Az Amazon robottaxi társasága állami közlekedési engedélyt kapott

Az Amazon robottaxi társasága állami közlekedési engedélyt kapott
2024. 04. 05., 13:10

Lényegében egy összedőlt robottaxi társaság helyére érkezik a piacra az Amazon leányvállalata, a Zoox, viszont másik amerikai nagyvárosban terjeszti ki a szolgáltatása hatósugarát. Ebben az önvezető kocsiban már kormány sincs, az egész enteriőr egy tágas utastér.

Végtelen önbizalomra vall a Zoox robottaxi társaság járműkonstrukciója, amiről alig több mint egy éve írtuk meg, hogy végrehajtotta az első közúti teszteket: már a vezetőülés és a kormánykerék is hiányzik belőle, ezzel maximalizálták az utastér lehetőségeit. A természetesen elektromos kocsiban két, egymással szembe fordított üléssor található, minden személy számára külön kezelőpanellel, amiről szabályozható például a hőmérséklet és a szórakoztató központ.

Az elmúlt évben a Zoox Inc. jelentős előrelépést tett az autonóm robottaxi szolgáltatás bevezetésére kidolgozott ütemtervének megvalósításában. Az Amazon leányvállalata aztán nemrég bejelentette: kulcsfontosságú mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy a járműveit nyílt közutakra engedheti, az személyszállítás lehetőségével. A The Robot Report megjegyzi: a korábbi vetélytárs Cruise kiesése miatt különösen érdekes fordulat a Zoox forgalmi engedélye, amivel idő kérdése, és akár be is töltheti a piacon keletkezett űrt. Emlékezetes, hogy a Cruise tavaly ősszel veszítette el működési engedélyét, amit biztonsági aggályok (kisebb balesetek, üzemzavarok okozta közlekedési dugók stb.) miatt függesztett fel a kaliforniai gépjármű-felügyeleti hatóságtól. A cég ezután kénytelen volt bezárni San Francisco-i szolgáltatását és elbocsátani 900 alkalmazottját.

A Zoox robottaxi rengeteg tesztelésen esett át

A Zoox időközben nagy összegeket fektetett szimulációs eszközökbe és magánutakon közlekedve szigorú, több ezer órányi tesztelést hajtott végre. A robottaxi olyannyira jól bizonyított (állítólag bármilyen közúti helyzetet kezelni tud), hogy megkapta a kaliforniai hatóság engedélyét az állam közúti forgalmában való részvételre.

„A sikerünk egyik kulcsa nyilvánvalóan a tesztjárművünk által naplózott kilométerekben rejlik. Elég sokat vezetjük a tesztjárműveinket, biztonsági sofőrökkel, és bármikor, amikor valami váratlan dologgal találkozunk, azt belevesszük a szimulációs forgatókönyvek kidolgozásába” – árulta el Qi Hommes rendszertervezésért és küldetésbiztosításért felelős vezető igazgató.

A robottaxi vállalat egyébként nem a fentebb írt Cruise helyére pakol be, hiszen nem San Franciscoban, hanem Las Vegasban kezdi meg a működést, és továbbra sem teljesít kereskedelmi fuvarokat: egyelőre csak a teljes munkaidős alkalmazottai számára kínálja a szolgáltatást, viszont idővel nyilván bárki eléri majd.

A Zoox elárulta, hogy a platformját az alapoktól kezdve autonóm személyszállításra tervezték, vagyis minden döntést annak a célnak rendeltek alá, hogy kényelmes, interaktív élményt nyújtson. A Zoox és versenytársai – mint a továbbra is sikeres Waymo – közötti legszembetűnőbb különbség az, hogy a Zoox járműve semmilyen hagyományos autóra nem hasonlít. A kialakítása olyan, mint egy személyautó, illetve egy vasúti kabin szerelemgyereke: közúti forgalomra alkalmas rugalmasság jellemzi, de hiányzik belőle a kormánykerék, közben pedig egymással szembefordított üléssorokon lehet helyet foglalni, miután beszálltunk a nagyméretű oldalsó ajtókon.

Bővítik a geokerítést, fokozzák a biztonságot

A Zoox számára most az a legnagyobb dolog, hogy a megszokottól tökéletesen eltérő, teljesen önvezető autók közúti használatára egyrészt megkapták a hatósági engedélyt, másrészt maguk is elérkezettnek látják az időt arra, hogy nyolc kilométeres sugarú körre bővítsék a Las Vegas-i robottaxi flotta geokerítését, vagyis azt a digitálisan zárt zónát, amire ráeresztik a látványos autókat. Ez azért óriási lépés, mert az új szolgáltatási terület minden korábbinál összetettebb: háromsávos autóutakat, nehéz sávváltásokat, autópályákra terelő és jobbra-balra kanyarodó sávokat is tartogat az önvezető kocsiknak. A Zoox robottaxik mostantól nehezebb üzemeltetési helyzeteket kell, hogy kezeljenek, miközben a mérnöki csapat validálja a jármű működésének jellemzőit és biztonságát.

Az autókat persze komoly biztonsági követelményeknek rendelik alá: bár esőben és éjszaka is közlekedhetnek, nem léphetik túl a 64 km/h-s sebességet, és annak ellenére is humán felügyelet alatt működnek majd, hogy nincs fedélzeti biztonsági sofőr. Minek is lenne, hisz’ se kormány, se pedálsor! A Zoox csapata ennek ellenére minden járművet valós időben felügyel, csak éppen távolról. Az operátorok nem nyúlnak bele a vezetésbe, így nem távirányításról, hanem tényleges önvezetésről van szó, ám megfigyelnek minden egyes utazást, különös tekintettel a jármű környezetre adott reakcióját és szándékait, például kanyarodás, megállás és kereszteződésen áthaladás során. Ha veszélyhelyzet állna elő, az operátor távvezérléssel leállíthatja és biztonságos helyzetbe irányíthatja az autót. Erre a gyakorlatra mindaddig szükség van, amíg a járművek nem bizonyítják be, hogy tényleg minden eshetőséget önállóan és stabilan tudnak kezelni a közutakon.

Gábor János

Főoldali kép: Zoox

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-11-15 15:15:34
Tavasziné Kemencsik Gabriellát, a Tavaszi és Társa Kft. ügyvezetőjét, a salgótarjáni Tavaszi Cukrászda üzemeltetőjét országos Év Vállalkozója Díjjal ismerte el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) 2025-ben.
2025-11-14 18:05:00
A díjat immár negyedik alkalommal adják át azoknak a referenseknek és vállalkozásoknak, akik munkájukkal túlmutatnak a jogszabályi kötelezettségeken, és aktívan hozzájárulnak a fogyasztóvédelmi szemlélet, valamint a fogyasztóbarát vállalati kultúra erősítéséhez.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS