Az Amazon robottaxi társasága állami közlekedési engedélyt kapott

Az Amazon robottaxi társasága állami közlekedési engedélyt kapott
2024. 04. 05., 13:10

Lényegében egy összedőlt robottaxi társaság helyére érkezik a piacra az Amazon leányvállalata, a Zoox, viszont másik amerikai nagyvárosban terjeszti ki a szolgáltatása hatósugarát. Ebben az önvezető kocsiban már kormány sincs, az egész enteriőr egy tágas utastér.

Végtelen önbizalomra vall a Zoox robottaxi társaság járműkonstrukciója, amiről alig több mint egy éve írtuk meg, hogy végrehajtotta az első közúti teszteket: már a vezetőülés és a kormánykerék is hiányzik belőle, ezzel maximalizálták az utastér lehetőségeit. A természetesen elektromos kocsiban két, egymással szembe fordított üléssor található, minden személy számára külön kezelőpanellel, amiről szabályozható például a hőmérséklet és a szórakoztató központ.

Az elmúlt évben a Zoox Inc. jelentős előrelépést tett az autonóm robottaxi szolgáltatás bevezetésére kidolgozott ütemtervének megvalósításában. Az Amazon leányvállalata aztán nemrég bejelentette: kulcsfontosságú mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy a járműveit nyílt közutakra engedheti, az személyszállítás lehetőségével. A The Robot Report megjegyzi: a korábbi vetélytárs Cruise kiesése miatt különösen érdekes fordulat a Zoox forgalmi engedélye, amivel idő kérdése, és akár be is töltheti a piacon keletkezett űrt. Emlékezetes, hogy a Cruise tavaly ősszel veszítette el működési engedélyét, amit biztonsági aggályok (kisebb balesetek, üzemzavarok okozta közlekedési dugók stb.) miatt függesztett fel a kaliforniai gépjármű-felügyeleti hatóságtól. A cég ezután kénytelen volt bezárni San Francisco-i szolgáltatását és elbocsátani 900 alkalmazottját.

A Zoox robottaxi rengeteg tesztelésen esett át

A Zoox időközben nagy összegeket fektetett szimulációs eszközökbe és magánutakon közlekedve szigorú, több ezer órányi tesztelést hajtott végre. A robottaxi olyannyira jól bizonyított (állítólag bármilyen közúti helyzetet kezelni tud), hogy megkapta a kaliforniai hatóság engedélyét az állam közúti forgalmában való részvételre.

„A sikerünk egyik kulcsa nyilvánvalóan a tesztjárművünk által naplózott kilométerekben rejlik. Elég sokat vezetjük a tesztjárműveinket, biztonsági sofőrökkel, és bármikor, amikor valami váratlan dologgal találkozunk, azt belevesszük a szimulációs forgatókönyvek kidolgozásába” – árulta el Qi Hommes rendszertervezésért és küldetésbiztosításért felelős vezető igazgató.

A robottaxi vállalat egyébként nem a fentebb írt Cruise helyére pakol be, hiszen nem San Franciscoban, hanem Las Vegasban kezdi meg a működést, és továbbra sem teljesít kereskedelmi fuvarokat: egyelőre csak a teljes munkaidős alkalmazottai számára kínálja a szolgáltatást, viszont idővel nyilván bárki eléri majd.

A Zoox elárulta, hogy a platformját az alapoktól kezdve autonóm személyszállításra tervezték, vagyis minden döntést annak a célnak rendeltek alá, hogy kényelmes, interaktív élményt nyújtson. A Zoox és versenytársai – mint a továbbra is sikeres Waymo – közötti legszembetűnőbb különbség az, hogy a Zoox járműve semmilyen hagyományos autóra nem hasonlít. A kialakítása olyan, mint egy személyautó, illetve egy vasúti kabin szerelemgyereke: közúti forgalomra alkalmas rugalmasság jellemzi, de hiányzik belőle a kormánykerék, közben pedig egymással szembefordított üléssorokon lehet helyet foglalni, miután beszálltunk a nagyméretű oldalsó ajtókon.

Bővítik a geokerítést, fokozzák a biztonságot

A Zoox számára most az a legnagyobb dolog, hogy a megszokottól tökéletesen eltérő, teljesen önvezető autók közúti használatára egyrészt megkapták a hatósági engedélyt, másrészt maguk is elérkezettnek látják az időt arra, hogy nyolc kilométeres sugarú körre bővítsék a Las Vegas-i robottaxi flotta geokerítését, vagyis azt a digitálisan zárt zónát, amire ráeresztik a látványos autókat. Ez azért óriási lépés, mert az új szolgáltatási terület minden korábbinál összetettebb: háromsávos autóutakat, nehéz sávváltásokat, autópályákra terelő és jobbra-balra kanyarodó sávokat is tartogat az önvezető kocsiknak. A Zoox robottaxik mostantól nehezebb üzemeltetési helyzeteket kell, hogy kezeljenek, miközben a mérnöki csapat validálja a jármű működésének jellemzőit és biztonságát.

Az autókat persze komoly biztonsági követelményeknek rendelik alá: bár esőben és éjszaka is közlekedhetnek, nem léphetik túl a 64 km/h-s sebességet, és annak ellenére is humán felügyelet alatt működnek majd, hogy nincs fedélzeti biztonsági sofőr. Minek is lenne, hisz’ se kormány, se pedálsor! A Zoox csapata ennek ellenére minden járművet valós időben felügyel, csak éppen távolról. Az operátorok nem nyúlnak bele a vezetésbe, így nem távirányításról, hanem tényleges önvezetésről van szó, ám megfigyelnek minden egyes utazást, különös tekintettel a jármű környezetre adott reakcióját és szándékait, például kanyarodás, megállás és kereszteződésen áthaladás során. Ha veszélyhelyzet állna elő, az operátor távvezérléssel leállíthatja és biztonságos helyzetbe irányíthatja az autót. Erre a gyakorlatra mindaddig szükség van, amíg a járművek nem bizonyítják be, hogy tényleg minden eshetőséget önállóan és stabilan tudnak kezelni a közutakon.

Gábor János

Főoldali kép: Zoox

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 15:40:00
Az ingatlan.com májusi adatai, valamint az aktuális hazai ingatlanpiaci trendek alapján a money.hu összegyűjtötte, hol lehet érdemes most nyaralót vásárolni, és hogyan finanszírozható akár hitelből is egy balatoni víkendház.
2024-05-29 15:10:00
2024 I. negyedévének végén 56 ezer forint volt a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, ez az összeg az előző negyedévi átlagot 7 százalékkal, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal haladja meg – tájékoztatott a jegybank.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS