Mivel senki sem sérült meg, elvileg semmi oka nincs, hogy egy koccanásos baleset bejárja a világsajtót, ám itt egy AI-vezérelt, automatizált fuvarozószolgáltatás robotautójáról van szó. Vajon veszélyes?
Rövid időn belül másodszor okozott hajmeresztő helyzetet a Cruise robottaxi szolgáltató járműve San Franciscoban, az első olyan amerikai metropoliszban, ahol szinte a teljes belterületet lefedik az telefonalkalmazással kihívható, vezető nélkül fuvarozó autók. A legutóbbi baleset múlt csütörtökön történt: az autonóm, kezelő sofőr és utasok nélkül közlekedő jármű hátulról beleütközött egy helyi buszjáratba. Senki sem sérült meg, csak a kocsiban és a Muni tömegközlekedési vállalat buszában keletkezett kár. Előbbinél érdemes megjegyezni, hogy a Forbes szerint
az autó jól viselte az ütközést, magyarán valószínűleg akkor sem esett volna baja senkinek, ha emberek tartózkodnak az utastérben.
Bár sok részlet ebből sem derül ki a baleset körülményeiről, a Cruise az alábbi rövid közleményt tweetelte az eset után:
„Tegnap az egyik járművünk érintkezett egy Muni-busz hátuljával. Sérülésekről nem érkezett jelentés, és a Cruise AV-ben nem tartózkodtak utasok. Vizsgáljuk az esetet, és szükség esetén további lépéseket teszünk.”
Az önvezető járműveket gyártó és műkdötető cégek általában gyorsan tisztázzák magukat, ha a járműveik nem hibásak a balesetben, amiben részt vettek. Éppen ezért sokan találhatják furcsának azt, ahogy a Cruise fogalmazott („... érintkezett egy Muni-busz hátuljával”), hiszen egy ilyen becsapódást a világ minden táján ugyanúgy kezelnek: a hátulról érkező jármű vezetője (jelen esetben a Cruise AI-vezérelt rendszere) hibázott.
A forgalmas városi útszakaszon bekövetkezett baleset nagyon nem jött jókor a Cruise-nek, mert csak néhány nappal korábban is magyarázkodni kényszerült, amiért az egyik járműve életveszélyes helyzetet okozva áthajtott egy ideiglenes korlátozást jelző figyelmeztető szalagon. A lezárást szélviharban leszakadt felsővezetékek úttestre zuhanása miatt rendelték el, de az önvezető autó nem vette figyelembe a jelzést és simán áthajtott a magasfeszültségű kábeleken. Mivel ezek már pont nem voltak áram alatt, nem történt baj – írja a The Robot Report.
Rájár a rúd a vállalatra, mert a fentebb írt két baleset nélkül is vizsgálat zajlik ellene: a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal tavaly decemberben jelezte, hogy két elszigetelt, másokra nézve veszélyes probléma is érdekelné. Az egyik az, hogy a robottaxik állítólag túl erősen lassítanak, ha hátulról gyorsan érkező járművet észlelnek (büntetőfékezés?!), a másik pedig azzal az esettel kapcsolatos, amikor a Cruise autonóm járműveiből egyszerre több is megállt és hosszasan vesztegelt, forgalmas utak kellős közepén.
Az incidensek különösen rosszul jönnek a vállalatnak, hiszen pont a múlt héten nyújtottak be kérelmet a kaliforniai gépjármű-felügyelethez, hogy engedélyeztessék a robottaxik egész államban történő tesztelését. A vállalat több területen, többek között Austinban és Phoenix külvárosában is igyekszik kiterjeszteni szolgáltatásait, miközben azon is dolgozik, hogy San Francisco közútjain bevezesse a kifejezetten helyi sajátosságokhoz fejlesztett Origin járművét.
Gábor János
Főoldali kép: bauer (Twitter-felhasználó)
A sörrajongók kérései alapján összerakott receptből született meg.
Az Európai Bizottság jóváhagyta a projekt kivitelezési és finanszírozási szerződését.