Üzembe állt az elektromos gyorsvonat – Akkumulátor egészíti ki a dízelmotort

Üzembe állt az elektromos gyorsvonat – Akkumulátor egészíti ki a dízelmotort
Gábor János  |  2024. 08. 30., 15:30

Nagy-Britanniában először indult útnak akkumulátor üzemű intercity, ami fékezésből nyer vissza töltést és hatékonyan csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást.

Az Egyesült Királyság első intercity akkumulátoros vonatpróbája új szakaszba lépett azzal, hogy üzembe állt York és a Manchesteri Repülőtér, illetve Leeds és a liverpooli Lime Street végállomás között. Az élesben végrehajtott próbaidőszakra azután kerülhet sor, hogy a Hitachi Rail Newton Aycliffe-i gyártóüzemében sikeresen végrehajtották az alacsony sebességű tesztfutásokat – közölte a vonatgyártó vállalat.

Dízel/akkumulátor hibrid vonatról van szó, amit valós vasúti hálózaton tesztelnek az elkövetkező nyolc hét során. A próbaüzem célja többek között az akkumulátor teljesítményének javítása emelkedőkön, a regeneratív fékezéssel történő töltés, az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint az állomásokon belüli zéró kibocsátású akkumulátor üzemmód vizsgálata.

Ez az első olyan brit kísérlet, amelynek keretében egy intercity vonat dízelmotorját akkumulátorral helyettesítik. Az átalakítást a TransPennine Express „Nova 1” névre keresztelt, ötkocsis intercity vonatán végezték, azzal a meggyőződéssel, hogy az akkumulátor-hibrid technológia akár 30 százalékos kibocsátás- és üzemanyagköltség-csökkenést eredményezhet.

Akkumulátor segítségével lefedhetők a nem villamosított pályaszakaszok

„Ez a próba hatalmas lépés az Egyesült Királyság és a világ vasúti iparának karboncsökkentése felé. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy zöldebbé tegyük az utazást, csökkentve a szénlábnyomunkat, erősítve a klímaváltozással szembeni ellenállóképességet és javítva a helyi levegőminőséget” – szögezte le Paul Staples, a projektpartner TransPennine Express vasúttársaság mérnöki, biztonsági és fenntarthatósági igazgatója.

Az akkumulátor csúcsteljesítménye meghaladja a 700 kW-ot, míg a csomag kapacitása körülbelül 750 kWh – bár ezeket az adatokat hivatalosan még nem erősítették meg.

A Hitachi Rail szerint a próba valós körülmények között szolgáltat bizonyítékokat egy 100 százalékban akkumulátoros intercity vonat üzleti lehetőségeinek alátámasztására, hiszen a szerelvény akár 100 kilométert is megtehet akkumulátor üzemmódban. Ez a hatótáv lehetővé tenné a technológia számára, hogy a következő években lefedje Nagy-Britannia intercity útvonalainak nem villamosított szakaszait. Az akkumulátoros vonatok vagy az akkumulátor-elektromos hibridek – a teljes villamosítással szemben – tényleg csökkenthetik az infrastruktúra költségeit, mivel kevesebb felsővezeték építésére lenne szükség az alagutakban és az összetett csomópontokon.

„A próbaidőszak különösen izgalmas lesz, mert most kezdjük bizonyítani ennek a zöld technológiának az előnyeit az utasok, az üzemeltetők és a döntéshozók számára. Igazi nemzetközi csapatmunka volt: japán, olasz és brit kollégák évekig dolgoztak együtt, hogy végre elérjünk ebbe a fontos szakaszba” – árulta el Paul Newlove, a Hitachi Rail Zöld Technológiák Programjának vezetője.

Főoldali kép: Hitachi Rail

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-31 19:35:00
Közel akkora áremelkedést hozott az első két hónap rekordkereslete a fővárosi ingatlanpiacon, mint amit előtte egy teljes év alatt regisztráltak a Duna House szakértői. A használt ingatlanok négyzetméterenkénti átlaga Budapesten 6 százalékos drágulást követően megközelítette az 1 millió forintot, de Rákosmentén, Pestszentlőrincen, Pestszentimrén és Soroksáron még akadnak megfizethetőbb lokációk.
2025-03-28 17:05:00
2025-ben már nemcsak az újépítésű, hanem a felújított, használt lakásokért is elkérhetik a tulajdonosok az 1 millió forint körüli négyzetméterárat.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS