Közúton is teszteli a robottaxikat az Amazon leányvállalata

Közúton is teszteli a robottaxikat az Amazon leányvállalata
2023. 02. 15., 16:42

A célzottan épített autonóm járművekkel (AV-k) foglalkozó Zoox megkezdte az önvezető fuvarok teljesítését. Bár egyelőre csak a cég alkalmazottai vehetik igénybe a szolgáltatást, a tesztprogram így is elég ígéretes.

A Zoox robottaxik már ma is kellő biztonsággal járnak fel-alá a vállalat két főépülete között húzódó, kb. egy mérföldes útvonalon, a kaliforniai Foster Cityben található székhelyen. A fuvarok 2023. február 11-én kezdődtek, amikor a vállalat először vezette ki a robottaxikat a közúti forgalomba.

Az AV-knak nincs kormánykerekük és hagyományos értelemben vett vezető-, illetve anyósülésük, hiszen egymással szemben lévő üléssorokat szereltek a belsejükbe. Az ülőhelyek egy-egy érintőkijelzőt kaptak, amiről az utasok a zenét, vagy a hőmérsékletet szabályozhatják a kocsiban, sőt, ugyaninnen kapnak információt a pillanatnyi tartózkodási helyükről, a tervezett útvonalukról és a célba érkezésük várható idejéről.


A teljesen elektromos meghajtás és egyéb technológiai megoldások mellé semmilyen más járműre nem emlékeztető külső dizájn társul. A kocsik hasáb alakúak, így belülről meglehetősen tágasak, kívülről pedig remekül néznek ki: mintha csak a jövőből csöppentek volna Foster City aszfaltjára. Ez a mozgékonyságukról is elmondható: mivel négykerék-kormányzással rendelkeznek, nem csak végtelenül precíz manőverek végrehajtására képesek, de megszűntetik az előre- és hátramenet fogalmát is, hiszen bármelyik irányban elindulhatnak, vagyis nincs szükségük sem tolatásra, sem pedig megfordulásra.

A Zoox-féle robottaxik 35 mérföldes (56 km/h) sebességgel hajtanak, magyarán megfelelnek bármilyen városi környezetben történő fuvarozásra. Ennek ellenére még csak korlátozott hozzáférést kaptak a hatóságtól a közutakhoz, viszont idővel, ahogy a rendszer több tesztelésen megy keresztül, a vállalat valószínűleg egyte több közterületre fog behajtási engedélyt kapni.

„A Zoox alapvető premisszája az volt, hogy a közlekedés fejlesztésének és a biztonság növelésének legjobb módja a teljes mobilitási élmény újragondolása. Ez azt jelenti, hogy a mai személygépkocsik autonóm technológiával történő utólagos felszerelésén jócskán túl kell mutatnia – vázolta Jesse Levinson, a Zoox társalapítója és technológiai igazgatója. – A tervezés és a mérnöki munka bravúrja, illetve évek kemény munkájának csúcspontja az, hogy egy kifejezetten erre a célra épített járművet teljesen autonóm módon, biztonsági sofőr nélkül vezessünk. Azzal, hogy a járművünket már közutakon is üzemeltethetjük és beindítottuk a dolgozói transzfer szolgáltatásunkat, tovább finomítjuk és fejlesztjük a technológiánkat, miközben felkészülünk a kereskedelmi szolgáltatásunk elindítására.”

Fotó: Zoox

A Zoox vezérigazgatója, Aicha Evans hozzátette: „A mai nappal, az autonóm alkalmazotti transzferjáratunk debütálásának bejelentésével hozzáadjuk az iparághoz az elmúlt egy évben elért haladást, és egy lépéssel közelebb visszük a Zooxot, hogy kereskedelmi forgalomba hozott, célzott robottaxi szolgáltatást nyújtson a nagyközönségnek”.

A Zoox éveken át építette a járművet, majd hónapokig tökéletesítette az autonóm vezetési szoftvert – egy nemrég korszerűsített tesztflotta segítségével. Ez a folyamat rendkívül fontos volt, hiszen itt tényleg egy hagyományostól teljesen eltérő kialakítású AV-ról van szó, amit mindenképpen pilóta nélkül is üzembiztossá kell tenni, hiszen az irányítást az utastérből nem lehet átvenni. Ilyen formában a lehető legpontosabb tervezést és építést igényli a kocsi, ha egyszer korlátozások nélkül szeretne szolgáltatni a nagyközönségnek.

A Zoox egyébként nem az egyetlen olyan vállalat, ami egyedi tervezésű autonóm járművet szeretne forgalomba hozni. A Cruise e hónap elején kezdte meg egy szintén kormánykerék nélküli Origin jármű közúti tesztelését.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS