A Toyota bemutatta Japán első elektromos légitaxiját

A Toyota bemutatta Japán első elektromos légitaxiját
Gábor János  |  2024. 11. 05., 12:05

Az autógyártó az amerikai Joby Aviationnal közösen alkotta meg az ötüléses, 320 km/órás végsebességre képes légi járművet.

A Toyota Motor Corporation és a Joby Aviation közös projektje új mérföldkövet ért el a légitaxi-technológia terén. A héten rendezett, első nemzetközi bemutató repülés a Toyota sizuokai Higashi-Fuji technológiai központjában zajlott, így a Fuji-hegy látványos háttérként szolgált. Az esemény nemcsak a Toyota első elektromos légitaxijának premierjét jelentette, hanem a Toyota és a Joby közel hétéves együttműködésének eredményeit is szemléltette, amit a csendes és károsanyag-kibocsátástól mentes technológia megoldások jegyében kötöttek.

A Joby Aviation elektromos légitaxija a pilóta mellett négy utas szállítására alkalmas, és akár 320 km/órás sebességet is elérhet, ami jelentős előnyt jelent a közlekedési dugók és környezeti terhelés csökkentésében. Az új légitaxi a tervek szerint nagyvárosi és vidéki régiókban egyaránt bevethető lesz, gyors és csendes alternatívát kínálva a helikopterekhez képest. A 2009-ben alapított Joby Aviation fejlesztése eddig többezer tesztrepülésen bizonyított. Az egyik legemlékezetesebb bemutató New York híres Downtown Manhattan helikopter leszálló pontján történt.

A felkelő nap országában is bizonyított a Toyota és a Joby

A Japánban tartott demonstráción számos meghatározó vendég vett részt, köztük Toyoda Akio, a Toyota Motor Corporation elnöke, valamint több képviselő a japán Polgári Repülési Hivataltól. A rendezvényen Hiroki Nakajima, a Toyota ügyvezető alelnöke és technológiai igazgatója kiemelte, hogy az „aerial mobility” szegmens teljesen új értelmet adhat a távolság és az utazási idő fogalmának, új lehetőségekkel gazdagítva az emberek életmódját.

„Az első külföldi bemutató repülésünk jelentős lépés a tiszta légiközlekedés hétköznapi valósággá tétele felé. Büszkék vagyunk rá, hogy a Toyotával együtt mutathattuk be a jövő mobilitásának egy új szeletét” – lelkendezett JoeBen Bevirt, a Joby alapító-vezérigazgatója.

A Toyota és a Joby szoros partnersége nemcsak a technológiai fejlesztésben, hanem a gyártásban is megtestesül. 2023-ban hosszú távú megállapodást kötöttek, amely szerint a Toyota kulcsfontosságú alkatrészeket – hajtásláncokat és működtető rendszereket – szállít a Joby légitaxijainak építéséhez. Nemrégiben a Toyota további 500 millió dollárt fektetett be a Joby Aviationba, a légitaxi gyártásának és tanúsítási folyamatainak támogatására, így a japán autógyártó már összesen közel 900 millió dollárra növelte a részesedését a projektben.

A fejlesztéseik nem csupán Japán, hanem globális szinten is áttörést hozhatnak a közlekedésben, és új megoldásokkal enyhíthetik a városi közlekedés problémáit. Az elektromos légitaxik a jövőben várhatóan jelentős szerepet kapnak mind a Toyota, mind pedig a Joby Aviation innovációs stratégiájában.

Címlapkép: Joby Aviation

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS