Kész a jövő közútja: energiát termel, amikor autózunk rajta

Kész a jövő közútja: energiát termel, amikor autózunk rajta
2024. 01. 18., 12:10

Megvalósították a világ első energia-visszanyerő közútját. Az évek alatt kifejlesztett, hidraulikus rendszer az út felületébe ágyazva termel energiát, amit a rajta áthaladó járművek nyomásából nyer ki.

Az Egyesült Királyságban valósították meg a világon először azt a közúti energia-visszanyerő rendszert, amin csak át kell haladni egy autóval, hogy villamosenergiát töltsön a rákapcsolt akkumulátorokba. A londoni ROUUTE vállalat öt év alatt tervezte meg, dolgozta ki, szabadalmaztatta és állította elő az E:GEN névre keresztelt, fenntartható energiaforrást.

Az E:GEN energia-visszanyerő technológia olyan útalapú rendszer (RBS), ami egészen rövid szakaszon is képes kinyerni a járművek útfelületen történő áthaladásából keletkező kompressziós energiát, hogy aztán villamosenergiává alakítsa és akkumulátorokban tárolja el, további felhasználásra.

Az RBS-t megalkotó ROUUTE társalapító-vezérigazgatója, Antony Edmondson-Bennett szerint a gépjárművek nyomásából származó, helyszínen eltárolt energia gond nélkül továbbítható és többféleképpen felhasználható. Vagy megtáplál közeli berendezéseket, vagy, ha egy létesítményben (például telephelyen, raktárba vezető úton, stb.) telepítik, akkor későbbi hasznosításra akkumulátorokba, esetleg helyi hálózatokba vezethető.

„A nehéz tehergépjárművek számára optimalizált rendszer alapfelszereltségként három, egymástól 800 mm távolságra lévő RBS-t tartalmaz. A termelt energia és a teljesítmény növelése érdekében azonban több RBS is hozzáadható”idézi a cégvezetőt a The Engineer. Edmondson-Bennett hozzátette: a ROUUTE úgy tervezte az E:GEN RBS-t, hogy legalább ötéves élettartamot kibírjon, a lehető legkisebb karbantartás mellett. A rendszerben a vállalat állítása szerint annak ellenére is csak néhány kopóalkatrész van, hogy kifejezetten nagy tömegű járművek által keltett kompressziós energia elnyelésére építették.

Így működik a jövő közúti energiaforrása

A hangsúlyozottan skálázható rendszert egy alapos tesztsorozatnak már alávetették. Ezeken a próbákon egyértelműen kiderült, hogy az E:GEN RBS minden egyes tehergépkocsi (vagyis összesen négy-hat tengely) után 450 - 850Wh áramot termel, de még egy legfeljebb háromtonnás személygépkocsi is képes kisajtolni belőle 150-300Wh villamosenergiát. Edmondson-Bennett közölte, hogy az E:GEN háromféle telepítési lehetősége közül kettő útépítéssel jár, egy pedig ún. „roll on roll off” megoldással is kivitelezhető. Ez annyit jelent, hogy elég lefektetni és rögzíteni a meglévő útborlatra egy kész szerkezetet, és máris felvehető vele a járművekből származó energia. A vezérigazgató leírása alapján ez utóbbi egyfajta mobil megoldás, ami akár ideiglenesen is kihelyezhető az útburkolatra, például nagyobb üzemzavarból vagy természeti katasztrófából eredő áramszünetek áthidalás érdekében.

„Büszkék vagyunk arra, hogy nagy társadalmi hatású márkává válunk. Nem csak azért, mert ilyen technológiát hozunk létre, hanem azért is, mert újfajta módon értethetjük meg az emberekkel, hogy mennyire alapvető megoldásokkal lehet fenntartható energiát termelni” – mutatott rá Antony Edmondson-Bennett.

Gábor János

Főoldali kép: ROUUTE

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS