Nagy-Britanniában először indult útnak akkumulátor üzemű intercity, ami fékezésből nyer vissza töltést és hatékonyan csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást.
Az Egyesült Királyság első intercity akkumulátoros vonatpróbája új szakaszba lépett azzal, hogy üzembe állt York és a Manchesteri Repülőtér, illetve Leeds és a liverpooli Lime Street végállomás között. Az élesben végrehajtott próbaidőszakra azután kerülhet sor, hogy a Hitachi Rail Newton Aycliffe-i gyártóüzemében sikeresen végrehajtották az alacsony sebességű tesztfutásokat – közölte a vonatgyártó vállalat.
Dízel/akkumulátor hibrid vonatról van szó, amit valós vasúti hálózaton tesztelnek az elkövetkező nyolc hét során. A próbaüzem célja többek között az akkumulátor teljesítményének javítása emelkedőkön, a regeneratív fékezéssel történő töltés, az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint az állomásokon belüli zéró kibocsátású akkumulátor üzemmód vizsgálata.
Ez az első olyan brit kísérlet, amelynek keretében egy intercity vonat dízelmotorját akkumulátorral helyettesítik. Az átalakítást a TransPennine Express „Nova 1” névre keresztelt, ötkocsis intercity vonatán végezték, azzal a meggyőződéssel, hogy az akkumulátor-hibrid technológia akár 30 százalékos kibocsátás- és üzemanyagköltség-csökkenést eredményezhet.
„Ez a próba hatalmas lépés az Egyesült Királyság és a világ vasúti iparának karboncsökkentése felé. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy zöldebbé tegyük az utazást, csökkentve a szénlábnyomunkat, erősítve a klímaváltozással szembeni ellenállóképességet és javítva a helyi levegőminőséget” – szögezte le Paul Staples, a projektpartner TransPennine Express vasúttársaság mérnöki, biztonsági és fenntarthatósági igazgatója.
Az akkumulátor csúcsteljesítménye meghaladja a 700 kW-ot, míg a csomag kapacitása körülbelül 750 kWh – bár ezeket az adatokat hivatalosan még nem erősítették meg.
A Hitachi Rail szerint a próba valós körülmények között szolgáltat bizonyítékokat egy 100 százalékban akkumulátoros intercity vonat üzleti lehetőségeinek alátámasztására, hiszen a szerelvény akár 100 kilométert is megtehet akkumulátor üzemmódban. Ez a hatótáv lehetővé tenné a technológia számára, hogy a következő években lefedje Nagy-Britannia intercity útvonalainak nem villamosított szakaszait. Az akkumulátoros vonatok vagy az akkumulátor-elektromos hibridek – a teljes villamosítással szemben – tényleg csökkenthetik az infrastruktúra költségeit, mivel kevesebb felsővezeték építésére lenne szükség az alagutakban és az összetett csomópontokon.
„A próbaidőszak különösen izgalmas lesz, mert most kezdjük bizonyítani ennek a zöld technológiának az előnyeit az utasok, az üzemeltetők és a döntéshozók számára. Igazi nemzetközi csapatmunka volt: japán, olasz és brit kollégák évekig dolgoztak együtt, hogy végre elérjünk ebbe a fontos szakaszba” – árulta el Paul Newlove, a Hitachi Rail Zöld Technológiák Programjának vezetője.
Főoldali kép: Hitachi Rail
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.