Balesetezett a robottaxi: a Cruise autója vezető és utas nélkül ütközött

Balesetezett a robottaxi: a Cruise autója vezető és utas nélkül ütközött
2023. 03. 29., 09:09

Mivel senki sem sérült meg, elvileg semmi oka nincs, hogy egy koccanásos baleset bejárja a világsajtót, ám itt egy AI-vezérelt, automatizált fuvarozószolgáltatás robotautójáról van szó. Vajon veszélyes?

Rövid időn belül másodszor okozott hajmeresztő helyzetet a Cruise robottaxi szolgáltató járműve San Franciscoban, az első olyan amerikai metropoliszban, ahol szinte a teljes belterületet lefedik az telefonalkalmazással kihívható, vezető nélkül fuvarozó autók. A legutóbbi baleset múlt csütörtökön történt: az autonóm, kezelő sofőr és utasok nélkül közlekedő jármű hátulról beleütközött egy helyi buszjáratba. Senki sem sérült meg, csak a kocsiban és a Muni tömegközlekedési vállalat buszában keletkezett kár. Előbbinél érdemes megjegyezni, hogy a Forbes szerint

az autó jól viselte az ütközést, magyarán valószínűleg akkor sem esett volna baja senkinek, ha emberek tartózkodnak az utastérben.

Bár sok részlet ebből sem derül ki a baleset körülményeiről, a Cruise az alábbi rövid közleményt tweetelte az eset után:

„Tegnap az egyik járművünk érintkezett egy Muni-busz hátuljával. Sérülésekről nem érkezett jelentés, és a Cruise AV-ben nem tartózkodtak utasok. Vizsgáljuk az esetet, és szükség esetén további lépéseket teszünk.”

Az önvezető járműveket gyártó és műkdötető cégek általában gyorsan tisztázzák magukat, ha a járműveik nem hibásak a balesetben, amiben részt vettek. Éppen ezért sokan találhatják furcsának azt, ahogy a Cruise fogalmazott („... érintkezett egy Muni-busz hátuljával”), hiszen egy ilyen becsapódást a világ minden táján ugyanúgy kezelnek: a hátulról érkező jármű vezetője (jelen esetben a Cruise AI-vezérelt rendszere) hibázott.

A forgalmas városi útszakaszon bekövetkezett baleset nagyon nem jött jókor a Cruise-nek, mert csak néhány nappal korábban is magyarázkodni kényszerült, amiért az egyik járműve életveszélyes helyzetet okozva áthajtott egy ideiglenes korlátozást jelző figyelmeztető szalagon. A lezárást szélviharban leszakadt felsővezetékek úttestre zuhanása miatt rendelték el, de az önvezető autó nem vette figyelembe a jelzést és simán áthajtott a magasfeszültségű kábeleken. Mivel ezek már pont nem voltak áram alatt, nem történt baj – írja a The Robot Report.

Rájár a rúd a vállalatra, mert a fentebb írt két baleset nélkül is vizsgálat zajlik ellene: a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal tavaly decemberben jelezte, hogy két elszigetelt, másokra nézve veszélyes probléma is érdekelné. Az egyik az, hogy a robottaxik állítólag túl erősen lassítanak, ha hátulról gyorsan érkező járművet észlelnek (büntetőfékezés?!), a másik pedig azzal az esettel kapcsolatos, amikor a Cruise autonóm járműveiből egyszerre több is megállt és hosszasan vesztegelt, forgalmas utak kellős közepén.

Az incidensek különösen rosszul jönnek a vállalatnak, hiszen pont a múlt héten nyújtottak be kérelmet a kaliforniai gépjármű-felügyelethez, hogy engedélyeztessék a robottaxik egész államban történő tesztelését. A vállalat több területen, többek között Austinban és Phoenix külvárosában is igyekszik kiterjeszteni szolgáltatásait, miközben azon is dolgozik, hogy San Francisco közútjain bevezesse a kifejezetten helyi sajátosságokhoz fejlesztett Origin járművét.

Gábor János

Főoldali kép: bauer (Twitter-felhasználó)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Ahhoz, hogy a Föld még az unokáinknak is élhető maradjon, elengedhetetlen a biológiai sokszínűség, aminek ma, május 22-én van a világnapja: a biodiverzitást fenyegető veszélyeket nem vehetjük félvállról!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS