Mélybe zuhant a magyar cégek digitális átalakulási mutatója

2025. 02. 15., 22:30

Nagyot a magyar vállalatok innovációs aktivitása a K&H 2024. második féléves innovációs index kutatása szerint. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutat, megtorpanni látszik a digitalizáció, és múlni tűnik a mesterséges intelligencia-láz is. A vállalatok rendkívül óvatosak és egyre kevesebb erőforrást fordítanak új termékek, szolgáltatások és digitális megoldások fejlesztésére, ami hosszú távon versenyképességi kihívásokat jelenthet.

Mélyponton a megvalósult innováció

A kutatás szerint a megvalósult innovációs aktivitás 2024 második félévében jelentősen visszaesett. A korábbi években tapasztalt folyamatos növekedés után most egyértelmű lassulás figyelhető meg, különösen a kis- és középvállalkozások körében. A legnagyobb visszaesés a digitális fejlesztések terén történt: kevesebb cég hajtott végre jelentős informatikai fejlesztéseket, például szoftvervásárlást, automatizációs projekteket vagy big data alapú elemzéseket.

A K&H innovációs indexének adatai szerint minden iparágban és minden régióban drasztikusan csökkent a megvalósult innovációk száma, kétszámjegyű csökkenés következett be az iparban és a kereskedelemben is. Ennek eredményeként a megvalósult innovációkat mérő alindex a tavaly első félévi 37 pontos csúcsról 10 százalékpontot zuhanva az index mérésének valaha volt mélypontjára zuhant.

A vállalatok csupán 6 százaléka rendelkezik írott innovációs stratégiával, ami az eddig mért legalacsonyabb arány, és az elmúlt két félév során tovább csökkent. Ez azt mutatja, hogy sok cég inkább eseti döntések alapján innovál, mintsem hosszú távú stratégia mentén.

A gazdasági kilátások és a forráshiány gátolja, a jogszabályi előírások és a szolgáltatások javítása hajtja az innovációt

Az innováció, digitalizáció, mesterséges intelligencia használatának visszaesésért részben a borús gazdasági környezet okolható: a megkérdezett cégek kétharmada szerint a gazdasági helyzet negatív hatással lesz az innovációikra, ami hároméves csúcsot jelent e tekintetben. „Sok vállalat a jelenlegi működés stabilizálására, a költségcsökkentésre és a piaci bizonytalanság kezelésére fókuszál, háttérbe szorítva az új fejlesztéseket. Sokatmondó adat az is, hogy felmérésünk szerint tízből hat cég úgy véli, korábbi innovációik elégségesek számukra, nem látnak indokoltnak újabb fejlesztéseket. Nem segít a forráshiány és az elérhető támogatások hiánya sem. Ha pedig azt vizsgáljuk, hogy mi hajtja az innovációt, akkor azt látjuk, hogy jelentősen erősödött a jogszabályi előírások szerepe, a termékek és szolgáltatások minőségének javítása szintén komoly hatással bír az innovációra, miközben a terjeszkedés és a jobb ügyfélkiszolgálás szerepe szinte megszűnt” – mutat rá az összefüggésekre Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

Digitalizáció? – Van ennél fontosabb is

Kifejezetten meglepő, hogy a digitális innováció is hátrébb szorult a magyar vállalatok életében: a digitális átalakulást a megkérdezett cégek több mint háromnegyede vagy egyáltalán nem tartja fontosnak (48 százalék), vagy még ha foglalkoznak is vele, közben más feladatokat fontosabbnak tartanak (30 százalék). Ez a mérések 2021-es kezdete óta soha nem ért el ilyen magas értéket. Ezzel párhuzamosan rekordalacsony lett azon vállalatok aránya, ahol a digitális transzformáció nagyon fontos (19 százalék) vagy egyenesen a legfontosabb (3 százalék).

Zuhant a korábbi fejlesztések aránya, az egy évvel azelőtt mért 50 százalékhoz képest már csak a vállalatok harmada (35 százalék) hajtott végre digitális fejlesztéseket az elmúlt 2 évben, és csökkent az AI alkalmazásának aránya is: szintén közel az egy évvel ezelőtti szintre (13 százalék) esett vissza.

Az elmúlt két évben mért 60 százalék fölötti értékhez képest kétszámjegyű csökkenés után a tavalyi év második felében már csak minden második cég (54 százalék) használt rendszeresen számítógépet a munkájához.

De nemcsak az eszközhasználatban figyelhető meg a digitalizáció megtorpanása, hanem az internethasználat és az informatikai képzésekben való részvétel visszaesésében is.

Jóval aggasztóbb azonban az az adat, hogy az eddigi legalacsonyabb szintre (12 százalék) esett az informatikai képzésben részesülő alkalmazottak aránya is, és ezzel párhuzamosan pedig jelentősen emelkedett azon cégek aránya, amelyeknél az elmúlt két évben egyáltalán nem volt informatikai képzés és közel felére esett azon vállalatok aránya, ahol legalább a munkavállalók háromnegyede végzett ilyen tanfolyamot.

