Közúton is teszteli a robottaxikat az Amazon leányvállalata

Közúton is teszteli a robottaxikat az Amazon leányvállalata
2023. 02. 15., 16:42

A célzottan épített autonóm járművekkel (AV-k) foglalkozó Zoox megkezdte az önvezető fuvarok teljesítését. Bár egyelőre csak a cég alkalmazottai vehetik igénybe a szolgáltatást, a tesztprogram így is elég ígéretes.

A Zoox robottaxik már ma is kellő biztonsággal járnak fel-alá a vállalat két főépülete között húzódó, kb. egy mérföldes útvonalon, a kaliforniai Foster Cityben található székhelyen. A fuvarok 2023. február 11-én kezdődtek, amikor a vállalat először vezette ki a robottaxikat a közúti forgalomba.

Az AV-knak nincs kormánykerekük és hagyományos értelemben vett vezető-, illetve anyósülésük, hiszen egymással szemben lévő üléssorokat szereltek a belsejükbe. Az ülőhelyek egy-egy érintőkijelzőt kaptak, amiről az utasok a zenét, vagy a hőmérsékletet szabályozhatják a kocsiban, sőt, ugyaninnen kapnak információt a pillanatnyi tartózkodási helyükről, a tervezett útvonalukról és a célba érkezésük várható idejéről.


A teljesen elektromos meghajtás és egyéb technológiai megoldások mellé semmilyen más járműre nem emlékeztető külső dizájn társul. A kocsik hasáb alakúak, így belülről meglehetősen tágasak, kívülről pedig remekül néznek ki: mintha csak a jövőből csöppentek volna Foster City aszfaltjára. Ez a mozgékonyságukról is elmondható: mivel négykerék-kormányzással rendelkeznek, nem csak végtelenül precíz manőverek végrehajtására képesek, de megszűntetik az előre- és hátramenet fogalmát is, hiszen bármelyik irányban elindulhatnak, vagyis nincs szükségük sem tolatásra, sem pedig megfordulásra.

A Zoox-féle robottaxik 35 mérföldes (56 km/h) sebességgel hajtanak, magyarán megfelelnek bármilyen városi környezetben történő fuvarozásra. Ennek ellenére még csak korlátozott hozzáférést kaptak a hatóságtól a közutakhoz, viszont idővel, ahogy a rendszer több tesztelésen megy keresztül, a vállalat valószínűleg egyte több közterületre fog behajtási engedélyt kapni.

„A Zoox alapvető premisszája az volt, hogy a közlekedés fejlesztésének és a biztonság növelésének legjobb módja a teljes mobilitási élmény újragondolása. Ez azt jelenti, hogy a mai személygépkocsik autonóm technológiával történő utólagos felszerelésén jócskán túl kell mutatnia – vázolta Jesse Levinson, a Zoox társalapítója és technológiai igazgatója. – A tervezés és a mérnöki munka bravúrja, illetve évek kemény munkájának csúcspontja az, hogy egy kifejezetten erre a célra épített járművet teljesen autonóm módon, biztonsági sofőr nélkül vezessünk. Azzal, hogy a járművünket már közutakon is üzemeltethetjük és beindítottuk a dolgozói transzfer szolgáltatásunkat, tovább finomítjuk és fejlesztjük a technológiánkat, miközben felkészülünk a kereskedelmi szolgáltatásunk elindítására.”

Fotó: Zoox

A Zoox vezérigazgatója, Aicha Evans hozzátette: „A mai nappal, az autonóm alkalmazotti transzferjáratunk debütálásának bejelentésével hozzáadjuk az iparághoz az elmúlt egy évben elért haladást, és egy lépéssel közelebb visszük a Zooxot, hogy kereskedelmi forgalomba hozott, célzott robottaxi szolgáltatást nyújtson a nagyközönségnek”.

A Zoox éveken át építette a járművet, majd hónapokig tökéletesítette az autonóm vezetési szoftvert – egy nemrég korszerűsített tesztflotta segítségével. Ez a folyamat rendkívül fontos volt, hiszen itt tényleg egy hagyományostól teljesen eltérő kialakítású AV-ról van szó, amit mindenképpen pilóta nélkül is üzembiztossá kell tenni, hiszen az irányítást az utastérből nem lehet átvenni. Ilyen formában a lehető legpontosabb tervezést és építést igényli a kocsi, ha egyszer korlátozások nélkül szeretne szolgáltatni a nagyközönségnek.

A Zoox egyébként nem az egyetlen olyan vállalat, ami egyedi tervezésű autonóm járművet szeretne forgalomba hozni. A Cruise e hónap elején kezdte meg egy szintén kormánykerék nélküli Origin jármű közúti tesztelését.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS