A Honda újabb fontos lépést tett az elektromos járművek (EV) technológiájának fejlesztése terén: bemutatta első szilárdtest-akkumulátor gyártására alkalmas, egyelőre demonstrációs célú gyártósorát.
A Honda Japánban nyílt bemutató üzeme igazi áttörés lehet és kulcsszerepet játszhat az autógyártó 2050-re kitűzött karbonsemlegességi törekvéseinek elérésében – miközben a 2040-re tervezett, globális EV- és FCEV-értékesítési célokat is támogatja. A Honda célja, hogy 2050-re minden terméke és vállalati tevékenysége karbonsemlegessé váljon. Ennek eléréséhez az elektromos járművek kulcsfontosságúak, ám a vállalat elismeri, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológiák nem elég fejlettek az átállás teljes körű támogatásához. A szilárdtest-akkumulátor kifejlesztése és tömeggyártása ebben az értelemben stratégiai jelentőségű.
Ezek az akkumulátorok ígéretes megoldást kínálnak a lítium-ion technológia energiasűrűség, biztonság és költséghatékonyság terén jelentkező korlátainak leküzdésére.
„A Honda nem csupán laboratóriumi szintű technológiát akar kifejleszteni” – közölte a vállalat, hozzátéve: a céljuk tömeggyártásba küldeni a szilárdtest-akkumulátorokat, amelyek jelentősen megnövelhetik az EV-k hatótávolságát – a költségek csökkentése mellett.
A Honda a Szaitama prefektúrában található kutatás-fejlesztési központjában mutatta be új, 27.400 négyzetméteres demonstrációs gyártósorát, ami a szilárdtest-akkumulátor gyártási folyamatait modellezi. A létesítmény a nagyüzemi gyártásra szánt munkafolyamatok tesztelésére szolgál, beleértve az elektródanyagok keverését, bevonatolását, préselését, a cellák kialakítását és a modulok összeszerelését. Az építkezés idén fejeződött be, és a Honda már telepítette is az összes szükséges eszközt a gyártási folyamatok ellenőrzéséhez.
A bemutató gyártósor működése 2025 januárjában indul. A cél egy olyan hatékony gyártási rendszer kifejlesztése, ami csökkenti az akkumulátorok költségeit, miközben széles körű alkalmazhatóságot biztosít autók, motorok és akár repülőgépek számára is.
A Honda tervei szerint a szilárdtest-akkumulátorral felszerelt elektromos járművek a 2020-as évek második felében kerülhetnek piacra. Ez a mérföldkő szorosan illeszkedik a vállalat stratégiájába, amely szerint 2040-re minden globális értékesítés elektromos vagy hidrogén-üzemanyagcellás járművekből áll majd. A fejlesztés felgyorsítása érdekében a Honda intenzív kutatásokat végez az anyagok specifikációja és a gyártási technológiák területén. A vállalat bízik abban, hogy úttörő akkumulátortechnológiája kiemeli majd a versenytársak közül, és vezető szerephez juttatja a fenntartható közlekedésben. A szilárdtest-akkumulátor bemutató gyártósorának létrehozása fontos mérföldkő a tömeggyártás felé vezető úton, és egy lépéssel közelebb viszi a Hondát a megfizethető, környezetbarát elektromos járművek megvalósításához. Ez a fejlesztés nemcsak a Honda, hanem az egész EV-piac jövőjére is jelentős hatással lehet.
Címlapkép: Honda
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
Az idei első és a valaha mért legmagasabb bruttó rendszerterhelést regisztrálta a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. 2025. január 15-én.