Egy friss jelentés szerint az amerikai vállalat jelentős előrelépéseket tett több újgenerációs akkumulátor fejlesztésében, hogy javítsa a járművei teljesítményét, csökkentse a velük járó költségeket és lehetővé tegye a széles körű bevezetést.
A The Information riportja szerint a Tesla 2026-ban négy új változatot mutat be az eddigi 4680 típusú akkumulátorból. Ezek a fejlesztések nemcsak a gyártási nehézségekre nyújtanak megoldást, hanem tovább erősítik a vállalat pozícióját a piacon – állítja a lap. A négy új akkumulátorcella – NC05, NC20, NC30 és NC50 – a Tesla stratégiai válasza a piaci versenyre, és néhány közülük már a bemutatásra váró Robotaxi és az eddig nem túl sikeres Cybertruck modellekbe is belekerülhet.
A 4680-as akkumulátor a 46 milliméteres átmérőről és a 80 milliméteres hosszúságról kapta a nevét. Ez a típus jelenleg a Tesla Model Y és a Cybertruck modelljeit üzemelteti, míg az új változatait 2026-ban mutathatják be, de már most is jelentős innovációk övezik őket. A Cybertruck valószínűleg 2024-ben kap frissített akkumulátort, míg a Robotaxi, amelyet október 10-én terveznek hivatalosan is leleplezni, szintén az új cellák egyikét kaphatja.
Úgy tudni, hogy a Tesla a 4680-as akkumulátor új verziójába szilícium-karbon anódokat épít. Ez az anyag jelentősen növeli az energiasűrűséget, javítja az akkumulátor hatótávját és felgyorsítja a töltési sebességet. A vállalat ezen felül egy hatékonyabb, úgynevezett „száraz” gyártási eljárást is bevezet. Az Oak Ridge Nemzeti Laboratórium szerint ez az eljárás mérgező oldószereket helyettesít száraz porokkal és kötőanyagokkal, ezáltal környezetbarátabb, helytakarékosabb megoldást kínál.
A források szerint Elon Musk vezérigazgatója ez év végéig adott határidőt a Tesla mérnökeinek, hogy megteremtsék a 4680D száraz katód technológia tömeggyártásának még hátralévő feltételeit. Ha ez nem sikerül, a vállalat teljesen felhagyhat a száraz katódos akkumulátor tervével. A gyártási hozam jelenleg alacsony, a tesztgyártás során a katódok 70-80 százalékát elveszítik, ami egyelőre pkolian rossza arány. A Tesla mindenesetre kitartani látszik a technológia mellett, hiszen a Cybertruckokban jövőre már bevezeti a száraz katódos cellákat. Az új akkumulátorcellák közül NC05 cellát valószínűleg a Robotaxi kapja, míg az NC30-at a jövőbeli szedánokba és teherautókba szánják, az NC50-es pedig a nagy teljesítményű sportautók szíve lesz.
A Tesla akkumulátortechnológiai fejlesztései kulcsfontosságúak a vállalat EV-piaci vezető szerepének megőrzésében. Jelenleg még mindig erősen támaszkodik partnerei, például a japán Panasonic, a kínai CATL és a dél-koreai LG Energy Solution által gyártott akkumulátorokra.
Elon Musk korábban hangsúlyozta, hogy a 4680 cellák tömeggyártása kulcsfontosságú a Tesla azon tervéhez, hogy megfizethető elektromos autókat kínáljon. Bár a gyártás kihívásokkal küzd, a Tesla befektetése a vertikális integrációba és az élvonalbeli akkumulátortechnológiákba a vállalat legjobb esélye, hogy megelőzze a versenytársakat. Akik nem is tétlenkednek: a Ford, a GM és a Hyundai szintén komoly lépéseket tesz az EV-piacon, és 2026-ra megfizethető elektromos autókkal készülnek. Ekkorra várható több, 30 ezer dollár (10-11 millió forint) alatti elektromos jármű is, például a következő generációs Chevy Bolt EV és a Kia EV3.
A főoldali kép illusztráció. Forrás: Tesla
A Nestlé Hungária Kft. 1,8 millió euró értékű, éves szinten 1,5 GW teljesítményű napelempark átadását ünnepelte Szerencsen, ami egyben a több mint 30 éve Magyarországon tevékenykedő svájci vállalat operációjának legújabb fejlesztése.
2025 októberében kerül sor a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség Integrált Hatósági Felülvizsgálati Missziójára, amely a biztonsági szabványoknak való megfelelést fogja ellenőrizni.