Új lítium-akkumulátorok hajtják Németország hidrogénvonatait

Új lítium-akkumulátorok hajtják Németország hidrogénvonatait
Gábor János  |  2024. 10. 01., 14:01

A németországi vasúti közlekedés hamarosan forradalmi változáson megy keresztül: a Siemens Mobility által gyártott hét új generációs Mireo Plus H hidrogénvonatot a Saft fejlesztette lítium-titanát-oxid (LTO) akkumulátorok fogják hajtani.

Az új technológiájú akkumulátorok a hidrogén-üzemanyagcellákkal együttműködve kínálnak fenntartható alternatívát a dízelvonatokkal szemben, és lehetővé teszik, hogy a szerelvények hosszú útvonalakon, felsővezeték nélküli szakaszokon is károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedjenek. A francia Saft (a TotalEnergies leányvállalata) olyan lítiumion (Li-ion) akkumulátorokat fejlesztett, amelyek az eddigi megoldásoknál nagyobb biztonságot, magasabb megbízhatóságot és hosszabb élettartamot kínálnak – és persze jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.

Az LTO akkumulátorok anódja lítium-titanát alapú, ami egyedülálló tulajdonságokkal ruházza fel őket – áll a vállalat közleményében. A prizmás cellák kialakítása biztosítja az optimális térkihasználást, a megbízhatóságot és a tartósságot, ami akár 10-15 éves élettartamot is jelenthet. Az LTO technológia egyik legnagyobb előnye, hogy rendkívül gyors töltési sebességet tesz lehetővé.

Ez kulcsfontosságú jelentőséggel bírhat a vonatok esetében: egy ilyen akkumulátor akár tíz percen belül teljesen feltölthető. Az LTO akkumulátorok kiemelkedően rugalmasak, hiszen akár nulla százalékos töltöttségi állapotban is tárolhatók anélkül, hogy ez bármilyen káros hatást gyakorolna az élettartamra. Emellett rendkívül biztonságosak is: még rövidzárlat vagy mechanikai sérülés esetén sem jelentkeznek veszélyes reakciók, így a használatukhoz kevesebb tűzvédelmi és biztonsági intézkedés szükséges. Az LTO akkumulátorok ezen tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a vonatok számára olyan egyszerűbb és olcsóbb akkumulátorrendszerek készülhessenek, amelyeknél a biztonság és a gyors töltés a legfontosabb szempontok, és az energiasűrűség másodlagos szerepet játszik.

Az új lítium-akkumulátorok sokokoldalú alkalmazhatósága

A Mireo Plus H vonatok hidrogén üzemanyagcellái és akkumulátorai közösen működnek: a hidrogén az elsődleges energiaforrás, míg az akkumulátorok feladata a gyorsítás során a szükséges teljesítmény biztosítása, valamint a fékezéskor a mozgási energia visszanyerése. Az akkumulátorok segítik a vonat egyenletes teljesítményét is, amikor az egyenletes sebességgel halad, így az üzemanyagcellák hatékonyabban működhetnek.

A Saft állítása szerint az LTO akkumulátorok tízszer hosszabb élettartammal rendelkeznek más technológiákhoz képest, és a gyors töltési és kisütési képességük révén ideálisak a vontatási rendszerek működtetéséhez.

Az LTO akkumulátorok nemcsak a vasúti közlekedésben, hanem olyan egyéb iparágakban is hasznosak lehetnek, amelyekben a gyorstöltés és a hosszú élettartam kiemelt fontosságú. Ilyenek például a raktárakban és kórházakban használt automata, önvezető járművek, amelyek soha, de soha nem maradhatnak energia nélkül. Szintén jól jöhetnek az LTO elemek az űrkutatásban, különösen alacsony földkörüli pályán keringő műholdaknál – elsősorban könnyített tömegük, széles hőmérsékleti tűréstartományuk (-30°C és +70°C között), valamint a fűtőberendezések kiiktatásának lehetősége miatt.

Az új LTO technológiát a Saft kutatóközpontjában, Bordeaux-ban fejlesztették ki, és a gyártás Franciaországban, Nersacban történik. Az első akkumulátorok szállítása 2024 nyarán kezdődött meg a Siemens Mobility számára.

Főoldali kép: Saft

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-15 23:15:00
Összesen 2,8 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrásra pályázhat október 15-étől országszerte 2800 vidéki, egész évben nyitva tartó büfé. Az üzletenként egymillió forintos támogatást konyhatechnológiai és a mindennapi működéshez szükséges kisebb eszközök, készletek beszerzésére fordíthatják, de felhasználhatják energiahatékony és gazdaságos üzemelést támogató fejlesztésekre, vagy nagyobb beruházásokhoz is. Pályázni november 30-ig lehet – hívja fel a figyelmet a Magyar Turisztikai Ügynökség.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS