Üzembe állt az elektromos gyorsvonat – Akkumulátor egészíti ki a dízelmotort

Üzembe állt az elektromos gyorsvonat – Akkumulátor egészíti ki a dízelmotort
Gábor János  |  2024. 08. 30., 15:30

Nagy-Britanniában először indult útnak akkumulátor üzemű intercity, ami fékezésből nyer vissza töltést és hatékonyan csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást.

Az Egyesült Királyság első intercity akkumulátoros vonatpróbája új szakaszba lépett azzal, hogy üzembe állt York és a Manchesteri Repülőtér, illetve Leeds és a liverpooli Lime Street végállomás között. Az élesben végrehajtott próbaidőszakra azután kerülhet sor, hogy a Hitachi Rail Newton Aycliffe-i gyártóüzemében sikeresen végrehajtották az alacsony sebességű tesztfutásokat – közölte a vonatgyártó vállalat.

Dízel/akkumulátor hibrid vonatról van szó, amit valós vasúti hálózaton tesztelnek az elkövetkező nyolc hét során. A próbaüzem célja többek között az akkumulátor teljesítményének javítása emelkedőkön, a regeneratív fékezéssel történő töltés, az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint az állomásokon belüli zéró kibocsátású akkumulátor üzemmód vizsgálata.

Ez az első olyan brit kísérlet, amelynek keretében egy intercity vonat dízelmotorját akkumulátorral helyettesítik. Az átalakítást a TransPennine Express „Nova 1” névre keresztelt, ötkocsis intercity vonatán végezték, azzal a meggyőződéssel, hogy az akkumulátor-hibrid technológia akár 30 százalékos kibocsátás- és üzemanyagköltség-csökkenést eredményezhet.

Akkumulátor segítségével lefedhetők a nem villamosított pályaszakaszok

„Ez a próba hatalmas lépés az Egyesült Királyság és a világ vasúti iparának karboncsökkentése felé. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy zöldebbé tegyük az utazást, csökkentve a szénlábnyomunkat, erősítve a klímaváltozással szembeni ellenállóképességet és javítva a helyi levegőminőséget” – szögezte le Paul Staples, a projektpartner TransPennine Express vasúttársaság mérnöki, biztonsági és fenntarthatósági igazgatója.

Az akkumulátor csúcsteljesítménye meghaladja a 700 kW-ot, míg a csomag kapacitása körülbelül 750 kWh – bár ezeket az adatokat hivatalosan még nem erősítették meg.

A Hitachi Rail szerint a próba valós körülmények között szolgáltat bizonyítékokat egy 100 százalékban akkumulátoros intercity vonat üzleti lehetőségeinek alátámasztására, hiszen a szerelvény akár 100 kilométert is megtehet akkumulátor üzemmódban. Ez a hatótáv lehetővé tenné a technológia számára, hogy a következő években lefedje Nagy-Britannia intercity útvonalainak nem villamosított szakaszait. Az akkumulátoros vonatok vagy az akkumulátor-elektromos hibridek – a teljes villamosítással szemben – tényleg csökkenthetik az infrastruktúra költségeit, mivel kevesebb felsővezeték építésére lenne szükség az alagutakban és az összetett csomópontokon.

„A próbaidőszak különösen izgalmas lesz, mert most kezdjük bizonyítani ennek a zöld technológiának az előnyeit az utasok, az üzemeltetők és a döntéshozók számára. Igazi nemzetközi csapatmunka volt: japán, olasz és brit kollégák évekig dolgoztak együtt, hogy végre elérjünk ebbe a fontos szakaszba” – árulta el Paul Newlove, a Hitachi Rail Zöld Technológiák Programjának vezetője.

Főoldali kép: Hitachi Rail

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 17., 10:10
A január 15-én lezárult Napenergia Plusz Program december–januári „véghajrájában” közel 750 támogatási kérelem érkezett be, az egy éves benyújtási időszak alatt pedig összesen több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS