Az élettartam sokkal hosszabb lehet, mint azt korábban feltételezték – mutat rá egy friss tanulmány, amely szerint hosszú távon jelentős költségmegtakarítást is eredményez az e-autózás.
„Sokak számára meglepő lehet, de az új adatok azt mutatják, hogy az elektromos autók akkumulátorai valószínűleg túl fogják élni magát az autót” – állítja a Geotab jelentése, amelyet 10 ezer EV adatai alapján állítottak össze. A kanadai telematikai vállalat elemzői már 2019-ben is elvégeztek egy hasonló kutatást. Akkor az akkumulátorok éves degradációját 2,3 százalékosra becsülték. Az eredmény a maga idején „meglepően jónak” számított, de az új, 2024-es adatok alapján még ehhez képest is jelentős javulás ment végve: az akkumulátorok ma már csak évi 1,8 százalékos mértékben veszítenek a kapacitásukból. Ez azt jelenti, hogy
egy EV akkumulátor akár 20 évig is működőképes maradhat, mielőtt komolyabb teljesítményvesztést szenvedne el.
Az elektromos autók akkumulátorainak kapacitásváltozását számos tényező befolyásolja, de a Geotab tanulmánya szerint megfelelő töltési és vezetési gyakorlatok betartása esetén az élettartamuk meghaladhatja az autó használhatóságát. Ez különösen fontos lehet flottakezelők számára, akik egyre nagyobb nyomás alatt állnak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése miatt. A flották esetében az elektromos járművekre való átállás a leghatékonyabb módja az emisszió visszafogásának, de sokan még mindig óvatosak a belső égésű motorral rendelkező járművek lecserélésével kapcsolatban. Az akkumulátorok hosszabb élettartama kulcsfontosságú lehet a döntések meghozatalakor, hiszen ez az autó legdrágább része.
Az elektromos autók akkumulátorainak állapota (State of Health, SOH) fokozatosan romlik, de az éves degradáció általában lineáris. A teljesítmény ritkán csökken drasztikusan – inkább lassan veszítenek a kapacitásukból. A tanulmány kiemeli, hogy a töltési és vezetési szokások jelentősen befolyásolják az akkumulátor élettartamát. A forró éghajlat és a gyakori gyorstöltés például gyorsíthatja a degradációt.
A tanulmány szerint a folyadékhűtéses akkumulátorrendszerek, mint amilyeneket a Tesla is használ, jobban teljesítenek, mint a levegőhűtéses rendszerek (pl. Nissan Leaf). Érdekes módon a napi szinten használt elektromos autók nem degradálódnak gyorsabban, mint azok, amelyeket ritkábban használnak – feltéve, ha a napi hatótávot nem lépik túl. Az elektromos autók akkumulátorai hosszabb ideig maradnak jó állapotban, ha alacsonyabb teljesítményű, úgynevezett Level 2 töltőket használnak, szemben a gyakori gyorstöltéssel.
A legtöbb elektromos autó akkumulátora várhatóan az autó élettartama végéig kitart, és sok esetben még 12 év használat után is megőrzi kapacitásának több mint 80 százalékát.
Ahogy a Geotab tanulmánya is kiemeli: „A megfelelő használati gyakorlatok mellett az elektromos autók akkumulátorai várhatóan túl fogják élni az autót, és ezáltal tovább növelhetik az elektromos járművek gazdasági előnyeit” – ami egyébként már remekül forintosítható is. Az új adatok adatok szerint egy EV a teljes élettartama alatt átlagosan 15.900 dollár (5,5-5,6 millió forint) megtakarítást hozhat. Ez annak köszönhető, hogy az akkumulátorok ma már várhatóan tovább bírják, mint az autó többi része.
Főoldali kép: Freepik
A Villány-Siklósi Borút 1994-ben alakult meg európai példák alapján, hogy a dél-Baranyai térség borászait összekapcsolja, a borturizmust szervezetten fejlessze.
Szekunderköri meghibásodás miatt október 11-én és 13-án is csökkenteni kellett a teljesítményt.