375 millió EV-akkumulátorhoz elegendő az új lítium-lelőhely készlete

375 millió EV-akkumulátorhoz elegendő az új lítium-lelőhely készlete
2023. 12. 04., 14:10

A máris „a lítium Szaúd-Arábiája” néven emlegetett régióban annyi akkumulátor nyersanyag van, amennyi önmagában képes átírni a világpiaci szabályokat. Pár hónapon belül ez a második, hasonló jelentőségű, újonnan felfedezett lelőhely.

A szinte elképzelhetetlenül nagy lítium-lelőhely létezéséről az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma számolt be, miután nyilvánosságra hozta a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium által végzett elemzés eredményeit. A riport rámutat: az óriási, eddig nem ismert lítiumkészlet a kaliforniai Salton-tó alatt húzódik. A San Diegotól kelet-észak-keletre húzódó területet Gavin Newsom kormányzó nevezte el „a lítium Szaúd-Arábiájának”, nem méltatlanul: perzselően forró régió, ám az óriási, sós víztömeg alatt a becslések szerint 375 millió elektromos jármű akkumulátorához elegendő lítium van.

Ez az utóbbi időszakban már a második újonnan felfedezett amerikai lelőhely, ami esélyes lehet a világ legnagyobb lítium-készlete címre. Legutóbb szeptemberben rántották le a leplet egy hasonló jelentőségű térségről, szintén az Egyesült Államokban. A Nevada és Oregon államok határán húzódó McDermitt-kalderában stratégiai mennyiségű (akár 120 millió tonna) lítium lehet.

„A lítium létfontosságú a gazdaság szén-dioxid-mentesítéséhez és Biden elnök azon célkitűzésének eléréséhez, hogy 2030-ra 50 százalékos legyen az elektromos járművek aránya – mondta Jeff Marootian energiahatékonyságért és megújuló energiaforrásokért felelős miniszterhelyettes. Ez a jelentés megerősíti, hogy egyszeri lehetőség nyílik a hazai lítiumipar kiépítésére, miközben a tiszta, rugalmas villamosenergia-termelés is bővül. Az amerikai innováció segítségével a tiszta energia jövőjének élére állhatunk, munkahelyeket és erős hazai ellátási láncot teremthetünk, valamint növelhetjük nemzeti energiabiztonságunkat.”

Az érintett területen valószínűleg környezetvédelmi aggályok se merülnek majd fel a kitermelés kapcsán, hiszen Kalifornia ökológiai katasztrófaközpontjaként ismert. A Salton-tó környéke lényegében halott: az utóbbi években azzal szerepelt újra, meg újra a címlapokon, hogy elviselhetetlen hőhullámok sújtják, és rendszeresek a tömeges halpusztulások. Zöld energia szempontjából viszont paradigmaváltó jelentősége van az USA számára, hiszen a becslések szerint 400 megawattról 2950 megawattra növeli az ország geotermikus villamosenergia-termelő kapacitását. Ez a globális lítiumigény kielégítésének kulcsszereplőjévé avathatja az Egyesült Államokat.

Jelenleg biztosnak tűnik, hogy a lelőhely kitermelése minimum önellátóvá tenné az Egyesült Államokat lítiumból, ám az erőforrás kereskedelmi méretű hasznosítása és kitermelése óriási feladat. Az olyan vállalatok, mint a Berkshire Hathaway Energy és a Controlled Thermal Resources már most olyan technológiákba fektet, amelyekkel hatékonyan kinyerhető lesz a nyersanyag. A hangsúly egy közvetlen lítium-kitermelési technológia kifejlesztésén van, ami felhagy a környezetre káros olyan eljárásokkal, mint a nyílt bányászati fúrás vagy a hatalmas párologtató medencék alkalmazása.

A Los Angeles Times szkeptikusabb hangot is megüt a felfedezés kapcsán: mint írják, eddig egyetlen vállalat sem hajtott végre sikeres lítium-kitermelést a Salton-tónál, ami kétségeket ébreszt a vállalkozás gazdasági életképességével kapcsolatban. Mégis, a hazai lítiumforrás csábítása – esetlegesen környezetbarát kitermelési módszerekkel párosulva – jelentős beruházásokat indított el. Olyan vállalatok is bejelentkeztek partnernek, mint a GM, a Stellantis és a Ford.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Fotó: wirestock - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS