.
Bár Trump – talán éppen az előbbi érvek miatt – egy hónappal elhalasztotta a vámintézkedések bevezetésének határidejét, ha végül bevezetik őket, az „pusztító hatású” lehet az iparágra nézve – figyelmeztetett Farley. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy bízik az amerikai kormány elkötelezettségében az autóipar megerősítése mellett. A kérdés már csak az, hogy a politikai játszmák közepette a Ford – és vele együtt több más amerikai autóipari szereplő – ki tudja-e húzni magát a pénzügyi és stratégiai gödörből.
Címlapkép: Ford
Megtartotta első budapesti beszállítói fórumát a GE Vernova a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség szervezésében. A rendezvényen több mint negyven vállalat vett részt, amelyek az amerikai óriáscéggel együttműködve bekapcsolódhatnak az energetikai átmenettel elindult „beruházási szuperciklusba”.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.