A célzottan épített autonóm járművekkel (AV-k) foglalkozó Zoox megkezdte az önvezető fuvarok teljesítését. Bár egyelőre csak a cég alkalmazottai vehetik igénybe a szolgáltatást, a tesztprogram így is elég ígéretes.
A Zoox robottaxik már ma is kellő biztonsággal járnak fel-alá a vállalat két főépülete között húzódó, kb. egy mérföldes útvonalon, a kaliforniai Foster Cityben található székhelyen. A fuvarok 2023. február 11-én kezdődtek, amikor a vállalat először vezette ki a robottaxikat a közúti forgalomba.
Az AV-knak nincs kormánykerekük és hagyományos értelemben vett vezető-, illetve anyósülésük, hiszen egymással szemben lévő üléssorokat szereltek a belsejükbe. Az ülőhelyek egy-egy érintőkijelzőt kaptak, amiről az utasok a zenét, vagy a hőmérsékletet szabályozhatják a kocsiban, sőt, ugyaninnen kapnak információt a pillanatnyi tartózkodási helyükről, a tervezett útvonalukról és a célba érkezésük várható idejéről.
A teljesen elektromos meghajtás és egyéb technológiai megoldások mellé semmilyen más járműre nem emlékeztető külső dizájn társul. A kocsik hasáb alakúak, így belülről meglehetősen tágasak, kívülről pedig remekül néznek ki: mintha csak a jövőből csöppentek volna Foster City aszfaltjára. Ez a mozgékonyságukról is elmondható: mivel négykerék-kormányzással rendelkeznek, nem csak végtelenül precíz manőverek végrehajtására képesek, de megszűntetik az előre- és hátramenet fogalmát is, hiszen bármelyik irányban elindulhatnak, vagyis nincs szükségük sem tolatásra, sem pedig megfordulásra.
A Zoox-féle robottaxik 35 mérföldes (56 km/h) sebességgel hajtanak, magyarán megfelelnek bármilyen városi környezetben történő fuvarozásra. Ennek ellenére még csak korlátozott hozzáférést kaptak a hatóságtól a közutakhoz, viszont idővel, ahogy a rendszer több tesztelésen megy keresztül, a vállalat valószínűleg egyte több közterületre fog behajtási engedélyt kapni.
„A Zoox alapvető premisszája az volt, hogy a közlekedés fejlesztésének és a biztonság növelésének legjobb módja a teljes mobilitási élmény újragondolása. Ez azt jelenti, hogy a mai személygépkocsik autonóm technológiával történő utólagos felszerelésén jócskán túl kell mutatnia – vázolta Jesse Levinson, a Zoox társalapítója és technológiai igazgatója. – A tervezés és a mérnöki munka bravúrja, illetve évek kemény munkájának csúcspontja az, hogy egy kifejezetten erre a célra épített járművet teljesen autonóm módon, biztonsági sofőr nélkül vezessünk. Azzal, hogy a járművünket már közutakon is üzemeltethetjük és beindítottuk a dolgozói transzfer szolgáltatásunkat, tovább finomítjuk és fejlesztjük a technológiánkat, miközben felkészülünk a kereskedelmi szolgáltatásunk elindítására.”
Fotó: Zoox
A Zoox vezérigazgatója, Aicha Evans hozzátette: „A mai nappal, az autonóm alkalmazotti transzferjáratunk debütálásának bejelentésével hozzáadjuk az iparághoz az elmúlt egy évben elért haladást, és egy lépéssel közelebb visszük a Zooxot, hogy kereskedelmi forgalomba hozott, célzott robottaxi szolgáltatást nyújtson a nagyközönségnek”.
A Zoox éveken át építette a járművet, majd hónapokig tökéletesítette az autonóm vezetési szoftvert – egy nemrég korszerűsített tesztflotta segítségével. Ez a folyamat rendkívül fontos volt, hiszen itt tényleg egy hagyományostól teljesen eltérő kialakítású AV-ról van szó, amit mindenképpen pilóta nélkül is üzembiztossá kell tenni, hiszen az irányítást az utastérből nem lehet átvenni. Ilyen formában a lehető legpontosabb tervezést és építést igényli a kocsi, ha egyszer korlátozások nélkül szeretne szolgáltatni a nagyközönségnek.
A Zoox egyébként nem az egyetlen olyan vállalat, ami egyedi tervezésű autonóm járművet szeretne forgalomba hozni. A Cruise e hónap elején kezdte meg egy szintén kormánykerék nélküli Origin jármű közúti tesztelését.
Gábor János
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.