Áttörés: 1000 kilométerre nőhet az elektromos autók hatótávja

Áttörés: 1000 kilométerre nőhet az elektromos autók hatótávja
2024. 02. 09., 11:10

Olyan összetételű EV-akkumulátort sikerült építeni, ami a napjainkban forgalomban lévő cellákhoz képest egy csapásra akár másfél-kétszeresére növelheti a hatótávot. Gyártásra kész megoldást tettek le az asztalra a tudósok.

A dél-koreai Pohang Technológiai és Tudományegyetem (POSTECH) kémiai tanszékének kutatócsoportja áttörést ért el egy új, gél és a lítium-ion EV-akkumulátor technológiával: egy feltöltéssel elérhető akár az ezer kilométeres hatótáv is. Ezzel egy mai átlagos elektromos autó teljesítményének másfél-kétszeresére képes megoldás alapjait tették le.

A tudósok szilícium-alapú anyagokkal és gél-elektrolitokkal jutottak közelebb az álomhatárhoz. Mivel a jelenlegi, nagyobb teljesítményű elektromos járművek jellemzően 700 kilométer körüli hatótávolságot kínálnak, az 1000 kilométeres akkumulátor óriási ugrást és lehetőséget jelent a fenntartható közlekedés elérésében. A POSTECH csapatát vezető Soojin Park professzor, illetve Minjun Je és Dr. Hye Bin Son doktorandusz átfogó tanulmányban vezette le, mekkorát változhat a tárolókapacitás, csupán azzal, hogy új anyagokat alkalmaznak.

A szilícium régóta ismert a nagy tárolókapacitásáról, ami ígéretes jelöltté teszi az elektromos járművek akkumulátorai számára. A töltés során benne végbemenő tágulás és kisütés, valamint az ebből eredő összehúzódásra való hajlam ugyanakkor csökkenti a hatékonyságát. Bár erre a nanoméretű szilíciumrészecskék némi enyhülést kínálnak, ezek előállítása továbbra is bonyolult és költséges folyamat. A mikroméretű szilíciumrészecskék alkalmazása persze olcsóbb és praktikusabb megoldás, de tovább súlyosbítják a tágulás problémáját az akkumulátor működése során.

A POSTECH egy újszerű, gél-polimer elektrolitokat tartalmazó megközelítést dolgozott ki ezeknek a kihívásoknak a leküzdésére. A hagyományos folyékony elektrolitokkal ellentétben a gél-elektrolitok szilárd vagy gélállapotú természetüknek köszönhetően nagyobb stabilitást biztosítanak. Azáltal, hogy elektronsugárral kovalens kötéseket alakítottak ki a mikroszilícium-részecskék és a gél-elektrolitok között, a tudósok eloszlatták a térfogattágulás okozta belső feszültséget, így javították a szerkezeti stabilitást.

Az innovatív ötlet eredménye több, mint figyelemre méltó: stabilabb akkumulátorteljesítményt produkál, még a hagyományosnál százszor nagyobb mikroszilícium-részecskékkel együtt is, ráadásul a szilícium-gél elektrolit rendszer a hagyományos akkumulátorokhoz hasonló ionvezetőképességet mutat, miközben figyelemre méltó, 40 százalékos energiasűrűség-növekedés jön létre. Ez jelentős előrelépést jelent az akkumulátortechnológiában, és azonnali alkalmazásra kész gyakorlati megoldást kínál.

A Koreai Nemzeti Kutatási Alapítvány Független Kutatói Programjának támogatásával a csapat munkája megalapozza a megnövelt hatótávolságú és jobb hatékonyságú elektromos járművek következő generációját. Mivel az autóipar egyre inkább a fenntarthatóság felé halad, az olyan innovációk, mint amilyet a POSTECH megvalósított, fontos szerepet játszhatnak az elektromos járművek elterjedésének előmozdításában és a közlekedés jövőjének alakításában.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Fotó: rmi.org

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 12., 14:20
„A gazdasági szereplők egyre tudatosabban alkalmazkodnak a működési költségekhez, a finanszírozási kihívásokhoz és a bizonytalan gazdasági környezethez. A kérdés, hogy 2025 második negyedéve meghozza-e a fordulatot, vagy egy tartósabb struktúraváltás előtt állunk.”
2025. 05. 12., 10:40
Enyhe drágulás jellemzi mind az országos, mind a budapesti albérletpiacot a KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint. Áprilisban az előző hónaphoz képest országos átlagban 0,9, a fővárosban 1,3 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak, éves összevetésben országosan 7,6, Budapesten 8,6 százalékos volt a drágulás.
2025-05-12 22:10:56
Tárgyalásokat folytatott a VOSZ és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) tagja, a Barrier Free alapítója, Szirbik István arról, hogy a vállalkozói érdekképviselet teremtsen lehetőséget a mozgáskorlátozott vállalkozók és munkáltatók támogatására és integrálására.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS