Balesetezett a robottaxi: a Cruise autója vezető és utas nélkül ütközött

Balesetezett a robottaxi: a Cruise autója vezető és utas nélkül ütközött
2023. 03. 29., 09:09

Mivel senki sem sérült meg, elvileg semmi oka nincs, hogy egy koccanásos baleset bejárja a világsajtót, ám itt egy AI-vezérelt, automatizált fuvarozószolgáltatás robotautójáról van szó. Vajon veszélyes?

Rövid időn belül másodszor okozott hajmeresztő helyzetet a Cruise robottaxi szolgáltató járműve San Franciscoban, az első olyan amerikai metropoliszban, ahol szinte a teljes belterületet lefedik az telefonalkalmazással kihívható, vezető nélkül fuvarozó autók. A legutóbbi baleset múlt csütörtökön történt: az autonóm, kezelő sofőr és utasok nélkül közlekedő jármű hátulról beleütközött egy helyi buszjáratba. Senki sem sérült meg, csak a kocsiban és a Muni tömegközlekedési vállalat buszában keletkezett kár. Előbbinél érdemes megjegyezni, hogy a Forbes szerint

az autó jól viselte az ütközést, magyarán valószínűleg akkor sem esett volna baja senkinek, ha emberek tartózkodnak az utastérben.

Bár sok részlet ebből sem derül ki a baleset körülményeiről, a Cruise az alábbi rövid közleményt tweetelte az eset után:

„Tegnap az egyik járművünk érintkezett egy Muni-busz hátuljával. Sérülésekről nem érkezett jelentés, és a Cruise AV-ben nem tartózkodtak utasok. Vizsgáljuk az esetet, és szükség esetén további lépéseket teszünk.”

Az önvezető járműveket gyártó és műkdötető cégek általában gyorsan tisztázzák magukat, ha a járműveik nem hibásak a balesetben, amiben részt vettek. Éppen ezért sokan találhatják furcsának azt, ahogy a Cruise fogalmazott („... érintkezett egy Muni-busz hátuljával”), hiszen egy ilyen becsapódást a világ minden táján ugyanúgy kezelnek: a hátulról érkező jármű vezetője (jelen esetben a Cruise AI-vezérelt rendszere) hibázott.

A forgalmas városi útszakaszon bekövetkezett baleset nagyon nem jött jókor a Cruise-nek, mert csak néhány nappal korábban is magyarázkodni kényszerült, amiért az egyik járműve életveszélyes helyzetet okozva áthajtott egy ideiglenes korlátozást jelző figyelmeztető szalagon. A lezárást szélviharban leszakadt felsővezetékek úttestre zuhanása miatt rendelték el, de az önvezető autó nem vette figyelembe a jelzést és simán áthajtott a magasfeszültségű kábeleken. Mivel ezek már pont nem voltak áram alatt, nem történt baj – írja a The Robot Report.

Rájár a rúd a vállalatra, mert a fentebb írt két baleset nélkül is vizsgálat zajlik ellene: a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal tavaly decemberben jelezte, hogy két elszigetelt, másokra nézve veszélyes probléma is érdekelné. Az egyik az, hogy a robottaxik állítólag túl erősen lassítanak, ha hátulról gyorsan érkező járművet észlelnek (büntetőfékezés?!), a másik pedig azzal az esettel kapcsolatos, amikor a Cruise autonóm járműveiből egyszerre több is megállt és hosszasan vesztegelt, forgalmas utak kellős közepén.

Az incidensek különösen rosszul jönnek a vállalatnak, hiszen pont a múlt héten nyújtottak be kérelmet a kaliforniai gépjármű-felügyelethez, hogy engedélyeztessék a robottaxik egész államban történő tesztelését. A vállalat több területen, többek között Austinban és Phoenix külvárosában is igyekszik kiterjeszteni szolgáltatásait, miközben azon is dolgozik, hogy San Francisco közútjain bevezesse a kifejezetten helyi sajátosságokhoz fejlesztett Origin járművét.

Gábor János

Főoldali kép: bauer (Twitter-felhasználó)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS