A piros, sárga, zöld mellett egy újabb színű fény is feltűnhet a gépjárműforgalmat szabályozó közlekedési lámpákon, amelyek arra is figyelmeztetnének, hogy a területen sok vezető nélküli autó mozog.
A kutatók azt javasolják, hogy egy negyedik, esetleg fehér fényt is adjanak hozzá a közlekedési lámpák jelenlegi színeihez, hogy figyelmeztesse a sofőröket az útszakaszon megjelenő autonóm járművekre. Ez jelentős változás lenne az évszázados közlekedési jelzőrendszerekben, de a fokozottabb biztonság miatt nagyon indokolt lenne – véli Henry Liu, a Michigani Egyetem építőmérnök professzora. A vonatkozó kutatás vezető tudósa az AP-nek azt mondta, az új jelzőrendszer bevezetése közelebb áll a valósághoz, mint azt a legtöbben gondolnánk.
Bár a michigani Birminghamben, ahol a kutatás zajlik, csak a járművek hat százaléka csatlakozik a vizsgálatban szerepet vállaló General Motors (GM) rendszereire, ennyi kocsi már elegendő adatot biztosít ahhoz, hogy a tudósok elkezdjék tervezni a közlekedési lámpák időzítésének módosítását és a forgalomáramlás javítását - hangsúlyozta Liu. A várost azért választották ki a vizsgálathoz, mert 34 közlekedési lámpa üzemel a közútjain, ami nagyjából a fél USA átlagával megegyező szám, szóval remek mintát ad a rendszer széles körű teszteléséhez.
A kutatók hangsúlyozzák: a fix menetrend szerint működő jelzőfényeknél létezik jóval hatékonyabb, valós idejű megoldás a forgalomirányításra, de ezek telepítése elvileg drága és bonyolult infrastrukturális változtatásokat igényel - főleg, ha módosítani kell a lámpákat is, mondjuk az autonóm kocsik miatt. Ez utóbbi és úgy általában a valós idejű lámpaszabályozás ugyanakkor Liu és társai szerint filléres kérdéssé válik, ha a járművekre (különösen az önvezetőkre) nem kell külön megfigyelő és adatgyűjtő rendszert állítani. Az ugyanis már rendelkezésre áll, nevezetesen az autógyártóknál, akik simán megoszthatják valós idejű adataikat a forgalomirányító hálózatokkal.
Az egyetem kutatói egyedülálló stratégiát alkalmaztak a kísérleti programban, amelyet Detroit Birmingham nevű külvárosában végeztek, a General Motors járműveinek sebesség- és helymeghatározási adatait használták fel a közlekedési lámpák időzítésének beállításához.
A kutatás során felmerült a piros, sárga, zöld mellett a negyedik színű fény hozzáadása a közlekedési lámpákhoz. Ezek az autonóm járművek miatt válhatnak szükségessé - állítja az Észak-Karolinai Állami Egyetem mérnökprofesszora. Ali Hajbabaie a TechExplore-ral közölte: ez a negyedik, esetleg fehér fényt jelezné, ha elegendő autonóm jármű van az úton az intelligens forgalomirányításhoz.
„Amikor a kereszteződéshez érünk, megállunk, ha piros, és elindulunk, ha zöld. De ha a fehér fény aktív, akkor csak követjük az előttünk haladó járművet” – magyarázta Hajbabaie, akinek csapata miniatűr modellautókkal bizonyította a koncepciót: sorvezető önvezető autók követésével sokkal hatékonyabb forgalomáramlást lehet elérni, mint a hagyományos közlekedési lámpa rendszerekkel. Bár a kutatás fehér fényt javasol, ez nem feltétlenül releváns, csak az a fontos, hogy az új szín a lehető legjobban elkülönüljön a jelenlegi skálától. A meglévő lámpák egyébként szintén szolgálhatják az új koncepciót: alkalmasak lennének arra, hogy pl. a piros és a zöld színek villogásával jelezzék, ha autonóm jármű irányít a szakaszon. Persze döntő szempont – a jelenlegi jelzési szabványokhoz hasonlóan – az általános elfogadottság biztosítása. Hajbabaie maga is elismerte: egy ilyen megközelítés megvalósítása évekig tarthat, mert csak akkor lesz igazán hatékony, ha az utakon közlekedő járművek 40-50 százaléka már önvezető képességgel bír.
Főoldali kép: Freepik
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.