Az Amazon robottaxi társasága állami közlekedési engedélyt kapott

Az Amazon robottaxi társasága állami közlekedési engedélyt kapott
2024. 04. 05., 13:10

Lényegében egy összedőlt robottaxi társaság helyére érkezik a piacra az Amazon leányvállalata, a Zoox, viszont másik amerikai nagyvárosban terjeszti ki a szolgáltatása hatósugarát. Ebben az önvezető kocsiban már kormány sincs, az egész enteriőr egy tágas utastér.

Végtelen önbizalomra vall a Zoox robottaxi társaság járműkonstrukciója, amiről alig több mint egy éve írtuk meg, hogy végrehajtotta az első közúti teszteket: már a vezetőülés és a kormánykerék is hiányzik belőle, ezzel maximalizálták az utastér lehetőségeit. A természetesen elektromos kocsiban két, egymással szembe fordított üléssor található, minden személy számára külön kezelőpanellel, amiről szabályozható például a hőmérséklet és a szórakoztató központ.

Az elmúlt évben a Zoox Inc. jelentős előrelépést tett az autonóm robottaxi szolgáltatás bevezetésére kidolgozott ütemtervének megvalósításában. Az Amazon leányvállalata aztán nemrég bejelentette: kulcsfontosságú mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy a járműveit nyílt közutakra engedheti, az személyszállítás lehetőségével. A The Robot Report megjegyzi: a korábbi vetélytárs Cruise kiesése miatt különösen érdekes fordulat a Zoox forgalmi engedélye, amivel idő kérdése, és akár be is töltheti a piacon keletkezett űrt. Emlékezetes, hogy a Cruise tavaly ősszel veszítette el működési engedélyét, amit biztonsági aggályok (kisebb balesetek, üzemzavarok okozta közlekedési dugók stb.) miatt függesztett fel a kaliforniai gépjármű-felügyeleti hatóságtól. A cég ezután kénytelen volt bezárni San Francisco-i szolgáltatását és elbocsátani 900 alkalmazottját.

A Zoox robottaxi rengeteg tesztelésen esett át

A Zoox időközben nagy összegeket fektetett szimulációs eszközökbe és magánutakon közlekedve szigorú, több ezer órányi tesztelést hajtott végre. A robottaxi olyannyira jól bizonyított (állítólag bármilyen közúti helyzetet kezelni tud), hogy megkapta a kaliforniai hatóság engedélyét az állam közúti forgalmában való részvételre.

„A sikerünk egyik kulcsa nyilvánvalóan a tesztjárművünk által naplózott kilométerekben rejlik. Elég sokat vezetjük a tesztjárműveinket, biztonsági sofőrökkel, és bármikor, amikor valami váratlan dologgal találkozunk, azt belevesszük a szimulációs forgatókönyvek kidolgozásába” – árulta el Qi Hommes rendszertervezésért és küldetésbiztosításért felelős vezető igazgató.

A robottaxi vállalat egyébként nem a fentebb írt Cruise helyére pakol be, hiszen nem San Franciscoban, hanem Las Vegasban kezdi meg a működést, és továbbra sem teljesít kereskedelmi fuvarokat: egyelőre csak a teljes munkaidős alkalmazottai számára kínálja a szolgáltatást, viszont idővel nyilván bárki eléri majd.

A Zoox elárulta, hogy a platformját az alapoktól kezdve autonóm személyszállításra tervezték, vagyis minden döntést annak a célnak rendeltek alá, hogy kényelmes, interaktív élményt nyújtson. A Zoox és versenytársai – mint a továbbra is sikeres Waymo – közötti legszembetűnőbb különbség az, hogy a Zoox járműve semmilyen hagyományos autóra nem hasonlít. A kialakítása olyan, mint egy személyautó, illetve egy vasúti kabin szerelemgyereke: közúti forgalomra alkalmas rugalmasság jellemzi, de hiányzik belőle a kormánykerék, közben pedig egymással szembefordított üléssorokon lehet helyet foglalni, miután beszálltunk a nagyméretű oldalsó ajtókon.

Bővítik a geokerítést, fokozzák a biztonságot

A Zoox számára most az a legnagyobb dolog, hogy a megszokottól tökéletesen eltérő, teljesen önvezető autók közúti használatára egyrészt megkapták a hatósági engedélyt, másrészt maguk is elérkezettnek látják az időt arra, hogy nyolc kilométeres sugarú körre bővítsék a Las Vegas-i robottaxi flotta geokerítését, vagyis azt a digitálisan zárt zónát, amire ráeresztik a látványos autókat. Ez azért óriási lépés, mert az új szolgáltatási terület minden korábbinál összetettebb: háromsávos autóutakat, nehéz sávváltásokat, autópályákra terelő és jobbra-balra kanyarodó sávokat is tartogat az önvezető kocsiknak. A Zoox robottaxik mostantól nehezebb üzemeltetési helyzeteket kell, hogy kezeljenek, miközben a mérnöki csapat validálja a jármű működésének jellemzőit és biztonságát.

Az autókat persze komoly biztonsági követelményeknek rendelik alá: bár esőben és éjszaka is közlekedhetnek, nem léphetik túl a 64 km/h-s sebességet, és annak ellenére is humán felügyelet alatt működnek majd, hogy nincs fedélzeti biztonsági sofőr. Minek is lenne, hisz’ se kormány, se pedálsor! A Zoox csapata ennek ellenére minden járművet valós időben felügyel, csak éppen távolról. Az operátorok nem nyúlnak bele a vezetésbe, így nem távirányításról, hanem tényleges önvezetésről van szó, ám megfigyelnek minden egyes utazást, különös tekintettel a jármű környezetre adott reakcióját és szándékait, például kanyarodás, megállás és kereszteződésen áthaladás során. Ha veszélyhelyzet állna elő, az operátor távvezérléssel leállíthatja és biztonságos helyzetbe irányíthatja az autót. Erre a gyakorlatra mindaddig szükség van, amíg a járművek nem bizonyítják be, hogy tényleg minden eshetőséget önállóan és stabilan tudnak kezelni a közutakon.

Gábor János

Főoldali kép: Zoox

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 17., 10:10
A január 15-én lezárult Napenergia Plusz Program december–januári „véghajrájában” közel 750 támogatási kérelem érkezett be, az egy éves benyújtási időszak alatt pedig összesen több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS