Az önvezető autók miatt jöhet a negyedik szín a közlekedési lámpákra

Az önvezető autók miatt jöhet a negyedik szín a közlekedési lámpákra
Gábor János  |  2024. 05. 13., 15:10

A piros, sárga, zöld mellett egy újabb színű fény is feltűnhet a gépjárműforgalmat szabályozó közlekedési lámpákon, amelyek arra is figyelmeztetnének, hogy a területen sok vezető nélküli autó mozog.

A kutatók azt javasolják, hogy egy negyedik, esetleg fehér fényt is adjanak hozzá a közlekedési lámpák jelenlegi színeihez, hogy figyelmeztesse a sofőröket az útszakaszon megjelenő autonóm járművekre. Ez jelentős változás lenne az évszázados közlekedési jelzőrendszerekben, de a fokozottabb biztonság miatt nagyon indokolt lenne – véli Henry Liu, a Michigani Egyetem építőmérnök professzora. A vonatkozó kutatás vezető tudósa az AP-nek azt mondta, az új jelzőrendszer bevezetése közelebb áll a valósághoz, mint azt a legtöbben gondolnánk.

Bár a michigani Birminghamben, ahol a kutatás zajlik, csak a járművek hat százaléka csatlakozik a vizsgálatban szerepet vállaló General Motors (GM) rendszereire, ennyi kocsi már elegendő adatot biztosít ahhoz, hogy a tudósok elkezdjék tervezni a közlekedési lámpák időzítésének módosítását és a forgalomáramlás javítását - hangsúlyozta Liu. A várost azért választották ki a vizsgálathoz, mert 34 közlekedési lámpa üzemel a közútjain, ami nagyjából a fél USA átlagával megegyező szám, szóval remek mintát ad a rendszer széles körű teszteléséhez.

A kutatók hangsúlyozzák: a fix menetrend szerint működő jelzőfényeknél létezik jóval hatékonyabb, valós idejű megoldás a forgalomirányításra, de ezek telepítése elvileg drága és bonyolult infrastrukturális változtatásokat igényel - főleg, ha módosítani kell a lámpákat is, mondjuk az autonóm kocsik miatt. Ez utóbbi és úgy általában a valós idejű lámpaszabályozás ugyanakkor Liu és társai szerint filléres kérdéssé válik, ha a járművekre (különösen az önvezetőkre) nem kell külön megfigyelő és adatgyűjtő rendszert állítani. Az ugyanis már rendelkezésre áll, nevezetesen az autógyártóknál, akik simán megoszthatják valós idejű adataikat a forgalomirányító hálózatokkal.

Az egyetem kutatói egyedülálló stratégiát alkalmaztak a kísérleti programban, amelyet Detroit Birmingham nevű külvárosában végeztek, a General Motors járműveinek sebesség- és helymeghatározási adatait használták fel a közlekedési lámpák időzítésének beállításához.

A kutatás során felmerült a piros, sárga, zöld mellett a negyedik színű fény hozzáadása a közlekedési lámpákhoz. Ezek az autonóm járművek miatt válhatnak szükségessé - állítja az Észak-Karolinai Állami Egyetem mérnökprofesszora. Ali Hajbabaie a TechExplore-ral közölte: ez a negyedik, esetleg fehér fényt jelezné, ha elegendő autonóm jármű van az úton az intelligens forgalomirányításhoz.

„Amikor a kereszteződéshez érünk, megállunk, ha piros, és elindulunk, ha zöld. De ha a fehér fény aktív, akkor csak követjük az előttünk haladó járművet” – magyarázta Hajbabaie, akinek csapata miniatűr modellautókkal bizonyította a koncepciót: sorvezető önvezető autók követésével sokkal hatékonyabb forgalomáramlást lehet elérni, mint a hagyományos közlekedési lámpa rendszerekkel. Bár a kutatás fehér fényt javasol, ez nem feltétlenül releváns, csak az a fontos, hogy az új szín a lehető legjobban elkülönüljön a jelenlegi skálától. A meglévő lámpák egyébként szintén szolgálhatják az új koncepciót: alkalmasak lennének arra, hogy pl. a piros és a zöld színek villogásával jelezzék, ha autonóm jármű irányít a szakaszon. Persze döntő szempont – a jelenlegi jelzési szabványokhoz hasonlóan – az általános elfogadottság biztosítása. Hajbabaie maga is elismerte: egy ilyen megközelítés megvalósítása évekig tarthat, mert csak akkor lesz igazán hatékony, ha az utakon közlekedő járművek 40-50 százaléka már önvezető képességgel bír.

Főoldali kép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 02., 14:30
A Z generáció tudatosan, de rendkívül élménycentrikusan költ – derül ki egy generációról készült átfogó kutatásból. A riport készítésében közreműködött a Diverzum, hazánk legnagyobb diákkedvezményeket kínáló platformja is, amelynek a partnerségi vezetőjével, Takács Péterrel beszélgettünk a Cégkassza Podcast legújabb adásában. A szakértő megosztotta gondolatait a Diverzum indulásáról, valamint a fiatalok fogyasztási szokásairól és digitális életmódjáról is.
2025. 06. 12., 11:05
Májusban országos szinten 0,8 százalékkal nőttek a lakbérek áprilishoz képest, ugyanakkor a fővárosban enyhe csökkenés történt: Budapesten 0,2 százalékkal estek vissza az albérletárak. Éves összevetésben továbbra is drágulás látható: országosan 7,9 százalékkal, Budapesten pedig 7 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak az elmúlt egy év során – derül ki a KSH-ingatlan.com májusi lakbérindexéből.
2025-06-11 14:05:00
„Az orosz-ukrán háború alapjaiban változtatta meg az európai biztonsági rendszert, felszínre hozva a katonai felkészültség súlyos hiányosságait, valamint a védelmi szektor hosszú éveken át tartó alulfinanszírozásának következményeit.”
2025-06-11 08:40:00
Az előző hónaphoz képest átlagosan 0,2 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak 2025 májusában, az éves infláció az áprilisi 4,2 százalékról 4,4 százalékra emelkedett – tájékoztatott a statisztikai hivatal. Összehasonlításképpen: az eurózónában az átlagos ráta már 2 százalék alatt jár.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Paksi Atomerőmű középtávú karbantartási tervének megfelelően június 6-tól megkezdődik, a 4. blokk 2025. évi karbantartása, amely a fűtőelemek üzemszerű cseréjével összekötött tervszerű karbantartási tevékenységeket foglalja magában – tájékoztatott az Országos Atomenergia Hivatal (OAH).