A Ford EV-stratégiát vált és közben nem érti a büntetővámokat

A Ford EV-stratégiát vált és közben nem érti a büntetővámokat
Gábor János  |  2025. 02. 07., 11:10

Ellentmondásos nyilatkozatok láttak napvilágot az autógyártó részéről Donald Trump importszabályozása kapcsán. Az elektromos átálláson eddig nagyot bukó Ford szerint, ha csak pár országra vetnek ki büntetővámot, más külföldiek kerülnek előnybe.

A Ford vezérigazgatója, Jim Farley nem rejtette véka alá a véleményét Donald Trump elnök vámfenyegetéseivel kapcsolatban – írja a TechCrunch. Ha Trump tényleg megemeli a Mexikóból, Kanadából és Kínából érkező import termékek vámját, akkor miért állna meg itt? – tette fel a kérdését a cégvezető, aki egy szerdai konferenciahívás során fejtette ki: „az elnök szelektív hozzáállása nem logikus”.

„Miért beszélünk erről, miközben a Hyundai-Kia évente 600 ezer járművet hoz be az Egyesült Államokba, anélkül, hogy bármilyen plusz vámot fizetne? És miért importálhat a Toyota félmillió autót vámmentesen? – kérte számon az elnököt Farley. Ha tartós vámrendszert akarunk, annak átfogónak kell lennie az egész iparágra nézve. Nem lehet csak egy-egy országot kiragadni, mert így a külföldi versenytársaink hatalmas előnybe kerülnek.”

A Ford szóvivője, Ian Thibodeau gyorsan tisztázta, hogy Farley nem több vámot követelt, csupán arra világított rá, hogy az egyoldalú intézkedések csak néhány globális autógyártót sújtanak, míg például a koreai, japán és német vállalatok zavartalanul folytathatják az exportot az USA-ba.

Milliárdos veszteségek szenvedett el a Ford az EV-piacon

Farley protekcionistább állásfoglalása nem meglepő annak fényében, hogy a felemásnak tartott import szabályok érzékeny időszakban érkeznek a Ford számára. A vállalat szerdán jelentette be, hogy 2024-ben több mint ötmilliárd dollárt veszített az elektromos járművekkel foglalkozó részlegén. Kiderült konkrétan az is, hogy a vállalat elektromos pickupja, az F-150 Lightning (képünkön) eladásai jelentősen elmaradtak a Tesla Cybertruck számaitól. Talán éppen ez a rettenetes bukta sarkallta arra a Ford vezetését, hogy egy olcsóbb elektromos platform fejlesztésébe fogjanak, de ennek piaci megjelenése még évekre van.

Ráadásul: a cég ugyan túlteljesítette a Wall Street várakozásait 2024-re, de a következő évre gyengébb eredményeket jósolnak. Ennek fényében a Ford egy hibrid stratégiával próbálja áthidalni a nehézségeket: bővíteni tervezi a „hosszabb hatótávú” hibrid hajtásláncok kínálatát, amelyek tulajdonképpen beépített benzines generátorral rendelkező elektromos járművek. Ez lehet a megoldás azok számára, akik még nem állnak készen a teljesen elektromos autózásra.

Farley szerint a Trump által javasolt 25 százalékos vámtarifák több milliárd dolláros profitot törölhetnek el az autóiparban, és súlyos károkat okozhatnak az amerikai munkahelyek számára. Az autóipari vezető szerint ez az intézkedés az autóárak emelkedését is eredményezné, ami a fogyasztók számára kedvezőtlen.

Bár Trump – talán éppen az előbbi érvek miatt – egy hónappal elhalasztotta a vámintézkedések bevezetésének határidejét, ha végül bevezetik őket, az „pusztító hatású” lehet az iparágra nézve – figyelmeztetett Farley. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy bízik az amerikai kormány elkötelezettségében az autóipar megerősítése mellett. A kérdés már csak az, hogy a politikai játszmák közepette a Ford – és vele együtt több más amerikai autóipari szereplő – ki tudja-e húzni magát a pénzügyi és stratégiai gödörből.

Címlapkép: Ford

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 20., 15:20
Meghaladta a 10 milliárd forintot a sikeresen pályázók számára átutalt támogatások összege a gazdasági társaságok járműflottáinak zöldítését ösztönző kiíráson. Több mint 2300 cég kapott eddig átlagosan 3,8 millió forintot mintegy 2600 tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-03-20 13:15:50
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) az Építési és Közlekedési Minisztérium és a Hungexpo Zrt. partnerségével szakmai konferenciát rendez a CONSTRUMA Nemzetközi építőipari szakkiállítás nyitó napján.
2025-03-20 10:05:00
Az EKD rendelet módosításának célja a magas hozzáadott értékű beruházások megvalósításának támogatása, a helyi beszállítókkal való együttműködés és a környezetterhelés csökkentése. Ezzel összhangban beruházási támogatás esetében bővül a támogatási döntés során figyelembe veendő szempontok köre, és átalakul a kötelezettségvállalások rendszere is – hívják fel a figyelmet a PwC Magyarország szakértői.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS