Üzembe állt az elektromos gyorsvonat – Akkumulátor egészíti ki a dízelmotort

Üzembe állt az elektromos gyorsvonat – Akkumulátor egészíti ki a dízelmotort
Gábor János  |  2024. 08. 30., 15:30

Nagy-Britanniában először indult útnak akkumulátor üzemű intercity, ami fékezésből nyer vissza töltést és hatékonyan csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást.

Az Egyesült Királyság első intercity akkumulátoros vonatpróbája új szakaszba lépett azzal, hogy üzembe állt York és a Manchesteri Repülőtér, illetve Leeds és a liverpooli Lime Street végállomás között. Az élesben végrehajtott próbaidőszakra azután kerülhet sor, hogy a Hitachi Rail Newton Aycliffe-i gyártóüzemében sikeresen végrehajtották az alacsony sebességű tesztfutásokat – közölte a vonatgyártó vállalat.

Dízel/akkumulátor hibrid vonatról van szó, amit valós vasúti hálózaton tesztelnek az elkövetkező nyolc hét során. A próbaüzem célja többek között az akkumulátor teljesítményének javítása emelkedőkön, a regeneratív fékezéssel történő töltés, az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint az állomásokon belüli zéró kibocsátású akkumulátor üzemmód vizsgálata.

Ez az első olyan brit kísérlet, amelynek keretében egy intercity vonat dízelmotorját akkumulátorral helyettesítik. Az átalakítást a TransPennine Express „Nova 1” névre keresztelt, ötkocsis intercity vonatán végezték, azzal a meggyőződéssel, hogy az akkumulátor-hibrid technológia akár 30 százalékos kibocsátás- és üzemanyagköltség-csökkenést eredményezhet.

Akkumulátor segítségével lefedhetők a nem villamosított pályaszakaszok

„Ez a próba hatalmas lépés az Egyesült Királyság és a világ vasúti iparának karboncsökkentése felé. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy zöldebbé tegyük az utazást, csökkentve a szénlábnyomunkat, erősítve a klímaváltozással szembeni ellenállóképességet és javítva a helyi levegőminőséget” – szögezte le Paul Staples, a projektpartner TransPennine Express vasúttársaság mérnöki, biztonsági és fenntarthatósági igazgatója.

Az akkumulátor csúcsteljesítménye meghaladja a 700 kW-ot, míg a csomag kapacitása körülbelül 750 kWh – bár ezeket az adatokat hivatalosan még nem erősítették meg.

A Hitachi Rail szerint a próba valós körülmények között szolgáltat bizonyítékokat egy 100 százalékban akkumulátoros intercity vonat üzleti lehetőségeinek alátámasztására, hiszen a szerelvény akár 100 kilométert is megtehet akkumulátor üzemmódban. Ez a hatótáv lehetővé tenné a technológia számára, hogy a következő években lefedje Nagy-Britannia intercity útvonalainak nem villamosított szakaszait. Az akkumulátoros vonatok vagy az akkumulátor-elektromos hibridek – a teljes villamosítással szemben – tényleg csökkenthetik az infrastruktúra költségeit, mivel kevesebb felsővezeték építésére lenne szükség az alagutakban és az összetett csomópontokon.

„A próbaidőszak különösen izgalmas lesz, mert most kezdjük bizonyítani ennek a zöld technológiának az előnyeit az utasok, az üzemeltetők és a döntéshozók számára. Igazi nemzetközi csapatmunka volt: japán, olasz és brit kollégák évekig dolgoztak együtt, hogy végre elérjünk ebbe a fontos szakaszba” – árulta el Paul Newlove, a Hitachi Rail Zöld Technológiák Programjának vezetője.

Főoldali kép: Hitachi Rail

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS