Lényegében egy összedőlt robottaxi társaság helyére érkezik a piacra az Amazon leányvállalata, a Zoox, viszont másik amerikai nagyvárosban terjeszti ki a szolgáltatása hatósugarát. Ebben az önvezető kocsiban már kormány sincs, az egész enteriőr egy tágas utastér.
Végtelen önbizalomra vall a Zoox robottaxi társaság járműkonstrukciója, amiről alig több mint egy éve írtuk meg, hogy végrehajtotta az első közúti teszteket: már a vezetőülés és a kormánykerék is hiányzik belőle, ezzel maximalizálták az utastér lehetőségeit. A természetesen elektromos kocsiban két, egymással szembe fordított üléssor található, minden személy számára külön kezelőpanellel, amiről szabályozható például a hőmérséklet és a szórakoztató központ.
Az elmúlt évben a Zoox Inc. jelentős előrelépést tett az autonóm robottaxi szolgáltatás bevezetésére kidolgozott ütemtervének megvalósításában. Az Amazon leányvállalata aztán nemrég bejelentette: kulcsfontosságú mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy a járműveit nyílt közutakra engedheti, az személyszállítás lehetőségével. A The Robot Report megjegyzi: a korábbi vetélytárs Cruise kiesése miatt különösen érdekes fordulat a Zoox forgalmi engedélye, amivel idő kérdése, és akár be is töltheti a piacon keletkezett űrt. Emlékezetes, hogy a Cruise tavaly ősszel veszítette el működési engedélyét, amit biztonsági aggályok (kisebb balesetek, üzemzavarok okozta közlekedési dugók stb.) miatt függesztett fel a kaliforniai gépjármű-felügyeleti hatóságtól. A cég ezután kénytelen volt bezárni San Francisco-i szolgáltatását és elbocsátani 900 alkalmazottját.
A Zoox időközben nagy összegeket fektetett szimulációs eszközökbe és magánutakon közlekedve szigorú, több ezer órányi tesztelést hajtott végre. A robottaxi olyannyira jól bizonyított (állítólag bármilyen közúti helyzetet kezelni tud), hogy megkapta a kaliforniai hatóság engedélyét az állam közúti forgalmában való részvételre.
„A sikerünk egyik kulcsa nyilvánvalóan a tesztjárművünk által naplózott kilométerekben rejlik. Elég sokat vezetjük a tesztjárműveinket, biztonsági sofőrökkel, és bármikor, amikor valami váratlan dologgal találkozunk, azt belevesszük a szimulációs forgatókönyvek kidolgozásába” – árulta el Qi Hommes rendszertervezésért és küldetésbiztosításért felelős vezető igazgató.
A robottaxi vállalat egyébként nem a fentebb írt Cruise helyére pakol be, hiszen nem San Franciscoban, hanem Las Vegasban kezdi meg a működést, és továbbra sem teljesít kereskedelmi fuvarokat: egyelőre csak a teljes munkaidős alkalmazottai számára kínálja a szolgáltatást, viszont idővel nyilván bárki eléri majd.
A Zoox elárulta, hogy a platformját az alapoktól kezdve autonóm személyszállításra tervezték, vagyis minden döntést annak a célnak rendeltek alá, hogy kényelmes, interaktív élményt nyújtson. A Zoox és versenytársai – mint a továbbra is sikeres Waymo – közötti legszembetűnőbb különbség az, hogy a Zoox járműve semmilyen hagyományos autóra nem hasonlít. A kialakítása olyan, mint egy személyautó, illetve egy vasúti kabin szerelemgyereke: közúti forgalomra alkalmas rugalmasság jellemzi, de hiányzik belőle a kormánykerék, közben pedig egymással szembefordított üléssorokon lehet helyet foglalni, miután beszálltunk a nagyméretű oldalsó ajtókon.
A Zoox számára most az a legnagyobb dolog, hogy a megszokottól tökéletesen eltérő, teljesen önvezető autók közúti használatára egyrészt megkapták a hatósági engedélyt, másrészt maguk is elérkezettnek látják az időt arra, hogy nyolc kilométeres sugarú körre bővítsék a Las Vegas-i robottaxi flotta geokerítését, vagyis azt a digitálisan zárt zónát, amire ráeresztik a látványos autókat. Ez azért óriási lépés, mert az új szolgáltatási terület minden korábbinál összetettebb: háromsávos autóutakat, nehéz sávváltásokat, autópályákra terelő és jobbra-balra kanyarodó sávokat is tartogat az önvezető kocsiknak. A Zoox robottaxik mostantól nehezebb üzemeltetési helyzeteket kell, hogy kezeljenek, miközben a mérnöki csapat validálja a jármű működésének jellemzőit és biztonságát.
Az autókat persze komoly biztonsági követelményeknek rendelik alá: bár esőben és éjszaka is közlekedhetnek, nem léphetik túl a 64 km/h-s sebességet, és annak ellenére is humán felügyelet alatt működnek majd, hogy nincs fedélzeti biztonsági sofőr. Minek is lenne, hisz’ se kormány, se pedálsor! A Zoox csapata ennek ellenére minden járművet valós időben felügyel, csak éppen távolról. Az operátorok nem nyúlnak bele a vezetésbe, így nem távirányításról, hanem tényleges önvezetésről van szó, ám megfigyelnek minden egyes utazást, különös tekintettel a jármű környezetre adott reakcióját és szándékait, például kanyarodás, megállás és kereszteződésen áthaladás során. Ha veszélyhelyzet állna elő, az operátor távvezérléssel leállíthatja és biztonságos helyzetbe irányíthatja az autót. Erre a gyakorlatra mindaddig szükség van, amíg a járművek nem bizonyítják be, hogy tényleg minden eshetőséget önállóan és stabilan tudnak kezelni a közutakon.
Gábor János
Főoldali kép: Zoox
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.