A tisztán elektromos pickupok extra hatótávot is nyerhetnek a jármű összecsukható platófedelébe ágyazott napelem révén, de az igazi előnye a magunkkal hordható, bárhol felhasználható energia lesz.
A NASDAQ-on jegyzett, amerikai Worksport már idén nyáron piacra dobhatja a SOLIS Solar Cover névre keresztelt platófedelet, ami képes napenergiát gyűjteni, álló helyzetben és menet közben egyaránt. A napelemes platófedél mellett elkezdik értékesíteni a COR Battery Systemet is, ami egy 11 kimenetes, hordozható áramellátó egység, akár 2 kW teljesítménnyel és 1,5 kWh-s kapacitással.
A Worksport szerint a SOLIS Solar Cover nemcsak védi a pickupok platóját, hanem a világon elsőként képes akár 650 watt teljesítményt generálni, ami elegendő a COR akkumulátorának feltöltéséhez. Az összegyűjtött napenergia napi 15-20 kilométer extra hatótávolságot jelenthet, ám a termékkel elsősorban olyan célcsoportra lőnek, amelynek fogyasztói amellett, hogy elektromos pickupot használnak, igénylik a hálózattól független (off-grid) hordozható áramforrást is. A felhasználása elég széleskörű lehet, az extra hatótávigénytől a szabadidős programokon és a motorsportokon át a mezőgazdasági tevékenységekig.
„A SOLIS fedél először az ún. MPPT (maximum power point tracking) töltésszabályzón keresztül csatlakozik a COR-hoz és az egyes akkumulátorokhoz, egy olyan firmware-t használva, ami egyszerre több akkumulátor töltését is irányítja” – idézi a The Engineer a Worksport vezérigazgatóját. Steven Rossi hozzátette: a SOLIS fedelekben olyan monokristályos panelek vannak, amelyek megépítéséhez „a legújabb technológiával készült, rugalmas napelemeket és buszrudakat” használták. A panelek – fedeleként három darab – akár 25 százalékos hatékonysággal is működhetnek, miközben elég strapabíróak ahhoz, hogy ellenálljanak jégesőnek, szélnek és akár 130 km/h-s sebességnél fellépő vibrációnak is.
A vállalat a napelemes platófedél egyes típusait önállóan is tervezi értékesíteni (feltehetőleg univerzális méretben), de közben együttműködéseket kötne a gyártókkal, hogy a SOLIS adható extrája legyen újonnan értékesített pickupoknak, amelyek így további hatótávolságot és töltési hatékonyságot ígérnének a vevőknek.
A Hyundai Santa Cruz prototípusainak gyártása kapcsán már született egy ilyen megállapodás, de közben megindult a napelemes platófedél tesztelése más gyártók, például a Ford, a General Motors és a Stellantis járműtípusain is.
Rossi úgy véli, mind gyári extraként adva, mind utólagosan szerelve nagy előnyt jelenthet a SOLIS és a COR egy járműben, ami a világtól elvágva is képes energiát termelni a járműtulajdonosoknak. Ez a mobil napenergia-termelő lehetőség vészhelyzet (lerobbant EV feltöltése vagy kisebb eszközök, pl. szivattyúk üzemeltetése stb.) és célzott felhasználás esetén is rendkívül hasznos
„Hamarosan bemutatjuk a Worksport következő generációs innovációjának vízióját, amiben az összehajtható napelemes rendszereinket és akkumulátoros generátorainkat más alkalmazásokba, például pop-up nano hálózatokba és egyéb járművekbe, mint pótkocsikba és házakba is integráljuk” – ígérte a vezérigazgató.
A főoldali kép illusztráció. Forrás: Worksport
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.