Hamarosan megkezdi a robottaxi-szolgáltatást a Zoox, amelynek önvezető járművei már semmiben sem hasonlítanak a hagyományos autókhoz – azon túl, hogy négy kerekük van. A vállalat két nagyvárosi tesztzónát bővít ki, aztán 2025-ben élesíti a szolgáltatást.
A robottaxi-fejlesztéssel foglalkozó Zoox – ami az Amazon leányvállalata – San Franciscóban kezdte el tesztelni az önvezető taxikat, valamint kibővítette a Las Vegas-i tesztzónát. Noha a cég egyelőre nem kínál nyilvános, bárki számára hozzáférhető utakat egyik városban sem, a cél, hogy Las Vegasban már 2025 elején elinduljon a szolgáltatás.
„2017 óta tesztflottánk már San Francisco utcáin közlekedik biztonsági sofőrökkel. Most, hogy minden kritikus biztonsági intézkedést teljesítettünk, izgatottan várjuk, hogy megkezdjük a robottaxi tesztelését ebben a csodálatos városban is” – mondta Las Vegasról Aicha Evans vezérigazgató.
A bővített tesztelési időszak kezdetben San Francisco SoMa negyedében zajlik majd, és egyelőre nem lesz elérhető a nagyközönség számára. A szolgáltatást az ún. geokerítésen belül is csak a Zoox alkalmazottai fogják használni, hogy a segítségükkel tovább finomíthassák a robottaxi által nyújtott élményt. Ahogy a tesztelés halad előre, a cég fokozatosan kibővíti a tesztzónát San Francisco további kerületeire.
A Zoox robotaxija a piacon jelenleg működő más önvezető járművek közül is kiemelkedik. „Ez az egyetlen olyan cég, ami kifejezetten robottaxinak tervezett járművet visz ki a közutakra, hagyományos manuális irányítórendszer nélkül” – magyarázta Jesse Levinson társalapító, műszaki igazgató. „Ez a bővítés a robottaxi műveleteink harmadik városa, Foster City és Las Vegas után. A mesterséges intelligencia-rendszerünk több városban is szigorú, hétéves tesztelési és validációs folyamaton ment keresztül, hogy felkészülhessünk a robottaxi flottánk kihelyezésére, ami az első naptól kezdve az adott terület mélyreható ismeretére támaszkodnak.”
A Zoox célja, hogy 2025-ben már utasokat szállítson Las Vegasban. Az ehhez vezető úton nemrég kibővítette a robottaxi tesztzónát a városban, ahol most már a központi, kaszinókat felsorakoztató Strip sugárúton és annak környező területein is közlekednek a járművei. A Strip az egyik legforgalmasabb út Las Vegasban, tele összetett közlekedési helyzetekkel, köztük olyan kihívásokkal, mint a több mint nyolcsávos útszakaszok, a többszörös kanyarodósávok, a magas sebességhatárok, a nagy gyalogosforgalom és az óriási kereszteződések. A robottaxi ilyen területen való alkalmazása értékes tapasztalatokat ad az AI-rendszer számára, és segíti a Zoox felkészülését a nyilvános utakra – állítja a cég.
A cég tervei szerint az első nyilvános utak egy „korai utas program” keretében ingyenesek lesznek és értékes visszajelzésekkel segíthetik a fejlesztést.
A Zoox Las Vegas, San Francisco és Foster City mellett már Austinban és Miamiban is teszteli technológiát. Utóbbi két metropoliszban óvatosan haladnak: első lépésként térképező küldetéseket végeznek, majd a városok üzleti és szórakoztató negyedeiben tesztelik a rendszert, Toyota Highlanderekkel, amely fülkéjében a biztonság kedvéért egyelőre sofőr is ülni fog, hogy esetleges hibák esetén felül tudja bírálni a mesterséges intelligenciát.
Címlapkép: Zoox
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.