A digitális fejlesztések más mutatók szerint is hátrébb szorultak a vizsgált cégek körében. Soha nem volt ilyen magas azoknak a vállaltoknak az aránya, amelyek saját döntéshozatali mechanizmusukat óvatosként jellemezték (87 százalék), és szintén soha nem volt ilyen arányú azoknak a cégeknek az aránya, amelyek magukat nem tartják innovátornak (38 százalék) vagy egyenesen lemaradónak gondolják cégüket (6 százalék).

Ugyancsak az innováció háttérbe szorulását mutatja az is, hogy soha ilyen sok cég nem fektetett ilyen keveset újításokba: 17 százalék egyáltalán nem, míg további 26 százalék legfeljebb árbevétele ötvened részét fordította innovációra. Ennek eredményeként mélypontra zuhant a vállalatok innovációra fordított beruházási mutatója: a csupán 6 százalékuk invesztál újításokba.

Big data: itt sincs áttörés

Nem igazán kedvezőek az eredmények a big data használatát illetően sem: az okoseszközökből, szenzorokból származó adatok elemzését a vállalatok ötöde végzi jelenleg – ennél alacsonyabb csak több mint két éve volt ez a mutató. És hiába duplázódott meg a hordozható eszközökből származó geolokációs adatokat használó és elemző cégek aránya (8 százalék), ennek ellenére sem éri el a 2021-es, 10 százalék feletti szintet.

Kihűlt a mesterséges intelligencia-láz?

2023 óta folyamatosan és jelentősen csökkent, vagyis másfél év alatt felére, 25 százalékra zsugorodott azon cégek aránya, amelyek jelenleg igénybe vennék a mesterséges intelligenciát valamilyen területen. Akármilyen részterületet vizsgálunk, mindenhol visszaesést tapasztaltunk: beszédfelismerés, gépi fordítás vagy chatbot használata visszaesett az egy évvel ezelőtti szintre (6 százalék), rekordmélységbe zuhant a kockázatelemzés és csalásfelismerés esetén alkalmazott MI aránya is (2 százalék, noha két éve még 20 százalék felett is volt!), az előrejelzést, optimalizálást és döntéshozatalt gépi tanulási algoritmusok segítségével használó vállalatok aránya gyakorlatilag a mérhetetlen szintre esett, ahogy az önvezérlő gépeket alkalmazó cégek aránya  is (1–1 százalék). Aggasztó, hogy a 2023-as, két év alatt dinamikus felfutással elért 38 százalékos mértékről mostanra 4 százalékra töppedt a személyre szabott ajánlatok kidolgozása terén mesterséges intelligenciát használó vállalatok aránya.

Ahol még mérhető maradt a céges MI-aktivitás az a szövegek feldolgozása, a fordítás és a marketing, bár ez utóbbiban is felére esett az ebben utazó vállalatok aránya (8 százalék).

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 19., 18:20
Az erős külföldi működőtőke-beáramlást támogató, jelentős ipari és logisztikai ingatlanfejlesztések bemutatására fókuszál Magyarország a világ elsőszámú ingatlanfejlesztési kiállításán, a MIPIM-en Cannes-ban március 11–14. között. A Magyarország-standon a bővülő ipari és logisztikai ingatlanpiac, valamint a lakóingatlan-, hotel- és irodaportfóliók kerülnek bemutatásra.
2025. 02. 19., 09:25
A lakosság tavaly 6800 milliárd forintot tett félre, a készpénzállomány 7 ezer milliárd fölé, új csúcsra nőtt, és a bankbetétek egyre nagyobb része van már külföldön – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. A több mint 110 ezer milliárd forintnyi pénzügyi vagyon eloszlása azonban egyenlőtlen, nagy része a legfelső néhány tízezer családé lehet.
2025. 02. 18., 14:20
Az új lízingszerződések száma növekedett ugyan tavaly, de a teljesítmény jelentős eltéréseket mutatott az egyes szegmensek között: a személy- és kishaszonjárművek finanszírozása tovább erősödött, miközben az ipar volumenének csökkenése visszavetette a termelőeszközök piacát.
2025-02-18 23:15:44
A China Foreign Trade Center és a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara rendezvényt szervez üzletembereknek az április 15-én nyíló 137. Canton Fair (Kínai Import és Export Vásár) bemutatására.

  Rovathírek: HIPA

Az erős külföldi működőtőke-beáramlást támogató, jelentős ipari és logisztikai ingatlanfejlesztések bemutatására fókuszál Magyarország a világ elsőszámú ingatlanfejlesztési kiállításán, a MIPIM-en Cannes-ban március 11–14. között. A Magyarország-standon a bővülő ipari és logisztikai ingatlanpiac, valamint a lakóingatlan-, hotel- és irodaportfóliók kerülnek bemutatásra.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS