Egy modern EV akkumulátor akár 20 évig is bírhatja – Tovább, mint maga az autó

Egy modern EV akkumulátor akár 20 évig is bírhatja – Tovább, mint maga az autó
Gábor János  |  2024. 09. 19., 15:19

Az élettartam sokkal hosszabb lehet, mint azt korábban feltételezték – mutat rá egy friss tanulmány, amely szerint hosszú távon jelentős költségmegtakarítást is eredményez az e-autózás.

„Sokak számára meglepő lehet, de az új adatok azt mutatják, hogy az elektromos autók akkumulátorai valószínűleg túl fogják élni magát az autót” – állítja a Geotab jelentése, amelyet 10 ezer EV adatai alapján állítottak össze. A kanadai telematikai vállalat elemzői már 2019-ben is elvégeztek egy hasonló kutatást. Akkor az akkumulátorok éves degradációját 2,3 százalékosra becsülték. Az eredmény a maga idején „meglepően jónak” számított, de az új, 2024-es adatok alapján még ehhez képest is jelentős javulás ment végve: az akkumulátorok ma már csak évi 1,8 százalékos mértékben veszítenek a kapacitásukból. Ez azt jelenti, hogy

egy EV akkumulátor akár 20 évig is működőképes maradhat, mielőtt komolyabb teljesítményvesztést szenvedne el.

Az elektromos autók akkumulátorainak kapacitásváltozását számos tényező befolyásolja, de a Geotab tanulmánya szerint megfelelő töltési és vezetési gyakorlatok betartása esetén az élettartamuk meghaladhatja az autó használhatóságát. Ez különösen fontos lehet flottakezelők számára, akik egyre nagyobb nyomás alatt állnak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése miatt. A flották esetében az elektromos járművekre való átállás a leghatékonyabb módja az emisszió visszafogásának, de sokan még mindig óvatosak a belső égésű motorral rendelkező járművek lecserélésével kapcsolatban. Az akkumulátorok hosszabb élettartama kulcsfontosságú lehet a döntések meghozatalakor, hiszen ez az autó legdrágább része.

Töltési és használati gyakorlatok

Az elektromos autók akkumulátorainak állapota (State of Health, SOH) fokozatosan romlik, de az éves degradáció általában lineáris. A teljesítmény ritkán csökken drasztikusan – inkább lassan veszítenek a kapacitásukból. A tanulmány kiemeli, hogy a töltési és vezetési szokások jelentősen befolyásolják az akkumulátor élettartamát. A forró éghajlat és a gyakori gyorstöltés például gyorsíthatja a degradációt.

A tanulmány szerint a folyadékhűtéses akkumulátorrendszerek, mint amilyeneket a Tesla is használ, jobban teljesítenek, mint a levegőhűtéses rendszerek (pl. Nissan Leaf). Érdekes módon a napi szinten használt elektromos autók nem degradálódnak gyorsabban, mint azok, amelyeket ritkábban használnak – feltéve, ha a napi hatótávot nem lépik túl. Az elektromos autók akkumulátorai hosszabb ideig maradnak jó állapotban, ha alacsonyabb teljesítményű, úgynevezett Level 2 töltőket használnak, szemben a gyakori gyorstöltéssel.

A legtöbb elektromos autó akkumulátora várhatóan az autó élettartama végéig kitart, és sok esetben még 12 év használat után is megőrzi kapacitásának több mint 80 százalékát.

Ahogy a Geotab tanulmánya is kiemeli: „A megfelelő használati gyakorlatok mellett az elektromos autók akkumulátorai várhatóan túl fogják élni az autót, és ezáltal tovább növelhetik az elektromos járművek gazdasági előnyeit” – ami egyébként már remekül forintosítható is. Az új adatok adatok szerint egy EV a teljes élettartama alatt átlagosan 15.900 dollár (5,5-5,6 millió forint) megtakarítást hozhat. Ez annak köszönhető, hogy az akkumulátorok ma már várhatóan tovább bírják, mint az autó többi része.

Főoldali kép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-31 19:35:00
Közel akkora áremelkedést hozott az első két hónap rekordkereslete a fővárosi ingatlanpiacon, mint amit előtte egy teljes év alatt regisztráltak a Duna House szakértői. A használt ingatlanok négyzetméterenkénti átlaga Budapesten 6 százalékos drágulást követően megközelítette az 1 millió forintot, de Rákosmentén, Pestszentlőrincen, Pestszentimrén és Soroksáron még akadnak megfizethetőbb lokációk.
2025-03-28 17:05:00
2025-ben már nemcsak az újépítésű, hanem a felújított, használt lakásokért is elkérhetik a tulajdonosok az 1 millió forint körüli négyzetméterárat.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS