A gyorstöltő megoldásokat fejlesztő cég elérte, hogy a Lotus új autója akár egy gyors kávészünet alatt teljesen feltölthető legyen. Az eredmény korszakalkotó, mert a hosszú töltési idő máig az egyik legkomolyabb érv az e-mobilitás piacképességével szemben.
A brit Nyobolt által bemutatott, módosított Lotus Eclipse luxus EV kevesebb mint hat perc alatt tölthető fel a kapacitása maximumára, amivel közel 250 kilométeres hatótávolságot lehet elérni. Bár az utóbbi adat nem túl acélos – például az ismert konkurens Tesla Roadster 400 kilométeréhez képest –, a rövid töltési idő nagyon is meggyőző.
Képzeljünk el egy olyan technológiát, amivel percek alatt feltölthetjük az elektromos autónkat! Nem oldaná meg az EV-kkel kapcsolatos aggályoknak legalább az egyikét? A kisebb hatótávolságtól való félelem és a belső égésű motorok töltéséhez képest hosszabb várakozási idő többé biztosan nem jelentene gondot.
Az autók villamosításának új rekordját bejelentő Nyobolt olyan fejlett technológiát mutatott be, amivel kevesebb mint hat perc alatt teljesen fel lehet tölteni a járműakkumulátorokat. A vállalat egy Lotus Elicpse alapján épített koncepció EV-n demonstrálta az újszerű, ultragyors töltési megoldást.
A cég megbízásából Julian Thomson neves formatervező és a CALLUM mérnöki vállalat működött együtt egy frissített Lotus Eclipse létrehozásáért. A jármű 100 mm-rel szélesebb és 150 mm-rel hosszabb, mint az eredeti kocsi, szénszálas karosszériával rendelkezik, 19 colos kerekeken gurul és eltávolítható a tetőpanelje.
„A CALLUM-mal való partnerségünk jól demonstrálja, hogy a rendszerszintű technológiai innovációk bevezetése hogyan alakíthatja át az elektromos járművek jövőjét, és hogyan növelheti az elektromos járművek hozzáférhetőségét, többek között az Egyesült Királyság háztartásainak 40 százaléka számára, akik nem tudják éjszaka, otthon feltölteni járművüket” – magyarázta közleményben Sai Shivareddy vezérigazgató.
A kutatók már régóta próbálkoznak azzal, hogy az EV-k töltését felzárkóztassák egy benzinüzemű tankolás időtartamához és kényelméhez. Ehhez a most bejelentett innovációval eddig a Nyobolt került a legközelebb.
Mivel nem állnak rendelkezésre ultragyors töltési lehetőségek, az akkumulátorok, és ezáltal maguk az elektromos autók is drágák, az emberek túlnyomó többsége nem engedhet meg magának egy EV-t, holott a klímavédelmi célokhoz arra lenne szükség, hogy 1–2 évtizeden belül minden új autó vásárló egy EV-vel guruljon ki a szalonból. Ez addig biztosan nem lehetséges, amíg nem teszik könnyebbé (ezáltal olcsóbbá is) az akkumulátorcsomagokat.
Az elektromos autók tömege gyakran két tonna körül van, és ez jórészt a nehéz EV-akkumulátornak köszönhető. Ha sikerülne lerövidíteni a töltési időt – részben a méretcsökkentéssel, részben a töltési technológia fejlesztésével –, az nagyot lendíthetne a kocsik sebességén, népszerűségén és hozzáférhetőségén – vallja a cég. Az általuk kínált technológiának köszönhetően „fürgébb, hatékonyabb EV-k készülhetnek, alacsonyabb üzemeltetési és kezdőköltséggel, illetve a szűkösen hozzáférhető nyersanyagok kisebb mennyiségben történő felhasználásával”.
A Nyobolt EV tömege közelebb van egy tonnához, mint kettőhöz, 35 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, és kevesebb mint hat perc alatt teljesen feltölthető. Ez feleannyi idő, mint amennyit a jelenleg forgalomban lévő leggyorsabban tölthető autók igényelnek.
A cég szerint ezek a képességek nem rövidítik le az akkumulátorok élettartamát, hiszen 2000 gyors töltési ciklust sikerült elvégezni anélkül, hogy drasztikus teljesítménycsökkenést mértek volna. A Nyobolt technológiája nem csak a kisebb akkumulátorokhoz használható, így amint elérhetővé válnak az 1 MW-os töltők, akkor a ma közlekedő autók nagyobb akkumulátorcsomagjai is percek alatt feltölthetővé válnak.
„Az elektromos járművek tervezői előtt álló kihívások megoldása kulcsfontosságú az áttörést jelentő gyorstöltős akkumulátorok kifejlesztésében. Korábban egy könnyű, gyorstöltő jármű építése nem volt lehetséges az élettartam rövidítése nélkül; ezért választották a költséges és nagyméretű akkumulátorcsomagokat” – fűzte hozzá Shivareddy.
Gábor János
Főoldali kép: Nyobolt
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.