Hamarosan a világon elsőként szállíthatnak fizető utasokat, miután megkapták a járműre az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) különleges légialkalmassági bizonyítványát. Az engedély birtokában egyrészt megnyílt a lehetőség az éles tesztelésre, amivel tervezhetővé válik a piacra lépés is.
Ha minden jól megy, akkor a kaliforniai Santa Cruzban működő Joby Aviation lesz az első magáncég, amelyik fizető utasokat szállíthat a függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) légitaxiján. A városi környezetekre, ingázásra és rövid távú repülésekre tervezett gépek az FAA jóváhagyásának birtokában 2024-ben kezdhetik meg a tesztelést, de ezzel egyidőben átadják a leggyorsabb megrendelőnek az első eVTOL-t is – áll a vállalat közleményében.
A 2009-ben alapított Joby Aviation közel egy évtizedet töltött a kínálatának építésével-fejlesztésével, és elvileg minden más szereplőnél közelebb is került a kereskedelmi bevezetéshez. A vállalat 2017-ben mutatta be az első teljes értékű, bemutató eVTOL-t, majd 2019-ben érkezett az előszériás prototípus, ami azóta több mint 46 ezer kilométert repült.
Ugyanebben az időszakban sok vállalat állt elő ígéretesnek tűnő projektekkel, de néhányan az út szélére is kicsúsztak. Mindeközben a Joby átvészelte az érdeklődés és a globális gazdaság visszaesését, majd utóbb megkapta a különleges légialkalmassági bizonyítványt, a kísérleti gyártósoron épített első repülőgépére.
Gavin Newsom kaliforniai kormányzó (jobbra) és JoeBen Bevirt, Joby Aviation alapító-vezérigazgatója az egyik eVTOL mellett.
Első pillantásra furcsa lehet az avatatlan szemeknek, hogy a cég eVTOL-ja mennyi légcsavarral (összesen hattal: elől néggyel, hátul kettővel) rendelkezik. Pedig éppen ennyi kell ahhoz, hogy a majdani légitaxi fenntartható üzemeltetését garantáló elektromos motorok közel akkora tolóerőt biztosítsanak a repülőnek, mint amekkorára a sugárhajtóművek képesek. A károsanyag-kibocsátás gyakorlatilag zéró, ami álomszerű eredmény a fosszilis tüzelőanyagoktól megszabadulni akaró világban.
Az FAA engedélyének eléréséhez egyébként semmilyen jelentősebb módosítást nem kellett végrehajtani a szerkezeten, magyarán a vállalat több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező szakemberei jó munkát végeztek. Jöhet a tökéletesítés, hogy a légitaxi szolgáltatás végre valósággá váljon.
A Joby a kaliforniai Marina városában található létesítményében építette a sorozatgyártás alapjául szolgáló prototípust – az FAA minőségirányításának megfelelően. Ahhoz, hogy a 2025-re tervezett kereskedelmi piacra lépés terv szerint megtörténjen, a Joby-nak még szisztematikusan ki kell pipálnia egy sor ehhez szükséges feladatot. Bár az áll rajta, hogy „kísérleti”, a légialkalmassági bizonyítvány lehetővé teszi, hogy tovább teszteljék a repülési képességeit. Másik mérföldkő a vállalat számára az, hogy a sorozatgyártású repülőgép prototípusa a jövő évben éles teszteken vehet részt, az Edwards légibázison. Nem véletlen a katonai helyszín, hiszen a Joby-val az amerikai légierő is szerződést kötött. A program révén a hadsereg segít a Joby-nak az eVTOL átfogó tesztelésében, miközben feltárja, hogy a fegyveres erők számára milyen lehetséges felhasználás szempontjából lehet érdekes ez az eVTOL. Ha minden jól megy, akkor a Delta Airlines utasai szintén részt vehetnek a Joby repülőinek tesztelésében: reptéri transzfer járatként próbálhatják majd ki egyes amerikai reptereken.
Gábor János
Fotók: Joby Aviation
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.