Az egyelőre koncepcióautóként létező SAV (sportos életmódhoz idumoló jármű) egyértelműen kijelöli a BMW útját a teljesen elektromos architektúra felé, sőt, ennél is többet jelent: „újradefiniálja a márkát” – mondja maga a gyártó.
A BMW a Mercedes és a Tesla hasonló kategóriájú autóival megy szembe egy újonnan bemutatott SAV-val, ami a Vision Neue Klasse X: a formaterve remekül ötvözi és a BMW Vision Neue Klasse jellegzetes vonásait a BMW X modellekre jellemző kétdobozos kialakítással. A teljesen elektromos architektúra nagyobb belső teret tesz lehetővé, de közben hosszabb a tengelytáv, rövid minden túlnyúlás és sikerült vele megtartani a BMW ikonikus arányait is.
„Újradefiniálja a BMW márkát” – mondta a kocsiról a vállalat igazgatótanácsának elnöke. Oliver Zipse szerint a hajtáslánc dinamikájában továbbra is jól meg tudják majd különböztetni magukat a versenytársaktól, ezenkívül fokozott precizitást, hatékonyságot és vezetési élményt is ígérnek az új platformhoz. A BMW a jelek szerint a különböző járműtípusokon keresztül elkötelezett a villamosítás mellett. A Sports Activity Vehicle (SAV) néven bemutatott koncepció a BMW elektromos járműválasztékának jövőjébe enged betekintést, egyben a BMW jövőbeli modellkínálatát vetíti előre.
A Neue Klasse X egyik csúcspontja az innovatív hajtás- és futóművezérlő rendszer, amelyet a BMW saját fejlesztésű szoftvercsomagja hajt. E rendszer célja, hogy a hajtáslánc és a menetdinamika integrálásával, valamint a jelentősen megnövelt számítási teljesítmény révén zökkenőmentes vezetési élményt nyújtson. Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának fejlesztésért felelős tagja szerint a jövőben érkező autóik négy új szuperagyat kapnak, és ezek a nagy teljesítményű számítógépek együtt fognak majd dolgozni azokon a vezérlési feladatokon, amelyeket eddig külön-külön dolgoztak fel.
„Az első szuperagyat teljesen házon belül fejlesztettük ki. Ez a teljes hajtásláncot és menetdinamikát integrálja, akár tízszer nagyobb számítási teljesítménnyel. A második szuperagy lehetővé teszi a következő kvantumugrást az automatizált vezetésben” – magyarázta Weber.
A BMW eDrive technológia hatodik generációja új szintre emeli a Neue Klasse teljes járműhatékonyságát. Többek között az új, kerek lítium-ion akkumulátorcellák térfogati energiasűrűsége több mint 20 százalékkal nagyobb, mint a korábban használt prizmacelláké. Ez a 800 voltos rendszerre való áttéréssel együtt akár 30 százalékkal gyorsítja majd a töltési sebességet.
Ami a formatervet illeti, a BMW Vision Neue Klasse X a BMW Neue Klasse jellegzetes vonásait a BMW X modellekre jellemző kétdobozos kialakítással ötvözi. A teljesen elektromos architektúra nagyobb belső teret tesz lehetővé. További jellemzői közé tartozik a hosszú tengelytáv, a rövid túlnyúlások és a BMW ikonikus arányai.
„Az eredmény dinamikusabb teljesítmény, nagyobb precizitás, nagyobb hatékonyság és még nagyobb vezetési élmény lesz” – tette hozzá Weber.
Gábor János
Főoldali kép: BMW
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.