Ez az elektromos sportautó már 6 perc alatt feltölthető

Ez az elektromos sportautó már 6 perc alatt feltölthető
2023. 06. 22., 09:41

A gyorstöltő megoldásokat fejlesztő cég elérte, hogy a Lotus új autója akár egy gyors kávészünet alatt teljesen feltölthető legyen. Az eredmény korszakalkotó, mert a hosszú töltési idő máig az egyik legkomolyabb érv az e-mobilitás piacképességével szemben.

A brit Nyobolt által bemutatott, módosított Lotus Eclipse luxus EV kevesebb mint hat perc alatt tölthető fel a kapacitása maximumára, amivel közel 250 kilométeres hatótávolságot lehet elérni. Bár az utóbbi adat nem túl acélos – például az ismert konkurens Tesla Roadster 400 kilométeréhez képest –, a rövid töltési idő nagyon is meggyőző.

Képzeljünk el egy olyan technológiát, amivel percek alatt feltölthetjük az elektromos autónkat! Nem oldaná meg az EV-kkel kapcsolatos aggályoknak legalább az egyikét? A kisebb hatótávolságtól való félelem és a belső égésű motorok töltéséhez képest hosszabb várakozási idő többé biztosan nem jelentene gondot.

Az autók villamosításának új rekordját bejelentő Nyobolt olyan fejlett technológiát mutatott be, amivel kevesebb mint hat perc alatt teljesen fel lehet tölteni a járműakkumulátorokat. A vállalat egy Lotus Elicpse alapján épített koncepció EV-n demonstrálta az újszerű, ultragyors töltési megoldást.

A cég megbízásából Julian Thomson neves formatervező és a CALLUM mérnöki vállalat működött együtt egy frissített Lotus Eclipse létrehozásáért. A jármű 100 mm-rel szélesebb és 150 mm-rel hosszabb, mint az eredeti kocsi, szénszálas karosszériával rendelkezik, 19 colos kerekeken gurul és eltávolítható a tetőpanelje.

„A CALLUM-mal való partnerségünk jól demonstrálja, hogy a rendszerszintű technológiai innovációk bevezetése hogyan alakíthatja át az elektromos járművek jövőjét, és hogyan növelheti az elektromos járművek hozzáférhetőségét, többek között az Egyesült Királyság háztartásainak 40 százaléka számára, akik nem tudják éjszaka, otthon feltölteni járművüket” – magyarázta közleményben Sai Shivareddy vezérigazgató.

A kutatók már régóta próbálkoznak azzal, hogy az EV-k töltését felzárkóztassák egy benzinüzemű tankolás időtartamához és kényelméhez. Ehhez a most bejelentett innovációval eddig a Nyobolt került a legközelebb.

Mivel nem állnak rendelkezésre ultragyors töltési lehetőségek, az akkumulátorok, és ezáltal maguk az elektromos autók is drágák, az emberek túlnyomó többsége nem engedhet meg magának egy EV-t, holott a klímavédelmi célokhoz arra lenne szükség, hogy 1–2 évtizeden belül minden új autó vásárló egy EV-vel guruljon ki a szalonból. Ez addig biztosan nem lehetséges, amíg nem teszik könnyebbé (ezáltal olcsóbbá is) az akkumulátorcsomagokat.  

Az elektromos autók tömege gyakran két tonna körül van, és ez jórészt a nehéz EV-akkumulátornak köszönhető. Ha sikerülne lerövidíteni a töltési időt – részben a méretcsökkentéssel, részben a töltési technológia fejlesztésével –, az nagyot lendíthetne a kocsik sebességén, népszerűségén és hozzáférhetőségén – vallja a cég. Az általuk kínált technológiának köszönhetően „fürgébb, hatékonyabb EV-k készülhetnek, alacsonyabb üzemeltetési és kezdőköltséggel, illetve a szűkösen hozzáférhető nyersanyagok kisebb mennyiségben történő felhasználásával”.

A Nyobolt EV tömege közelebb van egy tonnához, mint kettőhöz, 35 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, és kevesebb mint hat perc alatt teljesen feltölthető. Ez feleannyi idő, mint amennyit a jelenleg forgalomban lévő leggyorsabban tölthető autók igényelnek.

A cég szerint ezek a képességek nem rövidítik le az akkumulátorok élettartamát, hiszen 2000 gyors töltési ciklust sikerült elvégezni anélkül, hogy drasztikus teljesítménycsökkenést mértek volna. A Nyobolt technológiája nem csak a kisebb akkumulátorokhoz használható, így amint elérhetővé válnak az 1 MW-os töltők, akkor a ma közlekedő autók nagyobb akkumulátorcsomagjai is percek alatt feltölthetővé válnak.

„Az elektromos járművek tervezői előtt álló kihívások megoldása kulcsfontosságú az áttörést jelentő gyorstöltős akkumulátorok kifejlesztésében. Korábban egy könnyű, gyorstöltő jármű építése nem volt lehetséges az élettartam rövidítése nélkül; ezért választották a költséges és nagyméretű akkumulátorcsomagokat” – fűzte hozzá Shivareddy.

Gábor János

Főoldali kép: Nyobolt

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 08., 17:40
Az elmúlt időszakban a globális minimumadó kapcsán izgalmas fejlemények játszódtak le. A legfrissebb politikai megegyezések alapján az amerikai vállalatcsoportok kikerülhetnek a globális minimumadó hatálya alól, illetve mentességet kaphatnak a szabályok alkalmazása alól – számolnak be a Deloitte szakértői. Ez a hír kétségtelenül előnyös az amerikai multinacionális cégek számára, ugyanakkor számos kérdést vet fel a még frissnek számító rendszer további működése kapcsán.
2025-07-09 11:40:00
„A mesterséges intelligenciát elsősorban az emberi munkaerő tehermentesítésére használják a HR területén is, az pedig hasonlóan dolgozik az előszűrésnél, mint általában egy szakember: kulcssavakat keres, és a megadott kritériumoknak való megfelelést figyeli.”
2025-07-08 17:20:00
Továbbra is vegyes a kép a logisztika alágazatai között. A légi áruszállítás teljesítménye dinamikusan bővül, az első negyedévben rekordnak számító, 94,5 ezer tonna árut kezeltek a fővárosi repülőtéren. A nagyságrendekkel nagyobb volumenű közúti és vasúti áruforgalom ugyanakkor tovább csökkent. A közúti áruszállítás ismét évtizedes mélypontra süllyedt, miközben a nemzetközi gazdasági környezet hatásai a vasúti teherszállításra nyomták rá a bélyeget.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS