Az elektromos autók a kétirányú töltés fejlesztése révén forradalmasíthatják az otthoni energiafelhasználást. Az otthoni épületakkumulátorként történő használatuk megszűntetheti a hálózati visszatöltésből eredő energiadrágulást és túlterhelést.
A Fraunhofer Intézet friss tanulmánya szerint az elektromos autók otthoni akkumulátorként történtő használata jelentős előnyökkel járhat, különösen olyan országokban, mint Németország és Franciaország. Tegyük hozzá: az EV-k ilyen módon hazánkban is nagy szolgálatot tehetnének, hiszen Magyarország nyáron napenergia-túltermelési problémákkal küzd. Mivel a helyi szolgáltatók nem képesek a lakosság által visszatöltött mennyiség eltárolására, napközben mínuszos az áram ára, míg éjszaka – amikor jelentős importra szorulunk – horrorisztikusan magas. Az tehát, ha a lakosság olyan otthoni rendszerre köthetné az elektromos autóját, ami kétfelé irányítja a villamosenergiát, nálunk is kritikus problémát oldhatna meg.
A kétirányú töltés lényege, hogy az elektromos autók akkumulátorai nemcsak az autó üzemeltetésére szolgálnak, hanem energiát is vissza tudnak táplálni az otthoni vagy a szolgáltatói hálózatba. Ez különösen akkor hasznos, ha az autók a nap bizonyos részében kihasználatlanul állnak.
A tanulmány rámutatott, hogy az EV-ket Németországban átlagosan napi egy órát használják, így a fennmaradó időben akkumulátorként működhetnének, ezzel segíthetnék stabilizálni a hálózatot, különösen a megújuló energiaforrások – például a nap- és szélenergia – által okozott ingadozások idején.
A kétirányú töltési technológia különösen vonzó lehet a háztartások számára, ha napelemekkel kombinálják. A napenergia-termelés csúcsa nappalra esik, amikor az energiaigény alacsonyabb, így az autók akkumulátorai ideális tárolóként szolgálhatnak az esti órákra. Egy, a Transport & Environment által készített tanulmány szerint, ha az EV-ket széles körben használnák energiatárolásra, az évente akár 22 milliárd eurós megtakarítást eredményezhetne az EU-ban.
Az EV-k ilyen módon akár az unió teljes energiaigényének kilenc százalékát, kedvezőbb körülmények között pedig akár 20 százalékát is fedezhetnék.
Egy átlagos EV akkumulátorkapacitása 60 kWh, ami globális szinten 90 milliárd kWh áramot biztosíthatna kétirányú töltés révén. A Fraunhofer azt állíja, az egyéni felhasználók ezzel a megoldással évi 31-780 euró (13-321 ezer forint) közötti megtakarítást érhetnek el. Franciaországban már meg is jelentek a technológia elterjedésének első ösztönzői. A Renault R5 új tulajdonosai 10.000 kilométernyi ingyenes vezetést kapnak, ha autójukat legalább napi 15 órán keresztül grid-akkumulátorként használják.
Egy Eon által végzett felmérés szerint a válaszadók 77 százaléka támogatná, hogy az otthonában kétirányú töltést használjon, míg 65 százalék segítené ilyen módon az elektromos hálózat stabilizálását. A szakértők szerint a magán- és nyilvános töltőállomásoknak is érdemes lenne ilyen technológiát kínálni. Bár a kezdeti telepítési költségek magasabbak lehetnek, a megtakarítások néhány hónap alatt kompenzálnák azokat. A kétirányú töltés nemcsak az energiaszámlákat csökkentheti, hanem jelentős szerepet játszhat a fenntarthatóbb energiamix kialakításában is.
A címlapkép AI-val generált illusztráció. Forrás: Freepik
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.