Az önvezető autók miatt jöhet a negyedik szín a közlekedési lámpákra

Az önvezető autók miatt jöhet a negyedik szín a közlekedési lámpákra
Gábor János  |  2024. 05. 13., 15:10

A piros, sárga, zöld mellett egy újabb színű fény is feltűnhet a gépjárműforgalmat szabályozó közlekedési lámpákon, amelyek arra is figyelmeztetnének, hogy a területen sok vezető nélküli autó mozog.

A kutatók azt javasolják, hogy egy negyedik, esetleg fehér fényt is adjanak hozzá a közlekedési lámpák jelenlegi színeihez, hogy figyelmeztesse a sofőröket az útszakaszon megjelenő autonóm járművekre. Ez jelentős változás lenne az évszázados közlekedési jelzőrendszerekben, de a fokozottabb biztonság miatt nagyon indokolt lenne – véli Henry Liu, a Michigani Egyetem építőmérnök professzora. A vonatkozó kutatás vezető tudósa az AP-nek azt mondta, az új jelzőrendszer bevezetése közelebb áll a valósághoz, mint azt a legtöbben gondolnánk.

Bár a michigani Birminghamben, ahol a kutatás zajlik, csak a járművek hat százaléka csatlakozik a vizsgálatban szerepet vállaló General Motors (GM) rendszereire, ennyi kocsi már elegendő adatot biztosít ahhoz, hogy a tudósok elkezdjék tervezni a közlekedési lámpák időzítésének módosítását és a forgalomáramlás javítását - hangsúlyozta Liu. A várost azért választották ki a vizsgálathoz, mert 34 közlekedési lámpa üzemel a közútjain, ami nagyjából a fél USA átlagával megegyező szám, szóval remek mintát ad a rendszer széles körű teszteléséhez.

A kutatók hangsúlyozzák: a fix menetrend szerint működő jelzőfényeknél létezik jóval hatékonyabb, valós idejű megoldás a forgalomirányításra, de ezek telepítése elvileg drága és bonyolult infrastrukturális változtatásokat igényel - főleg, ha módosítani kell a lámpákat is, mondjuk az autonóm kocsik miatt. Ez utóbbi és úgy általában a valós idejű lámpaszabályozás ugyanakkor Liu és társai szerint filléres kérdéssé válik, ha a járművekre (különösen az önvezetőkre) nem kell külön megfigyelő és adatgyűjtő rendszert állítani. Az ugyanis már rendelkezésre áll, nevezetesen az autógyártóknál, akik simán megoszthatják valós idejű adataikat a forgalomirányító hálózatokkal.

Az egyetem kutatói egyedülálló stratégiát alkalmaztak a kísérleti programban, amelyet Detroit Birmingham nevű külvárosában végeztek, a General Motors járműveinek sebesség- és helymeghatározási adatait használták fel a közlekedési lámpák időzítésének beállításához.

A kutatás során felmerült a piros, sárga, zöld mellett a negyedik színű fény hozzáadása a közlekedési lámpákhoz. Ezek az autonóm járművek miatt válhatnak szükségessé - állítja az Észak-Karolinai Állami Egyetem mérnökprofesszora. Ali Hajbabaie a TechExplore-ral közölte: ez a negyedik, esetleg fehér fényt jelezné, ha elegendő autonóm jármű van az úton az intelligens forgalomirányításhoz.

„Amikor a kereszteződéshez érünk, megállunk, ha piros, és elindulunk, ha zöld. De ha a fehér fény aktív, akkor csak követjük az előttünk haladó járművet” – magyarázta Hajbabaie, akinek csapata miniatűr modellautókkal bizonyította a koncepciót: sorvezető önvezető autók követésével sokkal hatékonyabb forgalomáramlást lehet elérni, mint a hagyományos közlekedési lámpa rendszerekkel. Bár a kutatás fehér fényt javasol, ez nem feltétlenül releváns, csak az a fontos, hogy az új szín a lehető legjobban elkülönüljön a jelenlegi skálától. A meglévő lámpák egyébként szintén szolgálhatják az új koncepciót: alkalmasak lennének arra, hogy pl. a piros és a zöld színek villogásával jelezzék, ha autonóm jármű irányít a szakaszon. Persze döntő szempont – a jelenlegi jelzési szabványokhoz hasonlóan – az általános elfogadottság biztosítása. Hajbabaie maga is elismerte: egy ilyen megközelítés megvalósítása évekig tarthat, mert csak akkor lesz igazán hatékony, ha az utakon közlekedő járművek 40-50 százaléka már önvezető képességgel bír.

Főoldali kép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 10:10
A szerződés alapvető jellemzője, hogy a felek egybehangzó akaratát fejezi ki. Mi a helyzet akkor, hogy az egyik szerződő felet tévedésbe ejtették, és emiatt döntött a szerződéskötés mellett? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2024-05-29 09:00:27
Nehéz elvonatkoztatnom a csehszlovák múltamtól – még bőven szocializmus volt, mikor először kóstoltam Komáromban mogorva nagyapám mellett álldogálva a majonézes halsalátát, vagyis a treskát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS