A németországi vasúti közlekedés hamarosan forradalmi változáson megy keresztül: a Siemens Mobility által gyártott hét új generációs Mireo Plus H hidrogénvonatot a Saft fejlesztette lítium-titanát-oxid (LTO) akkumulátorok fogják hajtani.
Az új technológiájú akkumulátorok a hidrogén-üzemanyagcellákkal együttműködve kínálnak fenntartható alternatívát a dízelvonatokkal szemben, és lehetővé teszik, hogy a szerelvények hosszú útvonalakon, felsővezeték nélküli szakaszokon is károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedjenek. A francia Saft (a TotalEnergies leányvállalata) olyan lítiumion (Li-ion) akkumulátorokat fejlesztett, amelyek az eddigi megoldásoknál nagyobb biztonságot, magasabb megbízhatóságot és hosszabb élettartamot kínálnak – és persze jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.
Az LTO akkumulátorok anódja lítium-titanát alapú, ami egyedülálló tulajdonságokkal ruházza fel őket – áll a vállalat közleményében. A prizmás cellák kialakítása biztosítja az optimális térkihasználást, a megbízhatóságot és a tartósságot, ami akár 10-15 éves élettartamot is jelenthet. Az LTO technológia egyik legnagyobb előnye, hogy rendkívül gyors töltési sebességet tesz lehetővé.
Ez kulcsfontosságú jelentőséggel bírhat a vonatok esetében: egy ilyen akkumulátor akár tíz percen belül teljesen feltölthető. Az LTO akkumulátorok kiemelkedően rugalmasak, hiszen akár nulla százalékos töltöttségi állapotban is tárolhatók anélkül, hogy ez bármilyen káros hatást gyakorolna az élettartamra. Emellett rendkívül biztonságosak is: még rövidzárlat vagy mechanikai sérülés esetén sem jelentkeznek veszélyes reakciók, így a használatukhoz kevesebb tűzvédelmi és biztonsági intézkedés szükséges. Az LTO akkumulátorok ezen tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a vonatok számára olyan egyszerűbb és olcsóbb akkumulátorrendszerek készülhessenek, amelyeknél a biztonság és a gyors töltés a legfontosabb szempontok, és az energiasűrűség másodlagos szerepet játszik.
A Mireo Plus H vonatok hidrogén üzemanyagcellái és akkumulátorai közösen működnek: a hidrogén az elsődleges energiaforrás, míg az akkumulátorok feladata a gyorsítás során a szükséges teljesítmény biztosítása, valamint a fékezéskor a mozgási energia visszanyerése. Az akkumulátorok segítik a vonat egyenletes teljesítményét is, amikor az egyenletes sebességgel halad, így az üzemanyagcellák hatékonyabban működhetnek.
A Saft állítása szerint az LTO akkumulátorok tízszer hosszabb élettartammal rendelkeznek más technológiákhoz képest, és a gyors töltési és kisütési képességük révén ideálisak a vontatási rendszerek működtetéséhez.
Az LTO akkumulátorok nemcsak a vasúti közlekedésben, hanem olyan egyéb iparágakban is hasznosak lehetnek, amelyekben a gyorstöltés és a hosszú élettartam kiemelt fontosságú. Ilyenek például a raktárakban és kórházakban használt automata, önvezető járművek, amelyek soha, de soha nem maradhatnak energia nélkül. Szintén jól jöhetnek az LTO elemek az űrkutatásban, különösen alacsony földkörüli pályán keringő műholdaknál – elsősorban könnyített tömegük, széles hőmérsékleti tűréstartományuk (-30°C és +70°C között), valamint a fűtőberendezések kiiktatásának lehetősége miatt.
Az új LTO technológiát a Saft kutatóközpontjában, Bordeaux-ban fejlesztették ki, és a gyártás Franciaországban, Nersacban történik. Az első akkumulátorok szállítása 2024 nyarán kezdődött meg a Siemens Mobility számára.
Főoldali kép: Saft
A Villány-Siklósi Borút 1994-ben alakult meg európai példák alapján, hogy a dél-Baranyai térség borászait összekapcsolja, a borturizmust szervezetten fejlessze.
Szekunderköri meghibásodás miatt október 11-én és 13-án is csökkenteni kellett a teljesítményt.