Új lítium-akkumulátorok hajtják Németország hidrogénvonatait

Új lítium-akkumulátorok hajtják Németország hidrogénvonatait
Gábor János  |  2024. 10. 01., 14:01

A németországi vasúti közlekedés hamarosan forradalmi változáson megy keresztül: a Siemens Mobility által gyártott hét új generációs Mireo Plus H hidrogénvonatot a Saft fejlesztette lítium-titanát-oxid (LTO) akkumulátorok fogják hajtani.

Az új technológiájú akkumulátorok a hidrogén-üzemanyagcellákkal együttműködve kínálnak fenntartható alternatívát a dízelvonatokkal szemben, és lehetővé teszik, hogy a szerelvények hosszú útvonalakon, felsővezeték nélküli szakaszokon is károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedjenek. A francia Saft (a TotalEnergies leányvállalata) olyan lítiumion (Li-ion) akkumulátorokat fejlesztett, amelyek az eddigi megoldásoknál nagyobb biztonságot, magasabb megbízhatóságot és hosszabb élettartamot kínálnak – és persze jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.

Az LTO akkumulátorok anódja lítium-titanát alapú, ami egyedülálló tulajdonságokkal ruházza fel őket – áll a vállalat közleményében. A prizmás cellák kialakítása biztosítja az optimális térkihasználást, a megbízhatóságot és a tartósságot, ami akár 10-15 éves élettartamot is jelenthet. Az LTO technológia egyik legnagyobb előnye, hogy rendkívül gyors töltési sebességet tesz lehetővé.

Ez kulcsfontosságú jelentőséggel bírhat a vonatok esetében: egy ilyen akkumulátor akár tíz percen belül teljesen feltölthető. Az LTO akkumulátorok kiemelkedően rugalmasak, hiszen akár nulla százalékos töltöttségi állapotban is tárolhatók anélkül, hogy ez bármilyen káros hatást gyakorolna az élettartamra. Emellett rendkívül biztonságosak is: még rövidzárlat vagy mechanikai sérülés esetén sem jelentkeznek veszélyes reakciók, így a használatukhoz kevesebb tűzvédelmi és biztonsági intézkedés szükséges. Az LTO akkumulátorok ezen tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a vonatok számára olyan egyszerűbb és olcsóbb akkumulátorrendszerek készülhessenek, amelyeknél a biztonság és a gyors töltés a legfontosabb szempontok, és az energiasűrűség másodlagos szerepet játszik.

Az új lítium-akkumulátorok sokokoldalú alkalmazhatósága

A Mireo Plus H vonatok hidrogén üzemanyagcellái és akkumulátorai közösen működnek: a hidrogén az elsődleges energiaforrás, míg az akkumulátorok feladata a gyorsítás során a szükséges teljesítmény biztosítása, valamint a fékezéskor a mozgási energia visszanyerése. Az akkumulátorok segítik a vonat egyenletes teljesítményét is, amikor az egyenletes sebességgel halad, így az üzemanyagcellák hatékonyabban működhetnek.

A Saft állítása szerint az LTO akkumulátorok tízszer hosszabb élettartammal rendelkeznek más technológiákhoz képest, és a gyors töltési és kisütési képességük révén ideálisak a vontatási rendszerek működtetéséhez.

Az LTO akkumulátorok nemcsak a vasúti közlekedésben, hanem olyan egyéb iparágakban is hasznosak lehetnek, amelyekben a gyorstöltés és a hosszú élettartam kiemelt fontosságú. Ilyenek például a raktárakban és kórházakban használt automata, önvezető járművek, amelyek soha, de soha nem maradhatnak energia nélkül. Szintén jól jöhetnek az LTO elemek az űrkutatásban, különösen alacsony földkörüli pályán keringő műholdaknál – elsősorban könnyített tömegük, széles hőmérsékleti tűréstartományuk (-30°C és +70°C között), valamint a fűtőberendezések kiiktatásának lehetősége miatt.

Az új LTO technológiát a Saft kutatóközpontjában, Bordeaux-ban fejlesztették ki, és a gyártás Franciaországban, Nersacban történik. Az első akkumulátorok szállítása 2024 nyarán kezdődött meg a Siemens Mobility számára.

Főoldali kép: Saft

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-31 19:35:00
Közel akkora áremelkedést hozott az első két hónap rekordkereslete a fővárosi ingatlanpiacon, mint amit előtte egy teljes év alatt regisztráltak a Duna House szakértői. A használt ingatlanok négyzetméterenkénti átlaga Budapesten 6 százalékos drágulást követően megközelítette az 1 millió forintot, de Rákosmentén, Pestszentlőrincen, Pestszentimrén és Soroksáron még akadnak megfizethetőbb lokációk.
2025-03-28 17:05:00
2025-ben már nemcsak az újépítésű, hanem a felújított, használt lakásokért is elkérhetik a tulajdonosok az 1 millió forint körüli négyzetméterárat.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS